رئیس جمهور: نیازمند تحول عظیم در صنعت ساختمان سازی هستیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نشست وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی که در محل این وزارتخانه برگزار شدبه لزوم یک تحول عظیم در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد و گفت: در حوزه بازسازی بافت های فرسوده باید اقدامات درست و اصولی انجام شود تا امنیت، رفاه و سرمایه مردم حفظ شود. متاسفانه در بافت های فرسوده امکان امدادرسانی وجود ندارد که این نقیصه با احیای بافت های فرسوده می تواند از بین برود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی تصریح کرد: باید اصول مشخص در ساخت مسکن و استفاده از مصالح وجود داشته باشد و بر اساس اصول، ساخت و ساز صورت بگیرد تا انرژی کمتر تلف شود.
البته تا زمانی که دولت متولی ساخت مسکن باشد، شرایط به همین شکل است. ما در کشور بساز و بفروش نمیخواهیم بلکه نیازمند به توسعه گر هستیم تا زندگی و رفاه مردم را گسترش دهند.
رئیس جمهور با اشاره به پروژه ساخت مسکن مهر در دولت قبل، یادآور شد: پروژه مسکن مهر هزینه بسیاری برای مردم ایجاد کرده و با ۴۵ هزار میلیارد تومانی که به خاطر ساخت این پروژه وارد بازار شد، تورم بیش از ۳۰ درصدی در جامعه به وجود آمد و نقدینگی را افزایش داد که به تبع آن آسیب های فراوانی داشت.
روحانی تصریح کرد: باید مسکن را از منبع درست تولید کنیم، یعنی که امکاناتی که دولت دارد را در اختیار مردم بگذارد. به عنوان مثال زمین را دولت در اختیار مردم بگذارد و خدمات را ارائه دهد، بانک ها هم وارد عمل شوند و به خانه اولی ها وام دهند تا با یک بهره کم، مردم بتوانند صاحب خانه شوند.
اگر این خانه ها در بافت های فرسوده ساخته شود، بسیار بهتر است. با این اقدام می توانیم محله های فرسوده را بازآفرینی کنیم.
وی ادامه داد: اگر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را شروع کنیم، یعنی دولت زمین را در اختیار مردم قرار دهد و توسعه گرها هم وارد شوند، می توانیم محله های فرسوده را بازآفرینی و زیرساخت های موجود در این محله ها را مانند مدرسه و بیمارستان استفاده کنیم.
روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در پنج سال گذشته در حوزه مسکن، گفت: اقدامات خوبی در این سال‌ها انجام شده اما من از آقای اسلامی می خواهم اقدامات بهتر و اصولی‌تری برای سر و سامان دادن به اوضاع مسکن داشته باشند تا زندگی آسان تری برای مردم ایجاد شود.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله شهرسازی اشاره کرد و گفت: اگر ما شهر و شهرک بسازیم میتوانیم به سمت مقاوم سازی و ساخت مسکن امن حرکت کنیم اما اگر این حوزه را رها کنیم افراد خود می روند و مسکن های نا ایمن و بدون رعایت اصول ساختمان سازی درست میکنند.
وی مهمترین اصل در ساختمان سازی را رعایت اصول معماری و شهرسازی دانست و گفت: در گذشته و حتی امروز در کشورهای پیشرفته ساختمانها بر مبنای استفاده از انرژی و برای رفاه مردم تولید می شدند.
روحانی تصریح کرد: در ساخت شهرها یک رقابت میان بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که باید این رقابت با تقسیم کار به یک رقابت سالم تبدیل شود تا یک تحول مثبت در زمینه مسکن به وجود آید.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;