ما مسئولیم،حتی اگر کسی از ما انتظار نداشته باشد

KN2-10173

گفتگو با مهندس محمدباقر معتمد، ریاست اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع

  آقای معتمد، لطفاً چگونگی تشکیل اتحادیه و تاریخچه آن را شرح دهید؟  

صنف لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در دنیا و علی الخصوص در ایران صنف نوپایی به حساب می آید. اولین نشانه های استفاده از سیستم های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع در ساختمان های ایران به دهه 40 برمی گردد؛ شرکت های بزرگی بعد از مناسب شدن قیمت نفت و بعد از شروع ساختمان سازی در ایران، به مکانیزه کردن مقوله گرمایش و سرمایش ساختمان پرداختند.

زمانی که در سال 54 به عنوان یک مهندس جوان وارد این صنف شدم، تعداد اندکی فروشگاه و چند شرکت بزرگ و پیش کسوت تاسیساتی مانند کاندیشن، شعله خاور، صنایع حرارتی و کولاک ایرمک در خیابان طالقانی وجود داشت.

در همان سال به تاسیس یک شرکت کوچک با نام ترموفیلد اقدام کردم. البته ارتباطات در آن زمان بسیار سخت بود و فقط امکانات پست و تلگراف داشتیم. یادآور می شوم در آن زمان برای گرفتن جواز فروشگاه، به اتاق اصناف که در خیابان مفتح قرار داشت مراجعه می کردیم و هنوز اتحادیه شوفاژ و تهویه شکل نگرفته بود.

کم کم همه متوجه نیاز به استاندارد سازی ساختمان و تامین رفاه و آسایش مردم شدند؛ بنابراین تعداد واردکنندگان تجهیزات و فروشندگان بیشتر شد. اما اکثر واردات در انحصار شرکت های خاصی بود و گاهی بازار با کمبود جنس مواجه می شد. بعد از پیروزی انقلاب اکثر این واردکنندگان از کشور خارج شدند و خلا محسوسی به وجود آمد. در این زمان بود که برای رفع این مشکل من و تعدادی از همکارانم در صنف، شرکتی تاسیس کرده و به واردات کالاهای نایاب مبادرت ورزیدیم. بعد از مدتی فعالیت، کشور با تحریم به ما کالا می دادند. به همین دلیل یکسری از فروشندگان به دنبال تولید رفتند و خوشبختانه الان جز تولیدکنندگان موفق کشور هستند.

در ادامه در سال 59 با کمک دوستان و همکاران صنف، یک تعاونی تشکیل داده و سعی در توسعه آن داشتیم.

خاطرنشان می کنم که همزمان و موازی با تمام این فعالیت ها، با تلفیق محاسبات فنی دانشگاهی و تجربیات خودمان، به یکسری فرمول طلایی ( اعداد طلایی ) و کاربردی دست یافتیم که محاسبات فنی مانند تعیین بار حرارت و برودت در یک ساختمان را بسیار راحت می کرد. به طوری که هم اکنون از این فرمول ها و اعداد طلایی در تمام فروشگاه ها و حتی توسط افراد کم سواد استفاده گردد.

و می رسیم به تشکیل اتحادیه؛ با وجودی که در آن زمان تعاونی شکل گرفته بود، اما اعضای صنف هنوز به صورت پراکنده و دور از هم فعال بودند. به دنبال افزایش تقاضا برای ساختمان و استخراج فرمول ها و اعداد طلایی، فروشگاه های صنف، هویت و اعتبار جدیدی یافتند. در نتیجه لازم دیده شد که در کنار تعاونی، اتحادیه نیز تشکیل گردد. این اتفاق در سال 65 افتاد و در تمام این سال ها این جانب به طرق مختلف در کنار اتحادیه بوده و هستم و خوشحالم که همیشه از رای اعتماد اعضا برخوردار بوده ام.

پس با این تفاسیر اتحادیه از رتبه علمی بالایی برخوردار است؟

بله، در حال حاضر اتحادیه ما از لحاظ میانگین بضاعت علمی از سایر اتحادیه ها بالاتر است و بیشترین تعداد مهندس در صنف ما وجود دارد. حتی می توان ادعا نمود که افراد بی سواد و کم سواد، از اطلاعات فنی بالایی برخوردارند.

 دررابطه با اهداف و وظایف اتحادیه بیشتر توضیح می دهید؟

از مهم ترین وظایف اتحادیه می توان سامان دادن به وضعیت خریداران و فروشندگان اشاره کرد. به طوری که تمام فروشندگان باید قبل از شروع به کار در این صنف، از اتحادیه مجوز دریافت نمایند و از مراحلی عبور نمایند که یکی از آن ها دارا بودن صلاحیت فنی است و اگر این صلاحیت را احراز نکردند، ملزم هستند تا در کلاس های آموزشی و پژوهشی ما که موارد عمومی و تخصصی زیادی را شامل می شود شرکت کنند. در این صورت است که می توانند به مصرف کننده اطلاعات کافی را منتقل نمایند و موفقیت خرید وی را تضمین کنند.

