انتشار کتاب HSE در کارگاه‌های ساختمانی

کتاب HSE در کارگاه‌های ساختمانی تالیف مهندس حامد خانجانی و مهندس فاطمه آزاد توسط نشر نوآور در ۲۸۸ صفحه به چاپ رسید.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در مقدمه این کتاب آمده است: در میان صنایع مختلف، صنعت ساختمان به دلیل خصوصیاتی چون برخورداری از سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی از سرمایه‌‌‌‌‌گذاری ملی و ایجاد اشتغال حدود ۱۳ درصد، نقش و جایگاه ویژه‌‌‌‌‌ای در اقتصاد کشور دارد. اما این صنعت متناسب با رشد جمعیت شهرها، توسعه نیافته است.
روش‌‌‌‌‌های غالب در ساخت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌سازهای کشور علی‌‌‌‌‌رغم تحولات جهانی و پیشرفت‌‌‌‌‌های فن‌‌‌‌‌آورانه در این عرصه، به صورت سنتی و یا با فن‌‌‌‌‌آوری‌‌‌‌‌های تاریخ گذشته انجام می‌‌‌‌‌شود.
علی‌‌‌‌‌رغم تصریحات قانونی و وجود مراکزی برای آموزش و تعیین صلاحیت کارگران ساختمانی، اکثر کارگران شاغل در صنعت ساختمان را کارگران فصلی فاقد صلاحیت و یا مهاجران غیر قانونی از کشورهای همسایه تشکیل می‌‌‌‌‌دهند.
در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان علی‌‌‌‌‌رغم الزام ساخت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌ساز توسط مجریان دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی، این مهم توسط مالکان و یا افرادی به صرف تامین سرمایه ساخت و بدون هیچگونه صلاحیتی در زمینه اجرای ساختمان انجام می‌‌‌‌‌شود.
این مشکلات وقتی در کنار شرایط کلی ساخت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌ساز که در دل شهرها و در مجاورت محل زندگی شهروندان انجام می­شود، قرار می‌‌‌‌‌گیرد مخاطرات متعددی را متوجه افراد شاغل در کارگاه‌‌‌‌‌های ساختمانی و اشخاص ثالث می‌‌‌‌‌کند.
حوادث در کارگاه‌‌‌‌‌های ساختمانی علاوه بر اینکه خسارت‌‌‌‌‌های مستقیم و غیر مستقیم فراوانی در روند کار ایجاد می‌‌‌‌‌کنند آثار سوء اجتماعی نیز به همراه دارند. طبق آمار ۴۵ درصد حوادث حین کار کشور در سال­های اخیر در کارگاه­های ساختمانی رخ داده است.
بیماری‌های شغلی عارضه دیگری است که در محیط‌‌‌‌‌های کارگاهی وجود دارد اما به این دلیل که در بازه زمانی بلند مدت اتفاق می‌‌‌‌‌افتد، کمتر از حوادث کار مورد توجه قرار می­گیرد. این در حالی است که بیماری‌‌‌‌‌های شغلی ۶ برابر بیش از حوادث حین کار عامل مرگ کارگران می‌شود.
همچنین وجود آلودگی‌‌‌‌‌ها و مخاطرات زیست محیطی صنعت ساختمان از جمله اتلاف انرژی و آلودگی‌‌‌‌‌های مختلف، لزوم توجه به حفاظت محیط زیست در کارگاه‌‌‌‌‌های ساختمانی را پیش می‌‌‌‌‌آورد.
در طرح‌‌‌‌‌های عمرانی به دلیل حضور دستگاه‌‌‌‌‌های دولتی و عمومی به عنوان کارفرما اصول و الزامات ایمنی، بهداشت کار و محیط زیست کارگاه تا حدود زیادی رعایت می‌‌‌‌‌شود، اما در ساخت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌سازهای بخش خصوصی کمتر این مهم مورد توجه است.
خصوصاً در ساختمان‌‌‌‌‌سازی‌‌‌‌‌های با متراژ کم و تا ۱۵۰۰ مترمربع که حدود ۷۰ درصد ساخت‌‌‌‌‌وسازها را تشکیل می‌‌‌‌‌دهد. طبق آمار ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه‌‌‌‌‌های کوچک مقیاس رخ می‌‌‌‌‌دهد.
در راستای توجه متخصصان حوزه ایمنی، بهداشت کار و حفاظت محیط زیست به صنایع مختلف طی سالیان اخیر، کتاب حاضر تلاش دارد گامی در جهت حفظ سرمایه‌‌‌‌‌های انسانی و طبیعی در کارگاه‌‌‌‌‌های ساختمانی بردارد.

در این کتاب با بیست فصل به موضوعاتی چون سازمان­ها و عوامل مسئول در ساخت ­و­ساز، حوادث و انواع خسارت، فرهنگ HSE، مسئولیت تامین ایمنی، بهداشت و حفاظت محیط زیست، مدیریت و ارزیابی ریسک، ساماندهی محیط و فعالیت­های کاری، ایمنی محیط کار، سازه­های حفاظتی، جلوگیری از حریق، سوختگی و برق گرفتگی، وسایل و تجهیزات حفاظت فردی، وسایل دسترسی موقت، وسایل، تجهیزات و ماشین­آلات ساختمانی، ایمنی در تخریب، عملیات خاکی، حمل و نقل مصالح، ایمنی در ساخت، برپایی و نصب اسکلت ساختمان، بهداشت کار، بیماری­های ناشی از کار، کمک­های اولیه، محیط زیست در کارگاه­های ساختمانی، قوانین و مقررات ایمنی، بهداشت و محیط زیست، چک­لیست­های HSE و درس­آموزی از حوادث پرداخته می شود.
منبع صدای مهندسی ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;