آمار باران در آستانه فصل باران

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، جدیدترین گزارش‌ها از وضعیت بارندگی کشور از ابتدای سال آبی 94-93 (از اول مهر تا 24 شهریور ماه) نشان می‌دهد که ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر 195‌میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (241 میلی‌متر) 19 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (219 میلی‌متر) 11 درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم بارش اول مهر تا پایان 24 شهریور ماه معادل 321/ 3 میلیارد مترمکعب است که نسبت به حجم بارش کشور در سال آبی گذشته (360/ 9 میلیارد مترمکعب) 11 درصد کاهش داشته است. اگرچه حجم بارش‌ها در پاییز امسال خوب پیش‌بینی می‌شود، اما کارشناسان مدیریت بحران سازمان هواشناسی معتقدند افزایش بارش‌ها بدهی آبی کشور را جبران نمی‌کند.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور در این زمینه می‌گوید: پایيز امسال در اکثر نقاط کشور با افزايش بارش مواجه هستيم، ولی این موضوع نمي‌تواند زياد در وضعيت آب کشور تاثيرگذار باشد، زيرا ما با يک بدهي انباشته به لحاظ عدم دريافت بارش‌هاي مناسب طي سال‌هاي گذشته مواجه هستيم.

شاهرخ فاتح در نشست بررسی وضعیت آب کشور که با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به پيش‌بيني فصلي که پژوهشکده علمي مشهد صادر کرده است، گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سه ماه آينده، بيشتر مناطق کشور از حد ميانگين بارش‌هاي خود برخوردار هستند و شمال کشور، شمال‌غرب و بخش‌هايي از استان کرمان مقادير بارشي بيشتر از شرايط طبيعي نيز خواهند داشت.

وي افزود: بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که با توجه به شرايط خشکي که بر کشورمان حاکم است، مجموعه کشور داراي يک بدهي عظيم آبي است و اين افزايش بارش‌ها نمي‌تواند به اين سرعت نقصان کمبود آب کشور را جبران کند.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور در ادامه گفت: با توجه به شرايط نرمال و بيش از نرمال بارش‌هاي پایيزي که پيش رو داريم، در پایيز داراي هواي گرم‌تري نسبت به سال‌هاي قبل خواهيم بود و افزايش دماي نيم تا يک و نيم درجه سانتيگراد باعث خواهد شد تا الگوي بارشي از حالت جامد به مايع تبديل شود، در نتيجه بخشي از اين بارش‌ها را به‌صورت تبخير از دست دهيم. وي تاکيد کرد: دماي بالا به نوعي باعث خنثي شدن اثرات بارش مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب که از ابتداي سال آبي تاکنون اکثر استان‌هاي کشور نسبت به شرايط بلندمدت با کاهش بارندگي مواجه بوده‌اند، گفت: سه استان بوشهر با 6/ 47 درصد، هرمزگان با 1/ 46 درصد و البرز با 3/ 73 درصد نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه بوده و با شرايط وخيمي روبه‌رو شدند.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور تصريح کرد: فقط سه استان گيلان، آذربايجان شرقي و اردبيل بيش از 10 درصد افزايش بارش داشته‌اند.

وي در مقايسه سال آبي جاري با سال آبي گذشته گفت: امسال از 31 استان کشور، 27 استان کاهش بارندگي دارند و کل کشور نيز با 16 درصد کاهش بارش مواجه بوده است و اين در حالي است که در سال گذشته در چنين بازه زماني 22 استان کشور کاهش بارش داشته و کل کشور نيز با 7 درصد کاهش بارش مواجه بوده است.

فاتح با اشاره به اينکه در دو سال آبي گذشته 18 استان با کاهش بارش مواجه بوده است، بيان کرد: استان‌هاي البرز، خوزستان،‌ فارس، کرمانشاه، ‌کهکيلويه و بويراحمد، گلستان، چهارمحال و بختياري و سمنان و… از جمله استان‌هايي هستند که در سال‌های متوالي نسبت به بلندمدت، شرايط منفي را تجربه کرده‌اند و تمامي استان‌هاي کشور بدون استثنا با يک سال بارش منفي مواجه بودند. وي اضافه کرد: يکي از نکات حائز اهميت در بارندگي که در کشاورزي و هيدرولوژي اهميت دارد تعداد روزهاي توام با بارش است.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور، گفت: ميزان بارش بر حسب اقليم‌هاي مختلف کمتر از 5 ميلي‌متر، بين 5 تا 20 ميلی‌متر و بيش از 20 ميلي‌متر خواهد بود که در کشور ما با توجه به اقليم، حد آن متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه بارش‌هاي کمتر از 5 ميلي‌متر با پديده تبخير مواجه هستند و بارش مناسبي براي بخش هيدرولوژي و کشاورزي کشور محسوب نمي‌شوند، گفت: تعداد روزهاي بارشي در بيشتر مناطق کشور رو به افزايش بوده و اين افزايش به سمتي خواهد بود که شاهد بيشتر شدن روزهاي بارش کمتر از 5 ميلي‌متر باشيم، به عبارتي بارش‌هاي ناکار آمد زياد شده و بارش‌هاي کارآمد که مي‌توانند براي خاک و بخش کشاورزي مفيد باشند، در اکثر مناطق کشور با کاهش مواجه هستند.

فاتح در بررسي دماي چهار ماه منتهی به تیر امسال نیز گفت: دماي چهار ماه منتهی به تیر امسال نسبت به بلندمدت افزايش داشته و اين افزايش بين پنج دهم تا 5/ 3 درجه بر حسب منطقه متفاوت بوده و از سويي نيز، اين کم بارشي با افزايش دما همزماني پيدا کرده است.

رئيس مرکز ملي خشکسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي کشور با بيان اينکه کشور ما با روند افزايشي دما نسبت به ميانگين جهاني، (حدود 2/ 0 درجه در هر دهه) روبه‌رو بوده است، افزود: به نظر مي‌رسد در 47 سال اخير آهنگ افزايش بارش‌ها از ميانگين جهاني بيشتر بوده است.

وي با اشاره به اينکه در برخي حوضه‌هاي آبريز کشور با شرايط خشکسالي مواجه بوده‌ايم و اين ميزان يک، دو، سه و هفت ساله بوده است، بيان کرد: آنچه اهميت دارد ميزان هفت ساله خشکسالی است که بدهي انباشته آبی را به‌خوبي در غرب، جنوب غرب، مرکزي،‌ سمنان، ‌شرق و شمال شرق می توان مشاهده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;