دکل‌ موبایل می‌تواند سرطان زا باشد

یک متخصص بهداشت پرتوها گفت: نصب دکل‌های موبایل نزدیک بر سلامت افراد اثر منفی می‌گذارد و می‌توانند سرطان‌زا باشند، خود دستگاه تلفن موبایل نیز اثرات سرطان زایی دارد و باید دور از دسترس اطفال و دور از افراد در هنگام خواب باشد.به گزارش خبرگزاري فارس، اشرف سادات مصباح در حاشیه همایش بهداشت محیط افزود: در همه جای دنیا بعد از سیگار، پرتوها مهم‌ترین عامل سرطان هستند و حتی برخی‌ها معتقدند اول پرتوها و بعد سیگار.

وی گفت: البته یک عامل را نمی‌توان به تنهایی در بروز سرطان دخیل دانست، زیرا مسائل محیطی مانند استرس و آلاینده‌های دیگر نیز می‌توانند نقش داشته باشند.وی در پاسخ به اینکه چقدر امواج دکل‌های موبایل که در لابه‌لای ساختمان‌های مسکونی قرار می‌گیرند بر سلامت اثر سوء دارند، گفت: این دکل‌ها باید از خارج از اماکن مسکونی و با فاصله‌هایی قرار بگیرد و یکی از مسائلی که در سرطان‌زایی موثر می‌باشد فاصله از منبع است و هر چه فاصله کمتر باشد اثر سوء بیشتر است.

مرگ سالانه 80 هزار ايراني بر اثر آلودگي محيطي

همچنين در اين همايش، رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: حدود 80 هزار مورد مرگ و میر معادل 21 درصد مرگ و میرها در کشور، ناشی از عوامل محیطی در محیط زندگی و کار مردم (مانند آلودگی هوا) است. به گزارش ايرنا، کاظم ندافي افزود: این آمار در کشورهای دیگر 15 تا 30 درصد است و آمار کشوری در مقایسه با آنها در حد متوسط است. وي با اشاره به برنامه گزارش مواجهه با ترکیبات شیمیایی در محیط گفت: نمی دانیم متابولیت (سوخت و ساز) آلاینده ها چه تاثیراتی در خون، ادرار و مایعات فیزیولوژیک بدن دارد که این امر در اولویت کارهای ما قرار گرفته است.

رییس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت در ادامه اعلام کرد: سامانه ثابت سنجش و اطلاع رسانی پرتوهای یون ساز و غیریون ساز همراه سیستم مرکزی پردازش در وزارت بهداشت نصب شده است. ندافی گفت: این سامانه در تمام استان های کشور با همکاری سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی می‌شود تا اطلاعات پرتو ماورای بنفش خورشید را به طور روزانه در اختیار مردم قرار دهد تا اقدامات حفاظتی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین سرطان در کشور، سرطان پوست بوده که یکی از مهم ترین عوامل بروز آن پرتوها است، افزود: برای حفاظت از مضرات پرتوها، راهی به جز آموزش و اطلاع‌رسانی نداریم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;