دورخيز ايران براي ورود به بازارهاي جهاني نفت

 به گزارش تاسیسات نیوز، سال 1392 با تمام چالش‌ها و مشكلاتي كه داشت به پايان رسيد و در اين مسير صنعت نفت ايران كه پيشران اقتصاد كشور به شمار مي‌رود نيز روزهاي سختي را تجربه كرد و اميد به روزهاي خوش در سال جديد دارد. در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي چندين رويداد مهم در ايران رخ داد كه مهم‌ترين آن تغيیر دولت و تشكيل دولت يازدهم بود.  با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، بيژن زنگنه يكبار ديگر سكاندار وزارت نفت ايران شد تا باز تجربه و تخصص در اين وزارتخانه قديمي نهادينه شود و مديران قديمي صنعت نفت به جاي افراد غير متخصص مديريت شركت‌هاي تابعه را برعهده گيرند.پس از كش و قوس‌هاي فراوان و كسب راي اعتماد توسط زنگنه، شيخ‌الوزراي دولت يازدهم اولويت اول فعاليت خود را توسعه پارس جنوبي معرفي كرد و پس از آن توسعه ميدان‌هاي مشترك در دستور كار قرار گرفت. اكنون وزارت نفت توليدي كردن كامل فاز 12 و فازهاي 15 و 16 را در دستور كار خود دارد و تمام امكانات و تجهيزات براي راه اندازي اين فازها بسيج شده‌اند به طوري كه گاز مرحله اول از فاز 12 ديروز به بهره‌برداري رسيد.

تقويت ديپلماسي انرژي ايران

بيژن زنگنه، وزير نفت دولت يازدهم با بهره گيري از تيمي كاركشته به مديريت ماجدي ديپلمات سابق و معاون كنوني امور بين‌الملل و بازرگاني توانست دستاورد‌هاي مطلوبي را به دست آورد. به طوري كه وزارت نفت در سال 92 ميزبان وزيران انرژي كشورهاي عضو مجمع صادر‌كنندگان گاز بود كه پيامد آن انتخاب دبيركل ايراني مجمع در تهران و حضور محمدحسين عادلي در دبيرخانه بزرگ‌ترين تشكيلات گازي جهان بود.حضور زنگنه در اجلاس اوپك و ديدار با غول‌هاي نفتي جهان در حاشيه اين اجلاس و تبين سياست‌هاي صنعت نفت براي شركت‌هاي صاحب نام بين‌المللي را مي‌توان يكي ديگر از اقدام‌هاي قابل‌توجه در عرصه توسعه ديپلماسي انرژي ايران دانست.همايش بزرگ بازنگري در قرارداد‌هاي نفتي و معرفي نسل چهارم قرارداد‌ها را مي‌توان ديگر دستاورد وزارت نفت در دوره حضور زنگنه دانست كه مي‌تواند با ديپلماسي انرژي فعال يكبار ديگر حضور شركت‌هاي صاحب نام خارجي در ايران را درپي داشته باشد. سفر به كشورهاي روسيه، عمان و چند كشور ديگر نيز طي 6 ماه دوم سال از ديگر فعاليت‌هاي وزارت نفت ايران در عرصه تقويت ديپلماسي انرژي به شمار مي‌رود.

