رویکرد وزیر راه و شهرسازی در نوسازی بافت فرسوده

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: آنچه در پنج سال گذشته برای توانمندسازی حاشیه شهرها و بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور انجام شد فقط به هزینه کردن در محلات و ایجاد سرانه ختم شد اما رویکرد جدید در این بخش تمرکز بر ایجاد مسکن و توسعه کسب و کار در محلات فرسوده و حاشیه شهر است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی افزود: باید زمینه ایجاد کسب و کارهای خاص متناسب با استعدادها و ظرفیت‌های محلات مورد هدف طرح بازآفرینی شهری فراهم شود تا در کنار ایجاد واحدهای مسکونی جدید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی نیز رونق گیرد.
اسلامی، مهار حاشیه‌نشینی و حذف بافت‌های ناکارآمد در شهرها با اختصاص تسهیلات یارانه‌دار را از اولویت‌های برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد.
وی گفت:مطابق با سیاست‌های وزارت راه وشهرسازی،توسعه‌گر و انبوه ساز می‌تواند تسهیلات ساخت مسکن را دریافت و به خریدار مسکن نیز منتقل کند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید برنامه‌ای برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اجرا شود که از تداوم بافت‌های ناکارآمد و غیررسمی جلوگیری شود.
وی افزود: سیاست دولت بازآفرینی شهری با هدف توانمندسازی محلات است تا بتوان توسعه فرهنگی، اجتماعی و کالبدی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی را رقم زد.
اسلامی اظهار کرد: واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و وجود این بافت‌ها در کنار سکونت‌گاه‌های غیررسمی افزایش روز افزون آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول برای بازآفرینی در بافت‌های فرسوده، احداث واحدهای مسکونی با کیفیت مناسب است تا ضمن ایجاد تنوع در واحدهای مسکونی، بازآفرینی محیطی و زمینه ایجاد محلات جدید با ساختار متفاوت فراهم شود، افزود: احیای بافت‌های تاریخی طرح متفاوتی دارد و باید این امر با مشارکت سازمان میراث فرهنگی انجام گیرد.
اسلامی درباره تملک زمین‌های حاشیه شهر و بافت‌های ناکارآمد برای ساخت واحد مسکونی در آنها گفت: اگر اراضی دولتی در این مناطق وجود دارد باید در اختیار عملیات اجرایی طرح بازآفرینی قرار گیرد، بنابراین باید ملاک درستی برای تعیین زمین دولتی از غیردولتی توسط اداره کل راه و شهرسازی در نظر گرفته شود.
وی همچنین گفت: پس از تملک زمین باید با ارائه مشوق‌های لازم، توسعه گران را نسبت به اجرای پروژه‌ها در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده ترغیب کنیم و تا زمانی که ساخت واحدهای مسکونی جدید به پایان می‌رسد، واحد‌هایی برای اسکان موقت ساکنان آن مناطق در نظر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: می‌توان از واحدهای مسکونی مسکن مهر نیز برای اسکان موقت افرادی که در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری ساکن بوده‌اند، استفاده کرد.
اسلامی افزود: باید با انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ‌سازی برای تغییر فضای محلات ناکارآمد و فرسوده مورد هدف طرح بازآفرینی شهری انجام گیرد و در این راستا دستگاه‌های نظارتی برای نظارت بر روند کار در آن مناطق مستقر شوند.
وی اظهار کرد: در مجموع برای اجرای طرح بازآفرینی شهری باید برنامه یا طرحی تدوین و اجرایی شود که ضمن عدم مغایرت با طرح جامع تفصیلی، همه اهداف برای توانمندسازی محلات مورد هدف بازآفرینی را تحقق بخشد.
منبع پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;