از فرآیند اخذ گواهینامه تایید ایمنی آسانسور چه می دانید؟

مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: در راستای تایید ایمنی آسانسور در سال گذشته تعداد ۵۹۶ و در شش ماهه اول سال جاری تعداد۲۶۱ گواهینامه بازرسی اولیه از سوی اداره کل استاندارد هرمزگان تایید شده است و تعداد یک مورد از آسانسور های نصب شده در سال جاری به علت عدم تامین شرایط ایمن کاربرد از سوی این اداره کل پلمب شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عیسی باقرزاده همایی افزود: با توجه به افزایش روز افزون استفاده از آسانسورها و پله های برقی در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی و با  تاکید براین نکته که مسافران آسانسورها شامل افراد با شرایط سنی مختلف هستند از یک سو و حوادث آسانسور ها که نشان از بی‌توجهی برخی از کارفرمایان و شرکت‌های غیراستاندارد آسانسوری در روند نصب و نگهداری، سرویس، تعمیر و ایمن‌سازی آسانسور دارد از سوی دیگر، تامین ایمنی آسانسورها از اهمیت ویژه ی برخوردار است.
وی تصریح کرد: مالکان ساختمان‌ها در ارتباط با ایمن‌سازی واخذ تاییدیه‌های مورد نیاز سیستم‌ها و تجهیزات منصوبه، مکلفند با توجه به ماهیت آسانسورها و پله‌های برقی، برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهره‌برداری، به انجام سرویس‌های ماهانه و بازرسی‌های سالانه اقدام کنند.
مدیرکل استاندارد هرمزگان اضافه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکین و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری، موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند.
باقرزاده همایی با اشاره به اینکه فرآیند استاندارد سازی آسانسورها تحت نظارت سازمان ملی استاندارد، توسط شرکت های بازرسی و از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ها  انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: آسانسورهای کششی  مطابق با  استاندارد ملی شماره ۱-۶۳۰۳ با عنوان مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسور ( آسانسورهای برقی) به صورت اجباری و آسانسورهای کششی طی استاندارد ملی شماره ۲-۶۳۰۳ با عنوان مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورهای هیدرولیکی و به صورت تشویقی استاندارد سازی خواهند شد.
وی ادامه داد: استاندارد سازی آسانسورهای کششی برقی مطابق با فرآیند در خواست بازرسی و صدور گواهینامه ایمنی توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام می گیرد.
مدیرکل استاندارد هرمزگان افزود: به منظور اخذ گواهینامه استاندارد ایمنی آسانسورها  لازم است در مرحله اول آسانسور مذکور توسط شرکت طراحی و مونتاژ آسانسور در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ها ثبت نام کرده، در مرحله بعد، توسط شرکت بازرسی دارای صلاحیت اداره کل استاندارد هرمزگان بازرسی و پس از رفع نواقص، گواهینامه بازرسی صادر، سپس تائیدیه گواهینامه ایمنی آسانسور توسط اداره کل استاندارد استان هرمزگان صادر خواهد شد.
وی ادامه داد: گواهینامه های تایید ایمنی آسانسورها به دو دسته گواهینامه بازرسی اولیه و گواهینامه بازرسی ادواری تقسیم می شوند. با توجه به عملکرد و کاربرد آسانسور ها، احتمال استهلاک تجهیزات، به منظور پیش بینی تعمیرات مورد نیاز سیستم آسانسور ساختمانها، پیشگیری از بروز خطرات احتمالی و همچنین اعتبار یکساله گواهینامه های بازرسی،  انجام سرویس های ماهانه و بازرسی های ادواری سالانه الزامی است.
باقرزاده همایی با اشاره به اینکه به آسانسورهایی که موفق به اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد شده‌اند، شماره شناسه ده رقمی اختصاص داده می شود که از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ قابل پیگیری و رصد توسط کلیه کاربران آسانسور ها است، اظهار کرد: اطلاعاتی نظیر نام شرکت نصاب، نام شرکت بازرسی‌کننده، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای بازرسی آسانسور را در اختیار کاربر قرار می دهد.
این مقام مسئول در پایان گفت: نصب پلاک اطلاعات آسانسور شامل اطلاعاتی از قبیل بار نامی آسانسور بر حسب کیلوگرم و تعداد مسافرین، نام شرکت فروشنده، شماره مشخص کننده آسانسور (سریال ساخت) و همچنین کد شناسه بازرسی آسانسور در کابین آن الزامی است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;