تخریب پل‌های غیرمجاز و رفع تصرفات غیرقانونی از بستر رودخانه آهار + ویدئو

با تخریب پل‌های غیرمجاز و رفع تصرفات غیرقانونی در بستر رودخانه آهار، نگرانی‌های ناشی از عوارض سیل در منطقه برطرف شد

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با افزایش بارش‌های نوروزی در سراسر کشور، امسال تهران هم از نزولات آسمانی بی بهره نماند و بارش‌های خوبی در روز‌های دوازدهم و سیزدهم فروردین در پایتخت و به خصوص ارتفاعات ثبت شد.
بارندگی‌ها البته در برخی مناطق تهران از جمله فشم به بروز سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی منجر شد که با بررسی‌های حوزه قضایی بخش رودبار قصران (فشم) مشخص شد، وجود پل‌های متعدد غیرمجاز در مسیر رودخانه که صاحبان خانه باغ‌های اطراف ساخته اند، با بروز شدت بارش‌ها و در جریان بودن قطعات درخت و سنگ در مسیر رودخانه منجر به بسته شدن راه آب و ورود سیل به خانه‌های مردم شده است.
براساس تصمیم مقام قضایی و اداره امور آب شمیرانات، پل‌های غیرمجاز ساخته شده در بستر رودخانه شناسایی و تخریب شد.
به گفته مهرطلب رئیس حوزه قضایی بخش رودبار قصران (فشم)، برخی از مردم محلی منطقه و صاحبان خانه باغ‌ها بدون توجه به قوانین و اخطار‌ها مبنی بر رعایت فاصله با حریم رودخانه، ​ اقدام به توسعه املاک خود تا مرز رودخانه کرده بودند.
این مقام قضایی افزود:​ ما برای رها سازی اراضی ملی از تصرفات غیرقانونی، هیچ اغماضی نداریم و کسانی که به حریم رودخانه‌ها تجاوز کنند قطعا برابر قانون برخورد می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مردم محلی می‌گویند برای ساخت دیوار‌ها در حاشیه رودخانه سند دارند، تصریح کرد: صرف این که فردی بگوید سند دارد، نمی‌تواند به حریم رودخانه تجاوز کند، کدام شورای اسلامی، دهیاری و حتی کمیسیون ماده ۱۰۰ به افراد اجازه می‌دهد در حریم رودخانه ساخت و ساز کنند؟
مهرطلب افزود:​ در سال‌های اخیر بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از اراضی ملی در منطقه فشم رفع تصرف شده است.
در ادامه غفاری مدیر امور آب شمیرانات با اشاره به خسارت‌هایی که پل‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه ایجاد کرده است، گفت: بیش از ۲۰۰ پل تاکنون تخریب شده که صاحبان خانه باغ‌ها بدون مجوز روی رودخانه ساخته بودند.
وی گفت:​ حریم رودخانه مشخص است یعنی بر اساس نقشه‌ها عرض بستر حدود ۵۰ متر است و حریم از دو طرف ۶ متر می‌شود، اما اینجا حداقل ۲۰ تا ۳۰ متر از دو طرف رودخانه تصرف شده است.
در ادامه رفع تصرفات غیرقانونی در منطقه رودبار قصران (فشم)، به بالادست رودخانه یعنی روستای آهار رفتیم و آنجا هم چند باب مغازه که در بستر رودخانه ساخته شده بود، با موافقت مقام قضایی تخریب شد.
نکته مهم این است که مغازه‌ها درست در حریم رودخانه و توسط شورای اسلامی سابق آهار ساخته شده بود که در سیل اخیر فشم و بالا آمدن سطح آب رودخانه دچار فرونشست شده بود و چند نفر را راهی بیمارستان کرد.
به گفته کریمان عضو فعلی شورای اسلامی آهار، بیشتر اماکن و املاک فشم در حریم رودخانه ساخته شده و این مغازه‌ها نیز بر اساس مجوز غیرقانونی شورای اسلامی سابق ساخته شده است.
با تلاش حوزه قضایی بخش رودبار قصران (فشم)، ​ در روز‌های اخیر بیش از ۸ هزار متر مربع از مسیر رودخانه آهار از وجود پل‌های غیرقانونی، ​ آزادسازی و با تخریب دیوار‌های املاک غیرقانونی، تعریض شده است.
منبع خبرگزاری دانشجو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;