آب آذربایجانی ها فرسوده است


به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، اپیدمی بحران آب ،گریبان آذری ها را هم گرفته و استان آذربایجان غربی را دچار اختلال در شبکه آبرسانی کرده است.

امیررضا علیار: تامین آب شرب سالم و بهداشتی از اصلی‌ترین مطالبات مردم در روستاهای آذربایجان غربی است که در این میان فرسودگی شبکه آبرسانی شاید این امر را با مشکل مواجه کند. 47/ 5 درصد جمعیت روستایی کشور در آذربایجان غربی ساکن هستند که برای ارائه خدمات به این تعداد از مردم روستایی باید برنامه‌ریزی اصولی و منسجم انجام شود.

در این میان، وجود 98 درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی در روستاهای بالای 20 خانوار که روستاهای پرجمعیت محسوب می‌شوند ضرورت این موضوع را دوچندان می‌کند که تامین آب مورد نیاز این روستاییان از نظر بهداشتی و ارائه خدمات دارای اهمیت است. شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی نیز به منظور ارائه خدمات مطلوب و تامین آب شرب مورد نیاز مردم این روستاها نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کند.

بهره‌مندی 81 درصد روستاییان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: 6/ 81 درصد جمعیت روستایی آذربایجان غربی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی قرار دارد. کاظم محمدی‌اقدام با بیان اینکه 98درصد جمعیت روستایی استان در روستاهای بالای 20 خانوار استان قرار دارند، ادامه داد: از این تعداد 83 درصد تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان هستند. وی سرانه تولید آب در استان را 235 لیتر در روز عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف آب در شبانه‌روز نیز 169 لیتر است که نسبت سرانه تولید به سرانه کشوری 237 به 235 لیتر در شبانه‌روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: این استان 246 هزار و 780 مشترک روستایی دارد و شاخص بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی در استان 8/ 79 درصد است که این میزان در سرانه کشوری 14/ 73 درصد است.

محمدی‌اقدام خاطرنشان کرد: در این زمینه آذربایجان غربی از سرانه کشوری 66/ 6 درصد بالاتر است. بر اساس این گزارش، تولید آب با کیفیت از نظر بهداشتی و سلامت روستاییان بیش از هر چیزی مهم است و کمبود آب، مشکلات کیفیت آب، خشک شدن دریاچه ارومیه، عدم توانایی در بهره‌برداری از چاه‌های موجود، قنات‌ها و آب‌های سطحی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که لازم است تا مدیریت تامین آب در روستاها بازنگری جدی شود.

استفاده از کلر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی درباره کیفیت آب شرب روستایی استان نیز اعلام کرد: با همکاری شبکه بهداشت و درمان در تمام روستاها نمونه‌برداری از آب‌های موجود در روستاها انجام می‌شود. در تمام روستاها برای کنترل کیفی از سامانه کلرزن گازی، مایع و دستی استفاده شده و از 984 دستگاه کلرزن استفاده می‌شود.

محمدی‌اقدام مطلوبیت میکروبی آب در روستاها را 9/ 97 درصد اعلام کرد و گفت: مطلوبیت کلر باقی مانده در استان نیز 9/ 95درصد است. محمدی‌اقدام با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های اخیر و پسرفت آب دریاچه ارومیه شاهد پایین آمدن کیفیت آب در برخی مناطق استان هستیم، افزود: در این خصوص در 204 روستای حاشیه دریاچه ارومیه کیفیت آب تغییر پیدا کرده و در 129 روستای استان نیز باید اقداماتی به منظور رفع کم‌آبی انجام شود. وی اعلام کرد: در این میان شاهین‌دژ بیش از سایر شهرها در معرض این مشکل قرار دارد و 18روستای این شهرستان دچار کم‌آبی هستند.

فرسودگی 50 درصد شبکه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی درباره میزان فرسودگی شبکه آب روستایی استان گفت: 50 درصد شبکه آب آذربایجان غربی فرسوده است.
محمدی‌اقدام افزود: 50 درصد شبکه آبرسانی روستایی استان قدمت بالای 20 سال دارد که باید برای این مشکل چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه بخشی از هدررفت آب مربوط به این موضوع می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون هدررفت آب پایین‌تر از میانگین کشوری است ولی این نیز رضایت‌بخش نیست.
این مسوول افزود: میزان هدررفت آب در استان 28/ 28 درصد است که این میزان در کشور 31 درصد است.

محمدی‌اقدام ادامه داد: بخش دیگری از هدررفت آب مربوط به انشعابات غیرمجاز است که امسال 1492 انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده و از این تعداد 597 فقره تبدیل به انشعاب مجاز شده‌اند. براساس این گزارش، با توجه به توزیع جمعیتی آذربایجان غربی و قرارگیری بخش قابل توجهی از مردم استان در روستاها لازم است تا بیش از این به موضوع آبرسانی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای جوامع بشری است توجه شود و امیدواریم روزی برسد که 100 درصد جمعیت روستایی استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;