آخـرین دستاوردهای گـروه آسانسوری پارلـیفت درایـران و خـاورمیانه

آسانسور

از ویژگی های منحصر به فرد سیستم Green Motion ، پایین آوردن مصرف برق آسانسور تا حد یک سشوار معمولی با استفاده از برق تک فاز و همچنین امکان تبدیل موتور آسانسور به ژنراتور و تولید برق و ذخیره آن در پک باطری است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، از ویژگی های منحصر به فرد سیستم Green Motion ، پایین آوردن مصرف برق آسانسور تا حد یک سشوار معمولی (برای آسانسور 6 نفره با سرعت 1m/s ) و بدون نیاز به برق سه فاز با استفاده از برق تک فاز و همچنین امکان تبدیل موتور آسانسور به ژنراتور و تولید برق و ذخیره آن در پک باطری بوده که بر اساس تایید متخصصین وزارت نیروی کشور،در این سیستم آسانسور قادر است در ساعات قطع برق و یا اوج مصرف، تا بیش از 230 استارت بدون نیاز به برق شهر بکار خود ادامه دهد.

و اما مطلب حاضر گفت و گوی صما با مهندس مجید پار، مدیرعامل گروه شرکت های آسانسوری پارلیفت است که به سه دستاورد جدید و مهم این شرکت که در کشور بی سابقه است اشاره کرده و به تشریح هر یک از این موارد پرداخته است.

این سه مورد به طور فهرست وار عبارتند از:

1- دریافت گواهینامه مصرف انرژی کلاس A آسانسور

 (energy pirformance certificati)  برای اولین بار در ایران

2- شکستن مرز سرعت 2m/s که با نصب اولین سیستم آسانسور 21 نفره و 28 طبقه با سرعت 2.5m/s برای اولین بار در ایران و در یکی از برج های شهرک غرب تهران صورت پذیرفت.

3- اجرای سیستم مقصد کنترل (destination control) برای اولین بار در خاورمیانه

بر همین اساس گفت و گوی ما با مهندس مجید پار به سه قسمت فوق الذکر اختصاص یافت که به شرح ذیل از نظرتان خواهد گذشت:

1- دریافت گواهینامه مصرف انرژی کلاس A از موسسه LIFTINSTITUUT

• اهمیت دریافت گواهینامه مصرف انرژی کلاس A از موسسه LIFTINSTITUUT را چگونه ارزیابی می کنید؟

• در حال حاضر دستیابی به کلاس بالای مصرف انرژی در آسانسور برای شرکت ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. چون شرایط دارد به سمتی پیش می رود که برای ساختمان ها هم کلاس انرژی مشخص شود و ظاهرا فعالیت هایی هم در این زمینه در جریان است. طبیعتا آسانسور هم یکی از دستگاه هایی است که راندمان و تلفاتش می تواند تاثیر زیادی بر مجموعه مصرف انرژی ساختمان بگذارد. کاری که ما کردیم این بود که به عنوان تنها شرکت در ایران و یکی از معدود شرکت های خاورمیانه توانستیم بالاترین کلاس مصرفی در آسانسور، یعنی کلاس A را روی سیستم

 Green Motion از LIFTINSTITUUT هلند که یکی از معتبرترین شرکت های صادرکننده گواهینامه آسانسور در اروپا و دنیا است دریافت کنیم. صدور این گواهینامه توسط متخصصان این شرکت پس ازانجام تست روی آسانسورهای ما صورت گرفت که گزارش تست آن (Test repdrtage) هم موجود است.

• تستی که این گواهینامه براساس آن صادر می شود، به چه صورت انجام می گیرد؟

در واقع یک آسانسور چه در حال حرکت و چه در حالت

 Standbye مصرف دارد که مجموعه مصرف آن هر چه پایین تر باشد، کلاس مصرفی بالاتر می رود.

در حالت Standbye مواردی مانند نمراتور داخل کابین، درایو، برد کنترل و مواردی از این قبیل فعالند که باید مصرف شان پایین آورده شود و در حال حرکت هم باید تلفات موتور را به حداقل رساند و به عبارت دیگر Performance موتور را بالا برد.

بگذارید با یک مثال توضیح دهم.

در واقع انتظاری که ما از دستگاه هایی مانند کولر و یخچال داریم تولید سرماست ولی موتور این دستگاه ها وقتی سرما تولید می کنند تلفاتی هم دارند که به شکل حرارت و گرما از دستگاه خارج می شوند. اما انتظار ما از تمام دستگاه ها این است که پول مان را فقط در جایی هزینه کنیم که مورد نظر ماست و مصرف داریم.

در اینجا هم ما برای تولید سرما هزینه می کنیم نه گرما. بنابراین باید تلفات این دستگاه ها را که به شکل تولید گرماست کاهش دهیم تا کلاس مصرف دستگاه را بالا ببریم.

