ابداع روشی نوین برای بالابردن راندمان پیل های خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندسان دانشگاه استنفورد پوشش شفافی را ابداع کرده اند که برای افزایش راندمان پیل های خورشیدی آنها را خنک می کند.

هرچه پیل های خورشیدی داغ تر می شود، راندمان آنها برای تبدیل نور خورشید به برق نیز کاهش می یابد؛ مشکلی که صنعت برق خورشیدی مدت های مدیدی است با ان رو به روست. حال، مهندسان استنفورد پوشش شفافی ساخته اند که با خنک کردن آنها در زمان تابش کامل خورشید راندمان را افزایش می دهد.

وقتی شما در هوای آزاد قدم می زنید به محیط خود انرژی متصاعد می کنید: حرارت از بالای سر شما به صورت نور مادون قرمز به فضا تابش می شود.

 

حال سه مهندس استنفورد فناوری ابداع کرده اند که با بهره گیری از این پدیده اساسی عملکرد پنل های خورشیدی را بهبود می بخشد. نوآوری آنها گرمای تولید شده توسط یک پیل خورشیدی زیر نور خورشید را دور و آن را به گونه ای خنک می کند که اجازه تبدیل فوتون های بیشتر به برق را می دهد.

این شیوه که در یک واحد پشت بامی در استنفورد تست شده مشکلی که مدت های طولانی دست به گریبان صنعت خورشیدی بوده حل می کند: کاهش راندمان در زمان داغ تر شدن پیل ها.

پوشش سلول ها از جنس سیلیکای نازکی است که بالای یک پیل معمولی قرار می گیرد. این ماده نسبت به نور مرئی خورشید شفاف است اما تابش حرارتی یا گرما را به صورت پرتوهای مادون قرمز ضبط و منتشر می کند.

یکی از اعضای تیم محققین می گوید: «پرتوهای خورشیدی باید رو به خورشید باشد تا عمل کنند؛ با اینکه این مساله بسیار مضر است.

 

اما پوشش حرارتی ما به نور خورشید اجازه عبور، حفظ یا حتی تقویت جذب نور خورشید را می دهد و همچنین با تابش حرارت و بهبود راندمان پیل را خنک می کند.»

تیم استنفورد تکنولوژی خود را روی یک جاذب خورشیدی که یک الگوی میکرونی برای حداکثرساختن قابلیت کاهش گرما به شکل نور مادون قرمز به فشا و همان ویژگی های یک پیل را بدون تولید برق دارد امتحان کردند.

 

آزمایشات آنها نشان داد پوشش مجاز مرئی نسبت نسبت به نور به پیل ها عبور می کند اما به میزان 23 درجه فارنهایت جاذب زیرین را خنک می کند.

برای یک پیل خورشیدی سیلیکون کریستالی با راندمان 20%، 23 درجه فارنهایت سرمایش راندمان را به میزان حدود 1% بهبود می بخشد؛ رقمی که نشاندهنده بهره قابل توجه در تولید انرژی می باشد.

محققان می گویند پوشش در محیط های خشک و تمیز که اولویت پرتورهای خورشیدی بزرگ نیز می باشد بهتر عمل می کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;