استاندارد، ضرورت زندگی امروز

امروزه استانداردسازی محصولات و کالاها در حوزه‌های مختلف نقش مهم و اساسی دارد و توجه به این موضوع می‌تواند به تسهیلگری در ارایه خدمات و امنیت بیشتر جامعه کمک کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، تعامل انسان‌ها با هم و زندگی در عصر حاضر به ویژه با رشد فن آوری، به اندازه‌ای پیچیده شده است که اگر برای همه موارد استاندارد معینی تعریف نشود و افراد ملزم به اجرای آن نگردند، زندگی طاقت فرسا می‌شود.
بشر در طول عمر خویش با رعایت قوانین و مقررات، نوعی استاندارد را به وجود آورده و در راه رفاه و آسایش خودش به کار گرفته است، از این رو، هرچه استانداردسازی توسعه یابد و تعهد به رعایت استانداردها بیشتر شود، از پیشرفت و تعالی جامعه خبر می‌دهد.
از طرفی تعریف استاندارد در همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی و التزام به رعایت آنها در جامعه نه تنها موجب افزایش هزینه در مقیاس ملی نمی‌شود، بلکه از بسیاری از هزینه‌ها و ضایعات و مرگ و میرها جلوگیری می‌کند.
بنابراین مردم به هر میزانی که به استاندارد اهمیت دهند، بدون شک نفع این موضوع به خود افراد باز می گردد.
در هر صورت استاندارد، مساله ای بسیار مهم و حتی استراتژیک در کشور است و ضرورت آن در همه ابعاد زندگی انسان احساس می شود، در مواد غذایی، بهداشتی، شوینده، کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و همچنین اسـتانداردهای خدمات همین ضرورت موجب شده است که امروزه بیش از ۱۶۳ کشور در سازمان بین المللی استاندارد عضو باشند.
اگر استاندارد نباشد، زندگی بسیار پر خطر و حادثه آفرین خواهد شد، اجرای استانداردها از جمله استانداردهای ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است. بر این اساس روز استاندارد در ایران، ۲۲ مهر و ۲۳ مهر روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است
با توجه به اهمیت این موضوع با امیر حاجی قربانی، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان گفت و گو کرده است:
استاندارد، ضرورت زندگی امروز
ایرنا: نقش استاندار در زندگی امروزی چیست؟
امروز استاندارد در فرهنگ تجارت و کسب و کار به زبان مشترک انسان‌ها و ملت‌ها تبدیل شده و استانداردها هم اکنون جزو جدای ناپذیر زندگی جوامع بشری است که وظیفه اطمینان بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی که داخل کشور تولید یا ارائه و یا به کشور وارد یا صادر می‌شوند را به عهده دارند.
ایرنا: استاندارد تا چه میزان توانسته است به کیفیت بخشی و ارتقای زندگی کنونی کمک کند؟
استانداردسازی در دنیای مدرن امروزی ضرورت انکارناپذیر زندگی جوامع بشری است که علاوه بر رهاورد ایمنی بهداشت، سلامت ارتقای کیفیت و سبک زندگی جهانی شدن و قدرت رقابت محصولات و خدمات را برای عموم به ارمغان می‌آورد.
ایرنا: نقش دستگاه های متولی امر در نهادینه کردن امر استاندارد چیست؟
استانداردسازی مصرف‌کنندگان و آحاد جامعه را از دریافت خدمات با کیفیت و کالاهای مناسب بهره‌مند می‌سازد، لذا دستگاه‌های متولی با تدوین و استانداردسازی دستورالعمل‌ها و مقررات فنی حوزه مربوطه با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی مدون و اجرای آنها می‌توانند ضمن افزایش کیفیت خدمات پاسخگوی نیازهای ذینفعان باشند.
هم اکنون استانداردسازی مشمول تمامی خدمات و تولیدات نیست و سازمان ملی استاندارد نظارت بر استانداردسازی تولیدات و خدمات مشمول را دارد که بر اساس مصوبات شورای عالی استاندارد تعریف و مشخص می‌شوند و در واقع نظارت بر استانداردهای اجباری انجام می‌شود.
