آژیر بی آبی در دشت کبودرآهنگ

به گزارش تاسیسات نیوز، مشکلات آبی بعد از گذشت ماه ها به اوج خود نزدیک میشود و یکی یکی شهرهای کشورمان در معرض بی آبی قرار می گیرند.




یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه در دشت های استان همدان به ویژه کبودرآهنگ و فامنین فروچاله هایی بر اثر برداشت بی رویه آب ایجاد شد گفت:۲۴ فروچاله در مناطق مختلف این استان وجود دارد.

 

 

 

 

مرتضی عزالدین گفت: تاکنون تعداد ۲۴ فروچاله در دشت های استان ایجاد شده است. وی علت اصلی ایجاد فروچاله‌ها را برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: آب ماده هیدرولیکی است که به دلیل حجم و فشار خود، لایه‌های زمین را به صورت پایدار نگه می‌دارد.

 

 

 

 

وی عنوان کرد: با خالی شدن آبخوان، لایه هیدرولیک ضعیف شده و فشار آن کاهش می‌یابد که به همین دلیل زمین نشست کرده و فروچاله یا شکاف هایی در زمین ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

عزالدین با اعلام اینکه بشترین فروچاله‌ها، افت و شکاف زمین در دشت های کبودرآهنگ و فامنین بوده است بیان داشت: در هفت تا هشت سال گذشته فروچاله‌ای در دشت های همدان ایجاد نشده ولی احتمال اینکه هر لحظه فروچاله در همگی دشت های همدان ایجاد شود وجود دارد.

 

 

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان همدان وجود دارد گفت: دشت های همدان به دلیل افت زیاد منابع آب زیرزمینی همیشه با تهدید ایجاد فروچاله و افت زمین مواجه هستند چرا که از بین رفتن هیدرولیک آب جبران‌پذیر نبوده و دیگر امکان جابه‌جایی زمین از طریق آب به صورت هیدرولیک وجود ندارد.

 

 

 

وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۴ فروچاله در دشت های همدان ایجاد شده که بیشتر در دشت کبودرآهنگ بوده است عنوان کرد: برای برون رفت از مشکلات به دنبال مدیریت علمی آب بوده و برداشت آب با مدیریت صورت گیرد در غیر این صورت باید منتظر اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز بود.




منبع: اقتصاد ایران






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;