مسير رو به رشد فلزات رنگي در بازارهاي داخلي

به گزارش تاسیسات نیوز ، در حالي كه اكثر فلزات اساسي متاثر از اخبار منتشر شده از بازارهاي جهاني و نوسان‌هاي مثبت نرخ ارز، اوايل هفته پيش را با روند صعودي قيمت آغاز كردند، در اواخر هفته با اخبار منتشر شده از سوي چين روند نزولي را در پيش گرفتند. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده از سوي بلومبرگ سرعت رشد توليدات صنعتي چين بسيار كند شده كه پيش‌بيني مي‌شود تقاضاي وارداتي آينده اين كشور به زودي كاهش محسوسي را براي فلزات اساسي تجربه كند. در همين حال اما قيمت‌ها در بورس شانگهاي به جز آلومينيوم صعودي بوده است.از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند كه اين روزها  كاهش تقاضا در بازار فلزات پايه طبيعي است، چرا كه در شرايط كنوني مسائل رواني حاصل از نوسانات نرخ ارز بر ترجيحات خريد و فروش سايه افكنده و در نتيجه كاهش قيمت‌ها سيگنال‌هايي به خريداران منتقل مي‌كند كه ممكن است به زودي به افزايش تقاضاي كاذب در بازار منجر شود، اما در حال حاضر، معامله‌گران حاضر به خريد نيستند. البته پيش‌بيني از آينده بازار متفاوت است، از يك طرف به اعتقاد فعالان بازار بعيد نيست افزايش قيمت‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز ادامه‌دار باشد اما از طرف ديگر كارشناسان نرخ ثابتي را براي فلزات رنگي در بلندمدت مي‌بينند و معتقدند اگر روند بازار و قيمت‌گذاري كالاها در كانال عرضه و تقاضا صورت گيرد، روال قيمت‌ها به صورت طبيعي، بازار را پيش خواهد برد كه اين ناشي از سازوكار صحيح عرضه و تقاضا است؛ اما در صورتي كه بازار دست‌كاري شده و با دخالت‌هاي نابجا مواجه شود، قيمت‌ها دچار آشفتگي خواهد شد.

  بازار مس بي‌تقاضا شد

روند معاملات مس طي هفته گذشته به دليل نوسانات قيمتي با ركود مواجه شد و قيمت مشخصي از اين فلز در بازار آزاد داخلي وجود نداشت، اما به گفته برخي از فعالان بازار شنيده شده كه اين فلز با قيمتي بين 21 هزار و 400 تومان و تا 21 هزار و 560 تومان در هر كيلو به فروش مي‌رسد. اين در حالي است كه آگاهان اقتصادي پيش‌بيني مي‌كنند با توجه به آمارهاي انتشاريافته از موجودي انبار LME، روند مثبت قيمت مس در بازارهاي جهاني ادامه‌دار و بلندمدت باشد.

 نيكل با شتاب پيش مي‌رود

بر خلاف آنچه انتظار مي‌رفت طي هفته گذشته افت و خيز نرخ نيكل در  بازارهاي جهاني موجب افت قيمت و كاهش تقاضا در بازار داخلي اين محصول نشد. البته قيمت نيكل در بازارهاي جهاني نيز با توجه به حجم موجودي انبارها دورنماي مثبتي دارد و افت قيمت اين فلز روز جمعه در بورس جهاني لندن موقتي بوده است. همچنين به گفته كارشناسان حوزه فلزات پايه، انتشار گزارش مثبت صندوق بين‌المللي پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاري ميلادي زمينه افزايش قيمت نيكل را فراهم كرده است. هم‌اكنون نيكل در بازارهاي داخلي با نرخ 84 هزار تومان در هر كيلو به فروش مي‌رسد كه نسبت به يك ماه گذشته 20 هزار تومان در هر كيلو افزايش قيمت داشته است.

 روي تغيير مسير داد

 روي پس از مدت‌ها ثبات قيمت، تغيير مسير داد و معاملات هفته گذشته را در بازارهاي داخلي با روند صعودي پشت سر گذاشت. اين فلز از ابتدا تا انتهاي هفته تقريبا روزي 50 تومان افزايش نرخ را نسبت به‌روز قبل تجربه ‌كرد، به طوري كه روز شنبه با قيمت 7 هزار و 800 تومان به فروش ‌رسيد، اما روز پنج‌شنبه گذشته نرخ7 هزار و 900 تومان را هم تجربه كرد. به ‌اين‌ترتيب جريانات هفته اخير تنها توانست قيمت اين فلز را 200 تومان افزايش دهد. البته اين در شرايطي است كه طي دوازده ماه گذشته در بازارهاي جهاني ذخيره روي در انبارهاي تحت نظارت بورس لندن حدود 30 درصد كاهش يافته است.

 

 

 

 

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;