اجراي الگوی بهینه‌سازی سیستم‌های بخار

به گزارش تاسیسات نیوز، هماهنگ‌کننده پروژه ملی بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد «یونیدو» گفت: پالایشگاه نفت تبریز به دلیل دارا بودن پارامترهای مد نظر این سازمان، الگوی اجرای طرح بهینه‌سازی سیستم‌های بخار در کشور شد.





به گزارش روابط عمومی پالایشگاه تبریز، نسیم شکاری گفت: پس از فراخوان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد «یونیدو» از بین صنایع متقاضی، شرکت پالایش نفت تبریز به دلیل برخورداری از پارامترهای لازم و مد نظر این سازمان به‌عنوان الگو انتخاب شد.





وی افزود: این پروژه با مشارکت مالی صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (gef) در حال اجرا است که به میزان پنج میلیون و 450 هزار دلار از سوی این صندوق به ایران کمک بلاعوض شده است. نماینده یونیدو با بیان اینکه محوریت این پروژه بهره‌وری انرژی و صرفه جویی انرژی در صنایع است، گفت: اجرای این پروژه در پنج صنعت پرمصرف انرژی صنایع آجر، سیمان، آهن و فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی در ایران مد نظر است.





وی اظهار کرد: هدف اصلی پروژه این است که در راستای سیاست‌های بهره‌وری انرژی کشور و با هدف تسریع برنامه‌های تعریف شده همگام با سیاست‌ها و استراتژی‌های موجود در زمینه صرفه‌جویی انرژی است. شکاری اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این پروژه آموزش و ظرفیت‌سازی است که سازمان یونیدو بر این موضوع تاکید دارد و آموزش‌های آن متفاوت‌تر از آموزش‌های موجود در کشور است و رویکرد آن کاربردی‌تر است.





وی درخصوص طرح بهینه‌سازی سیستم‌های بخار گفت: برای برگزاری دوره آموزشی به‌صورت تخصصی و کاربردی پالایشگاه تبریز با توجه به معیارهایی که انتخاب شد، در این دوره سه روزه کل سیستم بخار پالایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا وضعیت سیستم بخار پالایشگاه مشخص شده تا مسیرهایی که اتلاف دارند شناسایی و برنامه‌های لازم ارائه شود.





علاوه بر این، مسوول مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تبریز نیز در این خصوص گفت: پیرو فراخوان عمومی سازمان یونیدو، پالایشگاه تبریز به دلیل تعهد مدیریت سازمان و پیگیری بخش مدیریت انرژی با بهره‌گیری از فضای آموزشی مناسب و نیز وجود پتانسیل‌های صرفه جویی، نظر مساعد سازمان یونیدو را جلب و موفق به اجرای این طرح شد.





مهدی الهویردی نوه سی ادامه داد: مدرسان دوره از استادان بین‌المللی روسیه و اتریش هستند که به مدت سه روز در شرکت پالایش نفت تبریز حضور دارند و بررسی‌های میدانی در حال انجام است. الهویردی ادامه داد: پس از اتمام این دوره آموزش تخصصی با عقد تفاهم نامه همکاری، کار بهینه‌سازی سیستم هوای فشرده به مدت هشت ماه در پالایشگاه نفت تبریز انجام خواهد شد.





وی گفت: در کنار این اقدامات پالایشگاه نفت تبریز تفاهم نامه دیگری برای ارزیابی سیستم هوای فشرده برای اولین بار در کشور منعقد کرده است. وی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در سال جاری استاندارد iso5001 را در شرکت پالایش تبریز مستقر کرده و گواهینامه آن را از طریق شرکت‌های معتبر دریافت کنیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;