مشوق‌های جدید نوسازی ساختمان ها اعلام شد

در دولت سیزدهم تا کنون برای بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده پروانه صادر شده و ۱۰۵ هزار خانه به بهره‌برداری رسیده است. هم‌چنین به دنبال ارایه بسته تشویقی  ۱۹ بندی که به تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده منجر شد مشوق‌های جدیدی در حوزه حقوقی، فنی و نظام مهندسی در دست تدوین است.
به گزارش تاسیسات نیوز، نوسازی واحدهای فرسوده شهری در دولت سیزدهم به رقم ۳۰۰ هزار و ۱۵۲ واحد رسیده که از این میزان بیش از ۱۰۵ هزار واحد بهره‌برداری‌شده است.
طی سه سال گذشته ۱۰۰ هزار واحد فرسوده برچیده شد. از محل این ۱۰۰ هزار واحد ۳۰۰ هزار واحد به مرحله ساخت رسید. از این تعداد نیز ۱۰۵ هزار واحد بهره‌برداری شد. هم‌چنین در سال ۱۴۰۲ بالاترین میزان صدور پروانه را در بافت‌های فرسوده داشتیم که برای  بیش  از ۹۶ هزار واحد پروانه صادر شد.
شرکت بازآفرینی شهری ایران، اردیبهشت سال جاری رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی با حضور در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ضمن دیدار با ساکنان این مناطق در جریان مشکلات بافت‌های فرسوده قرار گرفت و دستوراتی جهت رفع این مشکلات ارائه کرد. یکی از دستورات تدوین بسته تشویقی خاص این دو منطقه بود.
۱۰۵ هزار خانه نونوار شد
پیرو این دستور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌منظور اخذ نظرات شهرداری، دفاتر تسهیل‌گری و نیز شورایاران محلات این مناطق به نمایندگی از اهالی محلات جهت تدوین بسته تشویقی مخصوص مناطق یاد شده با همراهی شهرداری تهران جلسه‌ای در خانه وارطان برگزار کرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری  ایران با بیان اینکه استان تهران رتبه اول در نوسازی بافت فرسوده را دارد، عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ در شهر تهران شاهد رشد ۳ برابر نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در مقایسه با سال قبل از آن بودیم که حاصل تلاش شهرداری تهران در اجرای بسته‌های تشویقی است.
ابراهیمی معاون نوسازی و توسعه سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران همواره سازمان نوسازی شهرداری را در رسیدگی به معضل بافت‌های فرسوده یاری رسانده‌است، تصریح‌کرد: در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌است. انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت شاهد تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.
۱۰۵ هزار خانه نونوار شد
ابراهیمی با بیان اینکه مشوق‌های جدیدی در حوزه حقوقی، فنی و نظام مهندسی در دست تدوین است، عنوان کرد: همکاری با سازمان اوقاف نیز در دستور کار قرار داد تا شرایط برای نوسازی آن دسته از منازل مسکونی بافت‌های فرسوده که عرصه اوقاف دارند نیز تسهیل شود.
 در ادامه جلسه شورایاران محلات مختلف مناطق ۱۷ و ۱۸ و نیز مدیران دفاتر تسهیل‌گری این مناطق به‌بیان مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده پرداختند و پیشنهادهایی جهت رفع معضلات ارائه کردند.
در پایان آیینی با تأکید بر اینکه محور اصلی کار بازآفرینی شهرداری است، تصریح‌کرد: شهرداران مناطق مدیران عملیاتی این کار هستند و باید فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنند که مردم به نوسازی مساکن خود در بافت‌های فرسوده تشویق شوند.
وی با بیان اینکه تبعیض اجتماعی در حوزه شهرسازی بسیار زیاد است، اظهار کرد: با این وجود ساخت و ساز در کشور بر اساس قانون نظام مهندسی صورت‌می‌گیرد و باید نظارت‌ها در این حوزه افزایش یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;