آسانسور هم از این قاعده مستثنی نیست چرا که موتور و کل مجموعه آسانسور باید انرژی مصرفی را تبدیل به توان و حرکت بکند و غیر از این هر مورد دیگر جزء تلفات است. به همین جهت LIFTINSTITUUT بر مبنای محاسبه تلفات در حالت

 Standbye و محاسبه تلفات موتور در حال حرکت، گواهینامه کلاس A را برای آسانسورهای Green Motion صادر کرده است.

البته در اینجا یک نکته مهم هم نادیده گرفته شده؛ چرا که موتور آسانسور ما ضمن اینکه تلفات را به حداقل رسانده؛ یک سیستم بازیافت هم دارد که وقتی موتور به ژنراتور تبدیل می شود برق تولید می کند که این برق در پک باتری ذخیره شده و دوباره سیستم برمی گردد. یعنی ما یک سیستم بازیافت انرژی هم داریم که این امر، کلاس مصرفی ما را از سطح A هم بالاتر می برد؛ ولی از آنجا که هنوز کلاس مصرفی بالای A هنوز برای آسانسور تدوین نشده، به ناچار این ویژگی در نظر گرفته نشده است.

در واقع بازیافت ما حتی از تلفات ما هم بالاتر است.

 

2- شکستن مرز سرعت 2m/S برای اولین بار در ایران

• بحث دوم در دستاوردهای شرکت پار دستیابی به سرعت 2.5m/s برای اولین بار در ایران است. جزییات این امر به چه صورت بوده است؟

• در واقع آسانسورهایی با سرعت بالاتر از 1.6m/s در ایران پیش از این فقط توسط شرکت های خارجی اجرا می شد. حدود دو سال پیش بود که ما توانستیم آسانسورهای داخلی را با یک سیستم ترکیبی که در داخل کشور جمع می شد به سرعت 2m/s هم برسانیم تا این که به تازگی و طی یکی دو ماه گذشته موفق شدیم که از این مرز هم بگذریم و برای اولین بار یک آسانسور 21 نفره 28 طبقه را با سرعت 2.5m/s اجرا کنیم که دستاورد بسیار جالبی است.

• عبور از این مرز و رسیدن به سرعت 2.5m/s مستلزم دستیابی به چه فناوری هایی بوده است؟

مجموعه چیزهایی که در اجرای چنین آسانسوری مهم است؛ یکی داشتن موتوری است که بتواند بدون مشکل و تنش، این سرعت را ایجاد کند که موتور EMF آلمان را ما برای این کار در اختیار داشتیم. مورد بعدی این است که باید تابلوی کنترلی داشته باشیم که بتواند این سرعت را مدیریت کند. یعنی بتواند آن را تحلیل کرده و سرعت ها را متناسب با طول مسیر کنترل کند. به عبارت دیگر اگر قرار است آسانسور یک طبقه بالا برود 0.8 m/s  سرعت می گیرد؛ سپس به 1.6m/s در طبقه دوم و 2 m/s در طبقه سوم می رسد تا سرانجام ازطبقه چهارم به بعد سرعت آن به مرز 2.5ms می رسد. این اوج گیری تدریجی سرعت به این جهت است که آسانسور هنگام حرکت و توقف، به کابین و مسافرین درون آن شوک وارد نکند.  این شتاب افزاینده و کاهنده را در اصطلاح به ترتیب

 Acceleration و Deceleration می نامند که باید متناسب باشد با تعداد طبقاتی که آسانسور طی می کند و تحلیل آن توسط تابلوی کنترل براساس طول مسیر صورت می گیرد.

در گذشته اطلاعات از طریق سنسور آهنربا در داخل چاه خوانده می شد و به همین دلیل نمی شد به سرعت بالاتر از 1.6 m/s رسید، اما در این سیستم، دریافت اطلاعات از طریق Learn کردن چاه و خواندن پالس های Encoder صورت می گیرد و وقتی شما بتوانید به این روش دست پیدا کنید می توانید مرز سرعت را با ایمنی کامل بشکنید. بنابراین می توانم بگویم که ما مرز محدودیت سرعت را پشت سر گذاشته ایم و به سادگی می توانیم به سرعت های بالاتر دست پیدا کنیم که اتفاقا اخیرا پیشنهاد اجرای یک آسانسور 3m/s را نیز به یکی از مشتریان خود داده ایم.

• یعنی دشواری اصلی شکستن مرز سرعت 2m/s بود؟

• بله، در واقع شکستن آن مرز و رسیدن به آن تکنولوژی دشواری اصلی کار بود و ادامه مسیر بسیار آسان تر خواهد بود. در این جا مورد اصلی مغز سیستم یا همان تابلوی کنترل است که باید بتواند سرعت را کنترل کند تا آسانسور را بدون شوک و آسیب حرکت داده و متوقف کند.

