آسفالت تقویت شده با ته سیگار

به گزارش تاسیسات نیوز، سالانه 6 تریلیون سیگار در سال تولید می شود که خود به معنای حدود 1.2 میلیون تن ته سیگار است؛ حجم عظیمی از این آشغال ها نه تنها در محیط زیست رها می شوند و آن را کثیف و زشت جلوه می دهند بلکه پسماند سمی هم به شمار می آیند.





به تازگی محققان دانشگاه RMIT در استرالیا روش جدیدی برای دفع ایمن ته سیگارها یافته اند: جادادن آنها داخل جاده ها و مسیرها. ایده اولیه این طرح زمانی به ذهن محققان خطور کرد که سال گذشته آنها ته سیگارهای خودشان را در داخل آجرها مخفی کردند.





این روش نه تنها شیوه موثری برای جلوگیری از نشت مواد شیمیایی سمی آنها به محیط زیست است، بلکه در واقع آجرها را هم تقویت می کند: افزودن ته سیگار، مقدار انرژی لازم برای آتش زدن آجرها را نصف می کند و ویژگی های عایق کاری نتیجه نهایی را بهبود می بخشد.





این تیم تحقیقاتی به سرپرستی یک استاد ایرانی -عباس مهاجرانی – کارهای مطالعاتی روی ارزیابی نحوه منتفع شدن آسفالت از مصالح ساختمانی غیرمعمول انجام داده است.





این ته سیگارها ابتدا در واکس پارافین و بیتومن گذاشته می شوند؛ با این کار مواد شیمیایی کشنده داخل آن قفل و از نشت آنها به آسفالت و آسیب به محیط زیست جلوگیری می شود. پس از آن ته سیگارهای محصورشده به ترکیب آسفالت داغ اضافه می شود.





با بررسی نمونه های آسفالت تقویت شده باته سیگار، تیم دریافت نه تنها این ماده می تواند ترافیک های سنگین را پاسخگو باشد، بلکه گرمای کمتری هم از خورشید جذب می کند. این امر به کاهش تاثیر «جزیره حرارتی شهری» که شهرها را تا سطوح ناراحت کننده ای گرم می کند، کاهش می دهد.





این تحقیق نشان می دهد شما می توانید در عین نجات دادن محیط زیست از یک مشکل عظیم پسماندی، یک ماده ساختمانی جدید بسازید. دکتر مهارجرانی می گوید: طراحی فیلترهای سیگار به گونه ای است که صدها ماده شیمیایی سمی را در خود جای می دهد و تنها روش های کنترل این مواد شیمیایی از طریق محصورکردن موثر برای تولید توده های سبک جدید یا الحاق آنها در آجرهای رسی است. 







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;