استفاده از موسیقی برای تعیین کیفیت آب

استفاده از موسیقی برای تعیین کیفیت آب

محققان انگلیسی موفق به طراحی یک مجموعه شیمی با هزینه تنها پنج دلار شدند که می‌تواند برای آزمایش کیفیت آب و ارائه آزمایشات تشخیص پزشکی مقرون‌بصرفه در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دانشمندان دانشگاه استنفورد یک کمک هزینه 50 هزار دلاری برای توسعه پیش‌ساخت خود به شکل یک محصول کم هزینه دریافت کرده‌اند.

 

آنها بر این باورند که این دستگاه می‌تواند کاربرد گسترده‌ای هم در جهان در حال توسعه و هم به عنوان یک اسباب‌بازی خلاقانه برای کودکان داشته باشد.

 

 

ایده این دستگاه از یک جعبه موسیقی اسباب‌بازی الهام گرفته شد که از یک هندل دستی کوچک برای کشیدن یک نوار کاغذی از میان مجموعه‌ای از سوزن بر روی دیسکهای متحدالمرکز استفاده می‌کرد.

 

هنگامی که یکی از سوزنها به چاله‌ای در کاغذ برخورد می‌کرد، دیسک و سوزن چرخیده و باعث می‌شدند که یک سوزن دیگر با برخورد با یک نوار فلزی ایجاد صدا کند.

 

محققان دریافتند که می‌توان از سوزنهای چرخان برای پمپاژ مایعات در کانالهای ریز یا کنترل دریچه‌ها و ژنراتورهای قطره‌ای در یک روش برنامه‌ریزی شده بهره برد.

 

در گام بعدی، آنها اسباب‌بازی را با یک تراشه سیلیکونی حاوی کانالهای ریز برای دستکاری مایعات جفت کردند.

 

این مجموعه شیمی پیش‌ساخت مانند جعبه موسیقی شامل یک چرخ هندل دستی و نوار کاغذی با سوراخهای دوره‌ای است که توسط کاربر در آن ایجاد می‌شوند.

 

هنگامی که سوزن با سوراخی در کاغذ مواجه می‌شود، چرخیده و پمپی را فعال می‌کند که یک قطره از مایع را از کانالی آزاد می‌کند. در ساده‌ترین طرح، 15 پمپ، دریچه و ژنراتور قطره‌ای جداگانه بطور همزمان در این دستگاه قابل کنترل خواهند بود.

 

این کیت قابل حمل و قابل برنامه‌ریزی در سراسر جهان برای آزمایش کیفیت آب،‌ارائه آزمایشات مقرون بصرفه تشخیص پزشکی، ارزیابی شیمی خاک برای کشاورزی یا آزمایش سم مار قابل استفاده است.

 

حتی از آن می‌توان در آزمایشگاههای مدرن برای انجام تجربیات در مقیاسهای بسیار کوچک بهره برد.

 

اگرچه نمونه اولیه از بخشهای جعبه موسیقی ساخته شده اما محققان نسخه‌های بسیاری را ساخته‌اند که در آنها هندل و سوزنها توسط یک چاپگر سه‌بعدی تولید شده‌اند.

 

این بخشها که محققان آنها را «فعال‌کننده» می‌خوانند، به همراه نوار کاغذی و تراشه سیلیکونی را می‌توان برای کاربردهای مختلف اصلاح کرده و آنها را از مواد ارزان و مقاوم با هزینه کمتر از پنج دلار نیز ساخت.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;