سهم ایران از انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر دفتر انرژی، مدیریت مصرف و مطالعات کاهش آب بدون درآمد شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه در ایران سهم انرژی های تجدیدپذیر از سبد انرژی کشور کمتر از یک درصد است، بر لزوم آسیب شناسی در این زمینه تاکید و تصریح کرد: اتکا به منابع دولتی نمی تواند راهگشای کشور در این مسیر باشد.

 

 

 

 

مسلم پورنصرت بر لزوم استفاده بهینه از انرژی ها در ایران و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی تاکید کرد.

 

 

 

 

به گفته این مسئول، در حالی که کمینه تابش ها در ایران از بیشینه تابش ها در آلمان بیشتر است و آلمان مساحتی حدود 20 درصد مساحت کشورمان را دارد، اما آلمان ها موفق شده اند بیش از 31 درصد انرژی خود را از خورشید دریافت کنند و در افق 2020 نیز دستیابی به 35 درصد انرژی را از این طریق برنامه ریزی کرده اند.

 

 

 

 

پورنصرت افزود: مطالعات کارشناسان نشان می دهد فقط در حوزه شهر تهران بیش از 50 مگاوات ظرفیت تولید انرژی برقابی از شبکه های آب و خطوط انتقال موجود وجود دارد؛ این در حالی است که 40 شهر کوچک و بزرگ دیگر در استان تهران قرار دارند.

 

 

 

 

وی با اشاره به برخی تغییر سیاست ها در سال های اخیر، از جمله کاهش تعرفه خرید تضمینی برق تولیدی تجدیدپذیرها از 4900 ریال به 1500 ریال در هر کیلو وات ساعت، تاکید کرد: اینگونه تصمیم سازی ها، فعالیت های توسعه ای انرژی های تجدیدپذیر را تحت تاثیر قرار داده و سرمایه گذاران انتظار چنین کاهش هایی را نداشته و ندارند.

 

 

 

این مقام مسئول آبفای استان تهران افزود: این مقدار کاهش، روی بازگشت سرمایه سرمایه گذاران تاثیرگذار بوده است و بازنگری را در طرح ها و پروژه ها الزامی می کند.

 

 

 

 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های موجود کشور در عرصه انرژی خورشیدی، یادآور شد: این ظرفیت ها از دیدگاه پدافند غیرعامل و زیست محیطی قابل توسعه اند.

 

 

 

 

به گفته پورنصرت، فرآیند توسعه انرژی های تجدیدپذیر با شیوه و روند فعلی امکانپذیر نیست، بلکه نیازمند کوتاه شدن فرآیندها و پاسخگویی دستگاه های مربوطه است تا سرمایه گذاران استقبال بیشتری از این مهم داشته باشند.

 

 

 

 

وی تصریح کرد: این در حالی است که بانک ها به عنوان تامین کنندگان اصلی سرمایه های سرمایه گذاران، تاکنون در حوزه انرژی های تجدیدپذیر به خوبی ورود نکرده اند.

 

 

 

مدیر دفتر انرژی، مدیریت مصرف و مطالعات کاهش آب بدون درآمد شرکت آبفای استان تهران به یک موضوع الزام آور دیگر از سوی سانا(سازمان انرژی های نو ایران) اشاره کرد که برای توسعه تجدیدپذیرها در شرکت های آب و فاضلاب، باید موضوع در اساسنامه این شرکت مطرح شده باشد. این موضوع سد دیگری بر سر راه توسعه تجدیدپذیرها در شرکت های آبفاست.

 

 

 

 

به گزارش ایرنا، پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو در پاسخ به ایرنا درخصوص گلایه سرمایه گذاران این حوزه از کاهش چندباره قیمت خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها، خاطرنشان کرده بود، توسعه روزافزون فناوری های جدید (که کاهش هزینه ها را به دنبال داشته) و کاهش شدید قیمت های نفت و انرژی های فسیلی به این افت قیمت دامن زده است.

 

 

 

 

به گفته وی، این موضوع در کشوری نظیر آلمان هم سابقه داشته و این کشور که زمانی هر کیلو وات ساعت برق تولیدی خورشیدی را 28 سنت یورو خریداری می کرد، اکنون تنها 6.5 سنت یورو بابت آن به تولیدکنندگان می پردازد.

 

 

 

 

وزیر نیرو تاکید کرد: با این وجود قیمت های کنونی خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها هنوز برای سرمایه گذاران جذاب و اقتصادی است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;