با گذر زمان چتر استاندارد برای اغلب تولیدات و خدمات گسترده‌تر می‌شود که نظارت و بازرسی به حسن اجرای آنها نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های متولی در این خصوص است.
دستگاه‌های متولی با اجرای استانداردها در مجموعه‌های تحت پوشش خود و نظارت بر آنها سازمان ملی استاندارد را در فرایند صدور گواهینامه و حسن نظارت بر اجرای استانداردها باید همراهی کنند.
استاندارد، ضرورت زندگی امروز
ایرنا: استاندارد چه برنامه های مهمی را اجرا می کند؟
یکی از برنامه های سازمان ملی استاندارد اجرای طرح ملی سنجش نرخ کیفیت کالا و خدمات “مهر امسال” همزمان با سراسر کشور در این استان است.
براساس بند ۱۸ ماده هفتم قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان موظف است نسبت به اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیارها و شاخص‌های معتبر اقدام کرده و گزارش نتایج حاصل از ارزیابی‌ها را به مراجع ذی‌ربط و جامعه ارائه کند.
این طرح که از مهر امسال آغاز شده تا پایان همین ماه ادامه دارد که سنجش کیفیت ۸۰ قلم کالا در استان برنامه‌ریزی شده است.
در این طرح، کارشناسان استاندارد با مراجعه به محل سکونت، فروشگاه ها و مراکز عرضه کالا، ضمن پرسش از کیفیت کالای خریداری شده، اطلاعات جمع آوری شده را به صورت برخط به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال می کنند.
در واقع مهمترین هدف اجرای این طرح ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت است.وجود شاخص کیفیت در شاخص های کلان اقتصاد کشور برای برنامه ریزی و راهبردهای کلان، خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، ترغیب و استمرار بر تولید کالا و ارایه خدمات با کیفیت، کمک به تعیین سیاست های بخش های مختلف صنعتی و خدماتی در زمینه کیفیت و راهنمایی برای انتخاب کالا با شاخص های مدنظر مصرف کنندگان از جمله اهداف طرح سنجش نرخ کیفیت کالا است.
استاندارد، ضرورت زندگی امروز
ایرنا: در خصوص بازرسی از آسانسور و ارائه گواهی ایمنی و کیفیت چه اقداماتی صورت می گیرد؟
اعتبار گواهینامه ها، آسانسورها، مشروط به عقد قرارداد و انجام سرویس و نگهداری ماهانه حداقل به مدت یکسال است و حق بیمه به آسانسورهایی که اعتبار گواهی آنها به اتمام رسیده است تعلق نمی گیرد.
در صورت اتمام اعتبار گواهینامه، مالک یا بهره‌بردار یا شرکت سرویس و نگهداری آسانسور باید با مراجعه به سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به آدرس lift.inso.gov.ir نسبت به ارائه درخواست بازرسی ادواری اقدام کند و فرآیند انجام بازرسی را تا زمان صدور تاییدیه ایمنی پیگیری و از بهره برداری آسانسور فاقد تاییدیه ایمنی اجتناب کند.
بر این اساس استاندارد مقررات ایمنی آسانسورهای برقی در راستای صیانت از سلامت و ایمنی عموم مردم در سال ۱۳۸۳ مشمول مقررات استاندارد اجباری قرار گرفته است، صدور پایان کار ساختمانی منوط به دریافت گواهینامه ایمنی اولیه آسانسور است.
نکته مهم اینکه تمامی آسانسورهای اماکن عمومی، دولتی و مسکونی پس از دریافت گواهینامه ایمنی اولیه باید به صورت سالانه مورد بازرسی ادواری قرار گیرند و تاییدیه ایمنی ادواری برای آنها دریافت شود.
همچنین فرآیند بازرسی ادواری آسانسور از طریق شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران انجام می گیرد.
عموم مردم باید به این مهم توجه کنند که در داخل کابین آسانسورهایی که موفق به دریافت گواهینامه اولیه می شوند یک کد ۱۰ رقمی نصب شده که شناسه ملی آسانسور است و همشهریان می توانند با ارسال آن کد به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ از وضعیت تائیدیه ایمنی ادواری آسانسور اطمینان حاصل کنند و اخذ تاییدیه ایمنی و کیفیت ادواری برای آسانسورها اجباری است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;