آیا اجرای مبحث ۱۹ در ویرایش جدید تسهیل می شود؟

یکی از اقداماتی که از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها انجام شده، ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علیرغم اهمیت بسیار زیاد اجرای مبحث ۱۹ در ساختمان ها، با این حال آنچه امروز مشاهده می کنیم، حاکی از آن است که مبحث ۱۹ مقررات ملی در حد بسیار کمی اجرایی می شود و بخش های ذیربط مثل شهرداری و سازندگان به ویژه در تهران به‌ راحتی این قانون الزام‌ آور را نادیده می ‌گیرند. این در حالی است که رعایت مبحث ۱۹ می‌تواند حدود ۴۰ درصد و حتی در برخی از ساختمان‌ها تا ۵۰ درصد کاهش مصرف انرژی را به دنبال داشته باشد.
بنابراین توجه به این موضوع آن هم در شرایطی که ایران یکی از چهار کشور پرمصرف انرژی در جهان به‌ شمار می‌رود، یک امر اساسی است.
دلایل گریزانی سازندگان و شهرداری از اجرای مبحث ۱۹
بر اساس این گزارش، درخصوص دلایل گریزانی سازندگان و شهرداری از اجرای مبحث ۱۹ دلایلی مطرح است؛ بنا بر اعلام مسئولان شهرداری الزام سازندگان به رعایت مبحث ۱۹ افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز را به دنبال دارد و از آنجایی که این رویکرد موجب خروج سرمایه گذاران از حوزه ساخت مسکن می شود، درنتیجه کاهش درآمدهای شهرداری از محل صدور پروانه ساختمانی را به دنبال دارد.
از سوی دیگر به گفته سازندگان مسکن، رعایت مبحث ۱۹ از نظر افزایش هزینه تمام شده ساخت و ساز و همچنین به دلیل کاهش متراژ واحدهای مسکونی در پی احداث عایق حرارتی برای دیوارها به صرفه نیست.
اما واقعیت آن است که درصورت رعایت کامل مبحث ۱۹ و اجرای آیین نامه های جانبی آن که شامل عایق کاری دیواره، دوجداره سازی پنجره ها، نصب سیستم هوشمند و کنترلی روشن و خاموش کردن سیستم های سرمایشی و گرمایشی است، حداکثر بین ۸ تا ۱۳ درصد به قیمت تمام شده ساخت و ساز افزوده خواهد شد.
بر همین اساس برای اجرای مبحث ۱۹ کافی است که شهرداری ها اجرای این مبحث را شرط صدور پایان کار ساختمان ها قرار دهند.
این گزارش حاکی است؛ رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ضمن تایید این موضوع معتقد است: اگر شهرداری ها در هنگام صدور پایان کار، رعایت مبحث ۱۹ در ساختمان ها را اجباری کنند و از سوی دیگر سازمان های نظام مهندسی استان ها بر طراحی مهندسان معمار برای جداره خارجی ساختمان و استفاده از پنجره دوجداره نظارت دقیقتری اعمال کنند، بخش زیادی از تلفات انرژی کاهش می یابد که ممکن است حتی به کاهش ۴۰ درصدی تلفات انرژی در ساختمان منجر شود.
به گفته احمدرضا طاهری اصل، تلفات انرژی به طور عمده از طریق کف، سقف، پنجره ها و پیلوت ساختمان ها صورت می گیرد و از همین رو در مبحث ۱۹ نیز بر جلوگیری از هدررفت انرژی در همین بخش های ساختمان تأکید شده است. با این همه مبحث ۱۹ که به عنوان یکی از الزامات قانونی در بحش عایق کاری ساختمان مطرح شده، هنوز به طور کامل رعایت نشده است.
بر اساس این گزارش، با این حال مبحث ۱۹ فعلی دارای نقاط ضعفی است که نیازمند رفع است. طاهری اصل در این رابطه معقتد است: دو نقطه ضعف اصلی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان پرداختن صرف به پوسته ساختمان و درنظرنگرفتن معیاری برای تعیین خروجی اجرا یا عدم اجرای الزامات این مبحث است. به این معنا که خریدار ساختمان نمی تواند متوجه شود که مصرف انرژی این ساختمان درنهایت چقدر است. این بزرگترین معضل در بخش هدررفت انرژی در ساختمان ها است.
ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
بر همین اساس یکی از اقداماتی که اخیرا از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها انجام شده، ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.
در این راستا طبق اعلام محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ویرایش جدید مبحث ۱۹ تفاوت های بسیاری با نسخه قبلی دارد و به طور نمونه در ویرایش جدید مبحث ۱۹، جزییات اجرایی این مبحث به صورت تصویری ارائه شده است.
همچنین طبق اعلام بهروز محمد کاری، رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این مبحث برای نظرخواهی متخصصان حوزه انرژی منتشر شده تا جهت اصلاح و تصویب نهایی آماده شود.
بدیهی است که هدف از این اقدام، زمینه سازی برای اجرای کاملتر و دقیقتر مبحث۱۹ و حرکت به سمت کاهش مصرف انرژی های فسیلی در ساختمان ها و پیاده ‌سازی الزامات زیست محیطی است.
الزام به بازنگری در مباحث مقررات ملی
در همین رابطه عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ارزیابی خود از ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: ما در حال حاضر مبحث۱۹ فعلی را اجرایی نمی کنیم و تا زمانی که مبحث جدیدی ابلاغ نشده است، مکلفیم که مبحث فعلی را به عنوان حداقل ها اجرایی کنیم.
بیژن خطیبی در این خصوص تاکید کرد: البته در صورتی که قوانین بهتری تنظیم شود، مکلف به اجرای آنها نیز هستیم، اما مسئله این است که مسائل اصلی رها شده و به فرعیات توجه می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: البته از آنجایی که علم ساخت و ساز نیز مانند علم های دیگر در حال پیشرفت است، قانونگذار تاکید کرده که هر سه سال یک بار مباحث مقررات ملی باید مورد بازنگری قرار گیرد و درصورت نیاز به تغییرات، این تغییرات اعمال شود و در غیر این صورت مباحث مذکور را تثبیت کنند. با این حال این تغییرات در مباحث مقررات ملی ساختمان دچار وقفه نشده و یا دارای مشکل نیست.
درمجموع باید گفت، جزو حقوق خریداران و مصرف‌کنندگان است که بدانند ساختمان موردنظر آنها باید از چه حداقل‌هایی برخوردار باشد و وقتی در ساختمانی عایق حرارتی استفاده نمی‌شود، به معنای نقض مقررات است.
طبیعی است باید شرایط به گونه ای فراهم شود که اجرای بهتر و آسانتر مبحث ۱۹ در ساخت و سازها امکانپذیر شود و به نظر می رسد که در ویرایش جدید مبحث ۱۹ باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;