الزام اصلاح افزایش شدت انرژی در ایران

مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: افزایش شدت مصرف انرژی در ایران موضوع مهمی است که باید با برنامه‌ ریزی های اساسی اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، نوید مسائلی با بیان اینکه درآستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تغییر وتحولات زیادی در بخش انرژی کشور بوده ایم، اظهار کرد: مصرف بهینه انرژی در بخشی های مختلف کشور یکی از موضوعات مهمی است که در طول این سال ها شاهد آن هستیم.
وی، با بیان اینکه روند مصرف انرژی در کشور یکی از شاخص‌های رشد و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود، تصریح کرد: افزایش شدت مصرف انرژی در ایران موضوع مهمی است که باید با برنامه‌ ریزی های اساسی اصلاح شود.
وی، تدبیر مقام معظم رهبری در تصویب و ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف در سال ۱۳۸۸ را از جمله اقدامات اثرگذار و شاخص در حوزه بهره وری انرژی دانست و گفت: اصلاح الگوی مصرف یکی از ضروریات و الزامات تحقق اهداف توسعه پایدار در کشور است که این امر مهم با رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری و نامگذاری سال به نام سال “اصلاح الگوی مصرف” و همچنین سال “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” است و ضرورت توجه به این موضوع را به عنوان یکی از ارکان اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش داده است.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: براساس آمار وزارت نیرو در سال ۱۳۵۷ میزان عرضه انرژی اولیه در ایران به میزان ۲۴۶ میلیون بشکه معادل نفت خام، میزان سهم گاز طبیعی معادل ۲۴٫۵ میلیون بشکه معادل نفت خام و میزان سهم نفت خام و فرآورده های نفتی معادل ۲۱۱٫۷ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است و متاسفانه سهم انرژی هسته ای و تجدیدپذیر به میزان صفر درصد رسیده است.
این در حالی است که براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، میزان عرضه انرژی به میزان ۱۷۹۷ میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است که از این میزان سهم انرژی هسته ای به میزان ۰٫۸ میلیون بشکه معادل نفت خام است و سهم انرژی های تجدیدپذیر به میزان ۰٫۲ میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است.
این رشد ۹ برابری در زمینه عرضه انرژی در طول ۴۰ سال انقلاب ایران در مقایسه با کشورهای جهان در شکل ذیل نشان داده شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان ظرفیت نصب شده نیروگاه های آبی و تجدیدپذیر در سال ۱۳۵۷ به میزان ۱۸۰۴ مگاوات بوده است، اذعان کرد: این در حالی است که براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، این میزان با رشد ۶ برابری به ۱۰۹۵۷ مگاوات رسیده است.
همچنین میزان تولید فرآورده های نفتی ایران در سال ۱۳۵۷ به میزان ۴۱۵۹۹ هزار متر مکعب بوده است که این میزان براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، با رشد ۲٫۵ برابری به ۱۰۲۲۹۱ هزار متر مکعب رسیده است.
مسائلی تصریح کرد: میزان میانگین ظرفیت عملی نیروگاه های برق ایران در سال ۱۳۵۷ به میزان ۶۳۶۲ مگاوات بوده است و این میزان با رشد ۱۰ برابری به ۶۳۸۷۶ مگاوات رسیده است.
وی گفت: میزان کل مصرف نهایی انرژی ایران در سال ۱۳۵۷ به میزان ۱۶۸٫۷ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده در حالی که براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، این میزان با رشد ۶٫۹ به ۱۱۶۰٫۶ میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است.
وی ادامه داد: میزان متوسط هزینه آب، سوخت و روشنائی یک خانوار شهری در سال ۱۳۵۶ به میزان ۴٫۶ درصد از کل هزینه های غیر خوراکی بوده است که این میزان علی رغم تغییر سبک زندگی، با کاهش ۷ درصدی در سال ۱۳۹۶ روبرو بوده است و به ۴٫۲درصد رسیده است و این نشانی ازارتقاء آگاهی و مدیریت مصرف خانوارهای شهری می باشد.
همچنین براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص خود کفایی ( نسبت تولید به عرضه انرژی اولیه) در کشور ایران به میزان ۱٫۳۴ می باشد که این میزان با توجه به نمودار زیر نسبت به کشورهای جهان از جایگاه خوبی برخوردار است.
مسائلی گفت: طبق آمار موجود سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ واحد مسکونی جدید در سطح کشور ساخته می‎شود.
بخش ساختمان با مصرف بیش از ۴۰ درصد کل انرژی تولید شده در کشور و صرف هزینه‎ای معادل ۳۰ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت، بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است بخش ساختمان، بزرگترین مصرف کننده انرژی و بزرگترین تولیدکننده آلاینده است، و متاسفانه ۳۷ درصد از سهم هزینه های اجتماعی ناشی از انتشار CO2 نیز در انحصار این بخش است.
وی تصریح کرد: مدیران اجرایی باید رهنمودهای مقام معظم رهبری بالاخص قانون اصلاح الگوی مصرف را جدی بگیرند و با ارتقا شاخص های بهره وری و اصلاح الگوی مصرف، آثار بحران اقتصادی پدید آمده در کشور را به حداقل ممکن برسانند
منبع خبرگزاری برنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;