از نظر منابع آبی فقیر هستیم

به گزارش تاسیسات نیوز،  حمید چیت چیان وزیر نیرو، در برنامه نگاه یک با تاکید بر اینکه ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و کشوری نیست که از نظر منابع آبی غنی باشد گفت: زمانی که به آمارها نگاه می کنیم متوجه می شویم بارش ها در ایران یک سوم بارش سرزمین های خاکی است. 





چیت‌چیان ادامه داد: ما کشوری هستیم که از نظر منابع آبی فقیر هستیم پس علاوه بر این موضوع، موضوع خشکسالی که طی 15 سال گذشته گریبانگیر کشور شده و هم چنین مسئله تغییر اقلیم، تغییر نوع بارش ها و موضوع میزان بارش در هر نوبت نیز باید مد نظر قرار گیرد.

 

 

 

 

وزیر نیرو ادامه داد: امسال نسبت به سال آبی گذشته میزان بارش ها در کشور 24 درصد افزایش پیدا کرد که با این حال نسبت به متوسط سال های گذشته دو درصد کاهش بارندگی در امسال داریم.






به گفته وی، توزیع بارش در کشور یکسان نیست و برخی مناطق غربی کشور امسال میزان بارش بسیار خوبی داشتند و برخی مناطق دیگر میزان بارندگی بسیار پایین بود که همین موضوع موجب گرفتاری در این مناطق شده است.

 

 

 

سیاست وزارت نیرو برای آب های پشت سد و ذخیره آن در 18 ماه




وزیر نیرو خاطر نشان کرد: بارش در سال های مختلف متفاوت است سیاستی که وزارت نیرو دنبال می کند این است که زمانی که آب در سدها ذخیره سازی می شود سعی می کنیم که برای هجده ماه آینده نیز ذخیره آبی کافی داشته باشیم و این موضوع در مورد سدهایی که آب شرب مردم را تامین می کنند حائز اهمیت است بنابراین نباید تصور کنیم که اگر امسال میزان بارندگی خوب بوده نیاز به مدیریت مصرف نداریم بلکه باید به گونه ای از منابع آبی استفاده کنیم که هجده ماه نیز ذخیره آبی کافی داشته باشیم چرا که ممکن است در سال آینده میزان بارش ها کم باشد.



 

 

چیت‌چیان اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم منابع سفره های آب زیرزمینی را مجددا تامین کنیم طی برنامه ریزی که به همراهی وزارت جهاد، سازمان محیط زیست و سازمان های مرتبط انجام دادیم این است که پنج سال آینده یعنی در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم میزان کسری آب سالانه را جبران کنیم.






وی افزود:به این معنا که اگر بتوانیم در طول این مدت میزان برداشت سالانه از آب های زیرزمینی را حدود 6 میلیارد متر مکعب کاهش دهیم باعث خواهد شد که میزان منابع سفره های آب زیرزمینی با میزان برداشت از آب های زیرزمینی برابر شود و این در حالی است که برای این که بتوانیم میزان کمبودی که طی 40 سال گذشته ایجاد شده را جبران کنیم باید 5 میلیارد متر مکعب دیگر به این میزان اضافه کنیم و میزان کاهش برداشت خود از آب های زیرزمینی را سالانه به 11 میلیارد متر مکعب برسانیم تا طی 20 سال آینده بتوانیم به حد تعادل آب های زیرزمینی دست یابیم که امیدواریم با برنامه ریزی دولت و همکاری کشاورزان این اقدام صورت گیرد.

 

 

 

 

وزیر نیرو ادامه داد: در دنیا مطالعه ای انجام دادند که اگر در یک منطقه مردم آنجا فقط به اندازه 40 درصد منابع تجدید شونده آب، از آب استفاده کنند در آنجا منابع آب تعادل خواهد و توسعه پایدار خواهد بود اما اگر این میزان بیشتر از 40 درصد منابع تجدیدشونده آب باشد موجب تنش خواهد شد و اگر این میزان از 60درصد عبور کند آن منطقه دچار بحران خواهد شد و این در حالی است که با کمال تاسف ما هم اکنون 86 درصد منابع آب تجدیدشونده خود را هر سال استفاده می کنیم.

 

 

 

 

وی هم چنین با بیان اینکه بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود لذا این میزان مصرف بسیار تعیین کننده خواهد بود گفت: اگر در برنامه ریزی های خود بتوانیم استفاده از منابع تجدیدشونده را به 60 درصد تقلیل دهیم و در آینده نیز به سمت میزان 40 درصد حرکت کنیم این وضعیت عبور خواهیم کرد.

 

 

 

 

چیت‌چیان هم چنین با بیان اینکه علی رغم این که مردم در روش استفاده از آب تجدیدنظر کردند و امسال نیز بارش های خوبی داشتیم گفت: هنوز فاصله بسیار زیادی بین وضعیت فعلی مصرف آب تا وضعیت مطلوب مصرف آن وجود دارد و کماکان می بایست در جهت مدیریت مصرف آب تلاش کنیم.

 

 

 

زیرساخت های مسکن مهر مهیا نبوده




وزیر نیرو با اشاره به آب شرب مسکن مهر افزود: برای این شهرک ها زیرساخت ها لازم مهیا نبوده به طوری که مخزن و تصفیه خانه نداشته اند و باید شبکه توزیع احداث و در نهایت به منازل متصل شود.




ارزان بودن دلیل اصلی مصرف بالای برق

 

چیت‌چیان ادامه داد:مهمترین علت میزان بالای مصرف برق در کشور قیمت پایین برق در کشور است و از آنجا که در کشور برق ارزان تر از همه جای دنیا عرضه می شود مردم نسبت به نحوه مصرف آن توجهی ندارند و قیمت برق به قیمت واقعی عرضه نمی شود که همین موضوع سبب می شود مردم نسبت به میزان مصرف آب توجهی نداشته باشند.






چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مسئله برق کشور گفت: در کشور حدود 75 هزار مگاوات ظرفیت نامی تولید برق داریم که آماده تولید برق است و هر سال باید 5 هزار مگاوات دیگر به آن اضافه شود.

 

 

 

 

وزیر نیرو با بیان این که اقتصاد صنعت برق در سال های اخیر اقتصادی متعادل نبوده است عنوان کرد: قیمت فروش نفت بسیار کمتر از هزینه تامین و تولید برق بوده است.

 

 

 

 

وی با اشاره به این که امکان احداث نیروگاه های جدید کاهش یافته است گفت: در برنامه پنجم قرار بود 25 هزار مگاوات نیروگاه برق احداث شود به طوری که 60، 70 درصد ظرفیت ایجاد شده است.





منبع: فارس








انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;