افزايش همكاري صنعت نفت و بازار سرمايه

صنعت نفت ايران همانند سال‌هاي گذشته همكاري و حضور پررنگي در بازار سرمايه ايران داشت و بورس تهران، بورس كالا، فرا‌بورس و سرانجام بورس انرژي شاهد حضور پررنگ پالايشگاه‌ها، پتروشيمي‌ها و ديگر شركت‌هاي تابعه صنعت نفت بود. در سال جاري تصويب، پذيرش و ورود نفت خام به بورس انرژي در روزهاي پاياني اسفند نيز گام بلندي براي بورسي شدن نفت خام بود كه مي‌تواند تحولي بزرگ را در عرصه همكاري صنعت نفت و بازار سرمايه رقم بزند. عرضه منظم ميعانات گازي و نيز چندين فرآورده پتروشيمي در كنار برق، بورس نوپاي انرژي را به يك مركز مبادله پويا تبديل كرد. دراين ميان بايد گفت كه افزايش حجم معامله‌ها در بورس با محور پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها توانست بازار سرمايه را با وجود تمام چالش‌هاي موجود همچنان جذاب نگه دارد. بورس كالاي ايران نيز در سال 92 عرضه منظم فرآورده‌هاي پتروشيمي را در پي داشت و پالايشگاه‌ها هم به طور فعال به عرضه پرداختند.

افزايش توليد نفت در سال 93

توليد نفت خام ايران كه به دلايل گوناگون در سال‌هاي اخير روند نزولي داشت طبق برنامه ريزي‌هاي جديد در سال 93 افزايش توليد را تجربه خواهد كرد. بيژن زنگنه درباره برنامه‌هاي جديد افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز طبيعي ايران در سال 93 چندي پيش، گفت: در شرايط فعلي ظرفيت توليد روزانه نفت خام ايران به حدود سه ميليون و 800 هزار بشكه در روز افزايش يافته است.وزير نفت با اعلام اينكه با اين وجود هم اكنون ايران كمتر از 8/3 ميليون بشكه نفت توليد مي‌كند، تصريح كرد: مطابق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، سال آينده ظرفيت توليد نفت ايران بار ديگر از مرز چهار ميليون بشكه در روز عبور مي‌كند. زنگنه درباره برنامه افزايش توليد گاز طبيعي ايران در سال آينده گفت: سال آينده با بهره‌برداري برخي از فازهاي پارس جنوبي و ساير حوزه‌ها در مجموع ظرفيت توليد گاز ايران حدود 100 ميليون مترمكعب در روز افزايش مي‌يابد.افزايش توليد از ميدان‌هاي مشترك و نيز چند ميدان مستقل از ديگر برنامه‌هاي شركت ملي نفت ايران براي افزايش توليد است.

پالايش و پخشي‌ها در سال 92

توليد بنزين پاك را كه شاخص‌هاي آن بسيار به بنزين يورو 4 نزديك است مي‌توان يكي از بارزترين دستاوردهاي امسال صنعت نفت دانست و طرح‌هاي توسعه‌اي و بهبود كيفيت در تعدادي از پالايشگاه‌هاي كشور منجر به توليد بنزين با كيفيت و مرغوب شد كه در حال حاضر در تهران و چند شهر ديگر توزيع مي‌شود و قرار است به زودي در سراسر كشور به هموطنان ارائه شود.طرح‌هاي توسعه‌اي در پالايشگاه‌هاي تهران، اصفهان، شازند و لاوان از بارزترين دستاوردهاي پالايش كشور بود كه سبب شد نسل جديدي از بنزين روانه باك خودرو‌هاي كشور شود.افزايش توان ذخيره سازي و نيز توزيع گسترده و منظم فرآورده‌هاي نفتي را نيز مي‌توان از ديگر نتايج تلاش پالايش و پخشي‌ها به شمار آورد.

