آغاز صدور گاز ايران به شوروی

به گزارش تاسیسات نیوز،28 اکتبر سالروز آغاز صدور گاز ایران به شوروی است.


پس از استخراج نفت در سال1287 هجری شمسی در مسجد سلیمان گاز اجبارا همراه نفت در محل سوزانده می‌شد. به تدریج که منابع نفت یکی پس از دیگری احداث می‌شد استفاده از گاز طبیعی برای تامین سوخت و محرکه‌های کمپرسورها و مولد‌های برق مصارف خانگی منازل سازمانی در جنوب مورد توجه قرار گرفت.


تا آنکه مساله توافق کلی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و شوروی سابق پیش آمد که در سال 1344پروتکل همکاری‌های دو کشور به امضا رسید واز همین تاریخ بود که به لحاظ متمرکز کردن همه فعالیت‌های وابسته به صنعت گاز شرکت ملی گاز ایران تاسیس شد.


شركت ملي گاز ايران به‌عنوان يكي از چهار شركت اصلي وابسته به وزارت نفت با سرمايه اوليه 25 ميليارد ريال در سال 1344 هجري شمسي مطابق 1965 ميلادي تاسيس شد.

 

اين شركت از آغاز كار متناسب با رشد و توسعه اقتصادي اجتماعي كشور و بهره‌گيري از گاز طبيعي به عنوان يكي از منابع مهم در تامين سوخت و توليد انرژي و تحصيل بخشي از ارز مورد نياز تدريجا به قابليت‌ها، توانمندي‌ها و امكانات توليد خود (گاز طبيعي) افزوده است.


در سال 1344 براساس توافق كلي در زمينه توسعه همكاري‌هاي متقابل ايران و اتحاد جماهير شوروي با امضاي پروتكلي با زمينه صدور گاز ايران، باني تاسيس شركت ملي گاز ايران در همان سال شد كه متعاقب آن قرارداد احداث خط لوله سراسري اول و پالايشگاه بيدبلند نيز آغاز شد و در همين راستا بهره‌برداري از كارخانه لوله‌سازي اهواز در سال 1346 آغاز شد.

 

قرارداد صدور گاز به شوروي از سال 1349 اجرا شد، اما در سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي استفاده از گاز طبيعي در بخش خانگي و تجاري و حتي صنايع بسيار محدود بوده و مجموع مشتركان اين شركت به بيش از 50 هزار مورد نمي‌رسيده است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;