اجرای بهینه‌سازی سیستم‌های بخار

به گزارش تاسیسات نیوز، هماهنگ کننده طرح ملی بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد «یونیدو» گفت: پالایشگاه نفت تبریز به‌دلیل دارا بودن مولفه‌های مدنظر این سازمان، الگوی اجرای طرح بهینه‌سازی سیستم‌های بخار در کشور شد.نسیم شکاری افزود: پس از فراخوان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد «یونیدو» از بین صنایع متقاضی، شرکت پالایش نفت تبریز به‌دلیل برخورداری از مولفه‌های لازم و مد نظر این سازمان به‌عنوان الگو انتخاب شد.




وی افزود: این طرح با مشارکت مالی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (gef) در حال اجرا است که به میزان پنج میلیون و 450 هزار دلار از سوی این صندوق به کشور ایران کمک بلاعوض شده است.





نماینده یونیدو با بیان اینکه محوریت این طرح بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در صنایع است، گفت: اجرای این طرح در پنج صنعت پرمصرف انرژی صنایع آجر، سیمان، آهن و فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی در ایران مدنظر است.وی اظهار کرد: هدف اصلی طرح تسریع برنامه‌های تعریف شده برای افزایش بهره‌وری همگام با سیاست‌ها و استراتژی‌های موجود در زمینه صرفه‌جویی انرژی است.





شکاری اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح آموزش و ظرفیت‌سازی است که سازمان یونیدو بر این موضوع تاکید دارد و آموزش‌های آن متفاوت‌تر از آموزش‌های موجود در کشور است و رویکرد آن کاربردی‌تر است.وی افزود: در این زمینه آموزش‌های مختلفی برگزار شده که مهم‌ترین آن آموزش سیستم مدیریت انرژی بود که در هفت پایلوت صنعتی به مدت 12 ماه برگزار شد.




مسوول مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تبریز نیز در این زمینه گفت: پیرو فراخوان عمومی سازمان یونیدو، پالایشگاه تبریز به‌دلیل تعهد مدیریت سازمان و پیگیری بخش مدیریت انرژی با بهره‌گیری از فضای آموزشی مناسب و نیز وجود ظرفیت‌های صرفه‌جویی، نظر مساعد سازمان یونیدو را جلب و موفق به اجرای این طرح شد.





مهدی الهویردی نوه‌سی ادامه داد: مدرسان دوره از استادان بین‌المللی روسیه و اتریش هستند که به مدت سه روز در شرکت پالایش نفت تبریز حضور دارند و بررسی‌های میدانی در حال انجام است.





وی اظهار کرد: در این دوره تخصصی کارشناسان صنایع کلیدی همچون پالایشگاه‌های نفت، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های مشاوره‌ای حضور دارند.الهویردی ادامه داد: پس از اتمام این دوره آموزش تخصصی با عقد تفاهم‌نامه همکاری، کار بهینه‌سازی سیستم هوای فشرده به مدت هشت ماه در پالایشگاه نفت تبریز انجام خواهد شد.





مسوول مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تبریز افزود: در حوزه کاهش مصرف انرژی چند طرح متفاوت در این شرکت در حال اجرا است که می‌توان به مانیتورینگ تله‌های بخار و نصب سیستم‌های آنالایزر برای کنترل شرایط عملیاتی کوره‌ها اشاره کرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;