آب ارزان برای کم مصرف ها

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی این سازمان، خبر از تعدیل 10 تا 30 درصد بهای آب برای مشترکینی که با رعایت الگوی مصرف پیش می روند را داد.

 

علیرضا دائمی با اعلام این خبر اظهار داشت: این تعدیل قیمت ها پس از حدود دو سال انجام گرفته و بر اساس تصمیم شورای اقتصاد از این پس نرخ آب مشترکان به صورت پلکانی و براساس مصرف ماهیان هر مشترک 10 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

 

وی ادامه داد: هم اکنون الگوی کنونی مصرف آب کشور حدود 15 مترمکعب است و از 22 میلیون مشترک بیش از 55 درصد مشترکان در این دسته قرار می گیرند، تغییر نرخ آب در قبض این دسته از مشترکان 10 درصد خواهد بود.

 

دائمی اظهار داشت: نرخ مبنای آب در میان مشترکینی که 15 تا 20 مترمکعب مصرف آب دارند حدود 12 درصد خواهد بود و در مشترکین بین 20 تا 40 مترمکعب به طور متوسط 18 درصد خواهد بود، افزایش نرخ 30 درصدی در میان مشترکان با مصرف 40 مترمکعب خواهد بود که البته این دسته کمتر از یک درصد مشترکان آب را تشکیل می دهند.

 

وی تصریح کرد: براساس آمارهای مصرف، حدود 70 درصد مشترکان آب و فاضلاب کمتر از 20 مترمکعب در ماه مصرف آب دارند، بنابراین در قبض آب بسیاری از مصرف کنندگان افزایش نرخ آب بین 12 تا 15 درصد خواهد بود.

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه تعدیل نرخ ها براساس نرخ تورم ضروری است که توسط شورای اقتصاد انجام شود، بیان داشت: دولت همانگونه که هر سال حقوق کارکنان و نرخ حقوق پایه کارگری را افزایش می دهد، طبیعی است که اقلام هزینه ای را افزایش دهد.

 

وی اضافه کرد: اگر نرخ تورم کشور را در نظر بگیریم، تغییر نرخ آب بسیار ناچیز است، در سال 93 براساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم حدود 15 تا 18 درصد است، در حالی که تغییر تعرفه برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند حدود 10 درصد است.

 

این مقام مسؤول افزود: بنابراین این اقدام، افزایش قیمت محسوب نمی شود، چرا که اگر مبنای تغییر نرخ آب، نرخ تورم باشد نرخ آب نسبت به سال های قبل کاهش هم داشته است.

 

دائمی گفت: هم اکنون با تعدیل اعمال شده، متوسط قیمت آب از 297 به 349 تومان تغییر یافته است، اما در پلکان مصرف، برای خانواده ای که الگوی مصرف را رعایت می کند، متوسط نرخ آب از 182 تومان به ازای هر مترمکعب به 200 تومان می رسد، اما در بالاتر از الگوی مصرف تغییر نرخ پلکانی خواهد بود.

 

گفتنی است؛ براساس این مصوبه نرخ فروش آب تولیدی آب شیرین کن در ایستگاه های توزیع آب در محل و در ظروف خریداران برای هر لیتر حداکثر 25 ریال تعیین می شود. همچنین نرخ فروش آب شیرین تولیدی بخش خصوصی (آب شیرین کن) که از طریق شبکه توزیع در اختیار مشترکین قرار می گیرد، به ازای هر واحد مسکونی تا مصرف 10 مترمکعب در ماه بر اساس تعرفه آب بهای خانگی محاسبه و برای مصارف مازاد بر آن به ازای هر متر مکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی محاسبه و اخذ می گردد.

 

کارمزد دفع فاضلاب برای مشترکین خانگی 70 درصد و غیرخانگی 100درصد آب بهای مصرفی تعیین می شود. همچنین در ماه های گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) برای مصارف غیرخانگی و برای مصارف خانگی طبقه مصرف بالاتر از 25 متر مکعب در ماه، 20 درصد به نرخ آب مصرفی اضافه می شود.

 

این مصوبه که توسط نوبخت ابلاغ شد، از اول مهر لازم الاجراست.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;