از طرف دیگر موتور باید قابلیت لازمه را داشته باشد که خوشبختانه موتور ما برای 21 نفر با سرعت 2.5m/s تا 28 طبقه توانسته با کمترین تولید تلفات و گرما که حتی به 40 درجه سانتی گراد هم نرسیده کار کند. در حالی که خیلی از موتورهایی که با سایر تکنولوژی ها در کشور اجرا شده اند برای پایین آوردن دمای موتور در موتورخانه،کولر گازی نصب کرده اند که خود آن نیز مصرف و تلفات انرژی جداگانه ای به همراه دارد.

 

3- مقصد کنترل ( destination control )

• پارلیفت در خاورمیانه اولین شرکتی است که آسانسورهایی به سیستم «مقصد کنترل» اجرا کرده است.

عملکرد این سیستم به چه صورت است و چه مزایایی به همراه دارد؟

• ببینید، ماهیت قضیه این است که الان در هر اداره، بیمارستان و ساختمان تجاری و مسکونی بزرگ می بینید که معمولا چند آسانسور کنار هم قرارگرفته اند و شما برای احضار آنها یک کلید جهت بالا و یک کلید جهت پایین دارید که متناسب با نیاز خود از آنها استفاده می کنید. حالا فرض کنید در لابی یک ساختمان قرار گرفته ایم و 10 نفر مسافر در آنجا قصد دارند از طریق آسانسور به 5 مقصد مختلف بروند. در اینجا می بینید که به محض رسیدن یکی از آسانسورها همگی آنها سوار آن شده و هر شخص کلید طبقه مورد نظر خود را می زند و آسانسور به ترتیب در 5 مقصد مورد نظر هر یک از

 آن ها توقف می کند. این شبیه اتوبوسی است که از یک مبداء تا یک مقصد در کلیه ایستگاه ها توقف می کند. حالا اتوبوس سریع السیری را فرض کنید که از مبداء تا مقصد در ایستگاه های معدودی، به فرض فقط در 2 ایستگاه توقف داشته باشد.

 این می تواند مثال خوبی برای سیستم مقصد کنترل باشد. در این سیستم ما برای کلیه آسانسورها یک صفحه کلید

 (Keypad) داریم که هر کس به هر مقصدی که می خواهد برود شماره طبقه موردنظر را روی صفحه کلید می زند و بلافاصله در همان لحظه روی مانیتور، به او گفته می شود که برود جلوی کدام آسانسور بایستد. به این ترتیب مسافران براساس مقصد خود در مبداء تقسیم می شوند و لزومی ندارد که به طور پراکنده سوار آسانسورهای مختلف شده و در هر طبقه توقف داشته باشد.

جالب است بدانید مجله elevator world امریکا طی یک بررسی به این نتیجه رسید که با اجرای سیستم مقصد کنترل می توان با استفاده از 6 آسانسور به کارآیی 8 آسانسور دست پیدا کرد. چون ترافیک را به طور متناسب تقسیم می کند و سرعت عمل را بسیار بالا می برد.

قابلیت دیگر سیستم مقصد کنترل در ساختمان هایی است که امکان حرکت آسانسورها در طبقات مبداء و مقصد یکسان نیست.

مثلا یک آسانسور فقط تا طبقه همکف پایین می رود و دیگری تا طبقه 3- هم امکان پایین رفتن دارد و در طبقات بالایی هم این تفاوت وجود دارد.

تاکنون برای چنین شرایطی معمولا یک کلید اضافه هم در کنار دو کلید متداول آسانسورها برای رفتن به پایین ترین یا بالاترین طبقات قرار می گرفت که گاهی هر دو کلید توسط مسافر برای رفتن به پایین ترین یا بالاترین طبقات زده می شد و ترافیک مضاعفی ایجاد می کرد؛ ولی در سیستم مقصد کنترل کافیست که مسافر کلید طبقه موردنظر را بزند و خود سیستم تشخیص می دهد که آسانسوری را بفرستد که امکان رفتن به آن طبقه را داشته باشد.

به هر صورت همان طور که اشاره کردید در خاورمیانه ما اولین شرکتی هستیم که سیستم مقصد کنترل را تولید و اجرا کرده ایم.

در پایان باید اشاره ای هم داشته باشم به یکی از خدمات شرکت پارلیفت که EMS (Elevator Management System) یا همان سیستم کنترل آسانسور از راه دور است و ما می توانیم از طریق اینترنت تمام آسانسورها را رصد و در صورت نیاز هر یک از آنها را به طبقه خاصی هدایت کنیم. یعنی کنترل از راه دور آسانسور کاملا امکان پذیر است و به این طریق می توان خطاها را دید و برای آسانسورها برنامه ریزی کرد.   

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;