از دیگر اموری که اتحادیه به آن مشغول است می توان به این موارد اشاره نمود: بررسی شکایت اعضا، بازرسی از نحوه فعالیت اعضا و کالاهای توزیعی توسط آنان، ارائه خدماتی به اعضا مانند تسهیل در گرفتن ویزا و تایید آنان برای شرکت در نمایشگاه های خارجی، تایید جواز اعضا برای دریافت وام از بانک و …

یکی از فعالیت های این جانب در اتحادیه، نوشتن مقالات علمی در خصوص تاسیسات و مسائل اجتماعی و اقتصادی و مسائل اصناف کشور است. در همین راستا در حال تدوین منشور اخلاق حرفه ای برای اصناف هستم.

 محدوده فعالیت اتحادیه شهر تهران است؟

بله، البته مشابه اتحادیه ما در اکثر شهرهای ایران وجود دارد. سلسله مراتب کاری به این صورت است که تمامی اصناف و اتحادیه ها زیر نظر مجمع امور صنفی کل کشور قرار دارند و خود مجمع زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالین می کند.

  مسائل اقتصادی اخیر مانند تورم و نوسانات ارز چه تاثیری روی صنف شوفاژ و تهویه مطبوع گذاشته است؟

با توجه به اینکه کالاهای مربوط به تاسیسات ساختمان، جز کالاهای ضروری محسوب می شوند و دوام زیادی داشته و همچنین درصد بسیار پایینی از هزینه های یک ساختمان را به خود اختصاص می دهند، همیشه متقاضیان خود را دارا هستند. اما به هر حال در شرایط بحرانی کنونی و با توجه به خط مشی سیاسی کشور، بهتر است کالاهای خود را در داخل تولید نماییم و این مستلزم رعایت استانداردهای جهانی است. در همین رابطه اتحادیه طی مراسم و سمینارهایی که تشکیل می دهد، تولید کنندگان را با این موارد آشنا می کند. در نتیجه، فروشندگان صنف از کالاهای بی کیفیت استقبال نمی کنند و این اجناس جایی در بازار ندارند.

 همان طور که می دانید تولید در شرایط کنونی برای تولیدکنندگان بسیار گران تمام می شود؛ شما چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنید؟

در این خصوص توقع ما از سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده این است که جلساتی را تشکیل دهند و به تعیین قیمت واقعی مبادرت ورزند تا تولید برای تولید کننده ضرر به همراه نداشته باشد. تعداد بسیار کمی از اعضای صنف هستند که توانایی و امکان انبار کالا را دارند و اکثریت قریب به اتفاق اعضا، حتی اگر توانایی ذخیره کردن را داشته باشند، به دلیل تعهدات اخلاقی از این کار امتناع کرده و جنس خود را روانه بازار می کنند تا کمبودی متوجه آن نشود. اگر این کمبود ادامه یابد مردم به ناچار به کالاهای بی کیفیت روی می آورند و این افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت شده و در نهایت در یک چرخه معیوب به دام می افتیم.

پیشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که از مشاورت و تجربیات ما در قیمت گذاری واقعی بر روی تولیدات استفاده نمایند، تا قیمت های واقعی و تغییرات آن را با توجه به شرایط و نوسانات روز، با سرعتی منطقی در اختیار طرفین ذینفع قرار دهیم و از متضرر شدن کارخانه ها و تولیدکنندگان داخلی پیشگیری نماییم. در واقع باید از تخصص مشاورین و اعضای کمیسیون های اتحادیه بیشتر استفاده گردد، چرا که در ارتباط مستقیم با بازار و عوامل آن هستند.

حرفی ناگفته مانده است؟

در حال حاضر در مجمع امور صنفی مشغول بازنگری در قانون نظام صنفی هستیم و امیدواریم در طی چند ماه آینده در مجلس تصویب شود که یکی از فواید آن ادغام اتحادیه های همگن در یکدیگر و کاراتر شدن اتحادیه ها خواهد بود.

در هر صورت تا جایی که می توانم حتی در این سن، نهایت تلاش و دغدغه خود را جهت موثر بودن در جامعه صنفی و اجتماع به کار می بندم و عقیده دارم که آرامش من در گرو آرامش جامعه است. ما مسئولیم، حتی اگر از ما بازخواست نشود.

برگرفته از نشریه سرمایش و گرمایش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;