معماری و نمای ساختمان با هم عجین هستند

دبیر کل انجمن ملی سنگ ایران با بیان اینکه نما یکی از مهمترین بخش های ساختمان ها است، گفت: نما جایگاه ویژه ای در ساختمان ها دارد و به هیچ وجه نمی توان نما را از معماری ساختمان جدا کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز ،احمد شریفی با بیان این مطلب افزود: نما و معماری ساختمان با هم عجین هستند و در کنار هم قرار دارند.
وی ادامه داد: از نظر معماری ابتدا نمای ساختمان اهمیت دارد و حتی معماری نما بیشتر از معماری داخلی ساختمان مورد توجه قرار می گیرد. به این معنا که ابتدا نما را طراحی می کنند و سپس وارد معماری و فضای داخلی ساختمان ها می شوند.
وی با انتقاد از برخی دیدگاه ها درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نما جدا از معماری ساختمان است، افزود: آنچه که مسلم است در همه دنیا نمای ساختمان با داخل ساختمان عجین شده است.
شریفی با اشاره به اینکه از سالیان دور معماری نمای ساختمان ها مورد توجه بوده است، تاکید کرد: با نگاه به معماری شهر رم ایتالیا می بینیم که معماری ساختمان ها در نمای آنها تجلی می یابد.
وی با اشاره به معماری نمای ساختمان ها در شمال شهر تهران گفت: در شمال تهران کارهای حجمی و سنگ تراشی های خوبی در نمای ساختمان ها انجام شده و بعضا طراحی های بسیار ویژه ای روی آنها توسط معماران انجام گرفته است. معماران ما در داخل کشور به قدری که به معماری نما اهمیت می دهند، به معماری داخلی بها نمی دهند.
دبیر کل انجمن سنگ ایران همچنین در پاسخ به اینکه الحاق نما بعد از طراحی، محاسبه و اجرای ساختمان چه آسیب هایی را به ساختمان وارد می کند، گفت: این یکی از مشکلاتی است که ما همیشه در کشور داریم.
وی افزود: برخی از مهندسانی که در ابتدای پروژه کار محاسبه ساختمان را انجام می دهند، ممکن است در بخش نما آن طرحی را که بعد از پایان اجرای پروژه مدنظر دارند، از همان ابتدا در پروژه نبینند و درنتیجه در محاسبات خود استراکچر ساختمان را ضعیف در نظر بگیرند.
شریفی افزود: سپس بعد از ساخت ساختمان ناگهان تصمیم می گیرند که یک طراحی سنگین و معماری پرحجم را روی نمای ساختمان اجرا کنند که این عملکرد اشکال دارد.
وی گفت: البته اشکال از این جهت نیست که بخواهیم به طراحی نما ایراد بگیریم؛ بلکه اشکال از عملکرد آن مهندس محاسب یا صاحب کاری است که از نمای ساختمان غفلت کرده و محاسبات دقیقی برای آن انجام نداده است.
وی تاکید کرد: بنابراین اگر نوع نما در محاسبات اولیه دیده نشود، درنهایت می تواند بار اضافه ای را به ساختمان اضافه کند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;