احداث سد باباخانلو در قزوین

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: سد باباخانلو با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در استان قزوین ساخته می‌شود.حمید پویا در نشستی خبری با اشاره به اینکه دو سد مهم در استان در حال ساخت است که می‌تواند بخش زیادی از نیازهای استان را برطرف کند، افزود: در بویین زهرا ساخت سد باباخانلو را آغاز کرده‌ایم که ۳۸ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد. این طرح در دولت گذشته فقط کلنگ‌زنی شد و اکنون ۲۸ درصد پیشرفت دارد و سازه آن در کشور نمونه است.





مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: امسال ۲۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت و ۹ میلیارد تومان مصوب و ۴ میلیارد تومان از اسناد خزانه برای اجرای سد پیش‌بینی شده که عملیات اجرا را تسریع خواهد کرد. وی اضافه کرد: با ساخت این سد آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای استان تامین خواهد شد که برای ساخت آن ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است.پویا گفت: این سد در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.





وی در ادامه به سد نهب اشاره کرد و گفت: سد نهب با ۲۲۰۰ متر طول تاج و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب حجم خاکبرداری در حال ساخت است.پویا گفت: این سد با حجم ۱۲۰ میلیون مترمکعب در حال احداث است که ۸۰ میلیون مترمکعب آب آن برای بهبود وضعیت کشاورزی و ۵ میلیون مترمکعب برای مسائل زیست محیطی پیش‌بینی شده است.





مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: با اختصاص ۷۵ میلیارد تومان تلاش می‌کنیم عملیات آبگیری موقت و آزمایشی سد نهب تا پایان امسال محقق شود و برای سال آینده نیز ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل این سد پیش‌بینی شده است.





وی اضافه کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سد نهب هزینه و شبکه آبیاری زیر سد نیز آغاز شده که ۵ درصد پیشرفت دارد و خط اصلی کانال زیر سد هم 5/ 25 کیلومتر است که قادر خواهیم بود برای بهبود ۸۳۰۰ هکتار از اراضی تاکستان اقدام کنیم که این ظرفیت تا ۳۷ هزار هکتار برای نواحی 2 و ۳ قابل افزایش است.





پویا گفت: این سد با هدف ذخیره جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود و تنظیم آن برای بهبود اراضی کشاورزی پایین‌دست، تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین، مدیریت بهره‌برداری از منابع آب با هدف حفظ و بهبود آبخوان دشت قزوین، توسعه شبکه‌های مدرن آبیاری و کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، افزایش تولیدات کشاورزی و رفاه نسبی کشاورزان و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان احداث می‌شود.






وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم استان انتقال آب از سد طالقان برای تامین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا است که ۶۰ میلیون مترمکعب آب با مشارکت بخش خصوصی به استان منتقل خواهد شد.





مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: خط انتقال آب این سد به طول ۱۲۰ کیلومتر از آبیک تا تاکستان است که با دو مخزن و دو تصفیه‌خانه ۱۴۰ میلیارد تومان و خط انتقال در مجموع ۳۳۵ میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت. مناقصه انتخاب پیمانکار برای این طرح برگزار شده و۳۶ شرکت داخلی که برخی مشاور و شریک خارجی از اتریش، کره‌جنوبی و چین هم دارند اعلام آمادگی کرده‌اند که درخواست‌ها بررسی می‌شود.





مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در ادامه گفت: اعتبارات اختصاص یافته در دولت دهم در حوزه آب حدود ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که در این دولت با افزایش سه برابری به ۱۷۱ میلیارد تومان رسیده است. وی اضافه کرد: در مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان قزوین هم از محل فروش اوراق مشارکت ۵۷ میلیارد تومان اختصاص یافت که با اعتبار طرح بیدستان به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است.





پویا اظهار کرد: میزان بارندگی در ایران یک‌سوم بارش‌های جهانی است و میانگین بارش‌ها در ۵۰ سال گذشته ۳۱۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد منفی است.وی گفت: سال گذشته ۱۹۶ میلی‌متر و امسال ۱۰۵ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم. کاهش بارش‌ها موجب کاهش حجم ورودی به سدها می‌شود به طوری که میزان ورودی به سد طالقان از 5/ 4 مترمکعب بر ثانیه به 2 مترمکعب رسیده است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;