آشنایی با عیب‌های احتمالی در سونای خشک

در سونای خشک تجهیزات مکانیکی چندانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به‌همین دلیل است که معمولاً در زمینه تعمیر و نگهداری سونای خشک با حداقل مشکل روبرو هستیم.
اگر طراحی اتاق سونا، نصب عایق‌های دیوارها، موانع بخار و سکوها به درستی انجام گرفته باشد، معمولاً تا چندین و چند سال هیچ مشکلی متوجه کارفرما نخواهد بود.
بنابراین اصلی‌ترین مشکلات به وجود آمده در سونای خشک ناشی از عیب در گرمکن، کنترل‌کننده‌ها یا تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در سونا است. در این بخش متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای تجهیزات یاد شده اتفاق بیفتد، علت احتمالی بروز مشکل و روش برطرف کردن آن را مطرح می‌کنیم.
آیا گرمکن کار نمی‌کند؟
کار نکردن گرمکن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. متداول‌ترین علت آن قطع جریان برق به واسطه عوامل مختلف است. جدا شدن سیم‌های برق یا فعال شدن قطع کننده مدار از جمله عوامل احتمالی قطع جریان برق هستند که نتیجه آن کار نکردن گرمکن خواهد بود.
همچنین در صورت فعال شدن رله اضافه بار نیز گرمکن شروع به کار نمی‌کند. گاهی اوقات اگر ترموستات به‌طورصحیح تنظیم نشده باشد، احتمال خاموش شدن زود هنگام گرمکن زیاد خواهد بود که در چنین مواقعی با تنظیم صحیح ترموستات می‌توان مشکل را برطرف کرد.
گاهی اوقات نیز روشن نشدن گرمکن به دلیل سوختن المنت گرمایشی یا ایجاد اتصال کوتاه در مدار الکتریکی گرمکن است. البته وجود مشکل صفحه کنترل سونا نیز می‌توان یکی از دلایل بروز مشکل باشد. در صورتی که گرمکن به خوبی کار نکند یا به اندازه کافی گرم نشود، وضعیت کلی سیستم باید مورد بازدید قرار گیرد.
آیا قطع کننده جریان یا فیوزجریان مدار را قطع کرده است؟
شدت جریان عبوری از مدار در محدوده متداول نیست. در چنین مواردی برای بررسی مساله باید شدت جریان عبوری از مدار را اندازه‌گیری کرده و آن را با محدوده متداول شدت جریان مناسب مقایسه کنید.
گاهی اوقات علت قطع جریان، عبور شدت جریان بیش از حد از مدار است. متداول‌ترین علت بروز این مشکل، اعمال اضافه بار به مدار است. توجه داشته باشید که مدار الکتریکی سونا باید کاملا مجزا بوده و هیچ انشعابی از آن گرفته نشده باشد.
آیا سنگ‌های گرمکن خرد می‌شوند؟
اگر سنگ‌های گرمکن از جنس مرغوب باشند و گرمکن نیز برای همین کاربرد ساخته شده باشد، به استثنای مواردی که سنگ‌ها کهنه شده باشند چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. به طور معمول سنگ‌های گرمکن را باید هر پنج تا ده سال یک بار تعویض کرد.
در این فاصله نیز باید به صورت دوره‌ای سنگ‌ها را از گرمکن خارج کرده و آن‌ها را تمیز کرد. در صورت استفاده از آب آلوده، احتمال کثیف شدن سنگ‌ها افزایش می‌یابد. برای تمیز کردن سنگ‌ها باید پس از سرد شدن، آن‌ها را با استفاده از آب گرم و صابون به همراه اسفنج به خوبی تمیز کرد.
قرار دادن سنگ‌ها بر روی گرمکن باید پس از خشک شدن آن‌ها انجام گیرد. همچنین باید دقت شود که سنگ‌های خرد شده در داخل گرمکن باقی نمانند. چرا که این سنگ ریزه‌ها به مرور زمان به گرمکن آسیب می‌زنند.
آیا رنگ چوب تغییر کرده است؟
به طور طبیعی چوب به مرور زمان تیره می‌شود. برای بازگرداندن رنگ آن‌ها به حالت اولیه می‌توان از محلول آب و اسید اکسالیک استفاده کرد. این اسید صرفا برای بردن رنگ چوب‌های لخت و بدون روکش کاربرد دارد.
ضمن آن که اسید اکسالیک ماده‌ای سمی است. بنابراین در هنگام استفاده از آن باید دقت کافی شود. به منظور جلوگیری از تماس این اسید با پوست نیز باید از دستکش یا عینک محافظ استفاده شود. به دلیل احتمال ایجاد واکنش، این اسید را نباید در سطل‌های فلزی ریخت.
پیش از استعمال اسید اکسالیک باید تمامی دستورالعمل‌ها و هشدارهای تولید کننده را به دقت مطالعه و سطح چوب را به خوبی تمیز کرد.
برای روشن شدن رنگ چوب و بازگشت آن به رنگ طبیعی باید بین ۸-۱۵mm(3-5Oz) اسید اکسالیک را در ۳٫۸L(1US gal) آب گرم رقیق کرد. این محلول رقیق شده را سپس می‌توان با استفاده از برس، پارچه یا آب پاش بر روی سطوح مورد نظر ریخت.
به منظور دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، محلول رقیق شده این اسید را باید به سطح چوب ریخت و تا زمانی که رنگ آن به رنگ مورد نظر برگردد منتظر ماند. در پایان نیز باید سطح چوب را با آب تمیز شستشو داد و آن را کاملاً خشک کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;