پتروشيمي‌ها همچنان در انتظار سرمايه‌گذاران جديد

اگر بخواهيم نگاهي به دستاوردهاي ماه‌هاي اول سال و دستاوردهاي دولت دهم در بخش پتروشيمي بيندازيم بايد گفت كه بهره‌برداري از چندين طرح مهر ماندگار به ويژه در صنعت پتروشيمي شاخص‌ترين عملكرد اين دولت در صنعت پتروشيمي بود.اما تعیين نرخ جديد خوراك و چالش‌هاي پيش و پس از اعلام نهایي نرخ گاز پتروشيمي‌هاي گازي سبب ايجاد تحولاتي گوناگون شد كه به هر حال با تصويب نرخ جديد نهايي شد.سرانجام نرخ‌هاي جديد خوراك با موافقت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بند «ج» تبصره الحاقي ٢١ به ماده واحده لايحه بودجه سال ٩٣ كل كشور به شرح زير اصلاح شد: قيمت پايه خوراك گاز واحدهاي پتروشيمي در چارچوب قانون هدفمند كردن يارانه‌ها به گونه‌اي تعيين مي‌گردد كه از ١٣ سنت در هر مترمكعب كمتر نشود. مجلس مصوب كرد كه به‌منظور تحريك و تشويق واحدهاي پتروشيمي و فعالان اقتصادي به توسعه سرمايه‌گذاري در صنايع تكميلي و پايين دست با اولويت اشتغالزايي در مناطق كمتر توسعه يافته و رعايت مكان يابي وزارت نفت، قيمت خوراك گاز را به صورت پلكاني به گونه‌اي تخفيف دهد كه نرخ بازده داخلي ارزي سرمايه‌گذار تا 30 درصد باشد.

زمستان سرد 92 و گازي كه مردم سوزاندند

از سوي ديگر زمستان امسال سخت‌ترين چالش صنعت نفت رقم خورد و مصرف گاز در بخش خانگي هرروز يك ركورد جديد را تجربه مي‌كرد و در پي آن قطع يا كاهش شديد خوراك گازي مجتمع‌هاي پتروشيمي سبب تعطيلي چندين مجتمع پتروشيمي شد و شمال و غرب كشور نيز در روزهاي سرد زمستان 92 با افت فشار محسوس مواجه شدند اما گاز قطع نشد. زمستان امسال توليد و مصرف گاز به هم نزديك شد و مصرف خانگي به حدود 600 ميليون متر‌مكعب رسيد كه با تدابير انديشيده شده، زمستان سال 92 بدون قطع گاز به پايان رسيد اما متاسفانه بخش خانگي همچنان به مصرف بي‌رويه ادامه مي‌دهد.موازنه توليد و مصرف گاز قرار بود با وارد مدار شدن فازهاي پارس جنوبي برابر شود، به‌رغم وارد مدار شدن گاز فاز 12 پارس جنوبي، توليد همچنان در سال جاري افزايش نيافت و بايد همچنان منتظر فازهاي جديد پارس جنوبي بود تا مشكل كمبود گاز براي هميشه به خاطره‌ها بپيوندد.از سوي ديگر متوليان امر بر اين اعتقادند كه اگر مشتركان بتوانند تنها پنج‌درصد در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند، مي‌توان به اندازه يك فاز پارس جنوبي يعني ٢٥ ميليون مترمكعب در مصرف گاز صرفه‌جويي كرد.در سال 92 گازي‌ها چندين شهر و صدها روستا را نيز از نعمت گاز طبيعي بهره مند كردند تا گستره پوشش اين انرژي پاك و ارزان در سراسر ايران افزايش يابد.

افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در صنعت نفت يك راهبرد ملي

كمبود منابع مالي و كاهش سرمايه‌گذاري در سال ١٣٩٢ محدوديت‌هاي بسياري را براي بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه‌اي در كل مجموعه صنعت نفت ايجاد كرد و فقط حدود 7 ميليارد دلار اعتبارات سرمايه‌اي به پروژه‌هاي فعال نفت و گاز تخصيص داده شد، كه خوشبختانه با وجود محدوديت‌ها، برنامه توليد به خوبي اجرا شده و بخشي از طرح‌هاي مهم و اولويت دار به ثمر نشسته است.طبق اعلام رسمي مديران شركت ملي نفت ايران، اين شركت افزون بر بودجه مصوب خود، در سال 92 تنها از تسهيلات صندوق توسعه ملي و بخشي از صندوق انرژي بانك ملت استفاده كرد، اين در حالي است كه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، شركت ملي گاز و شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز وضعيت مشابهي را تجربه كردند.در سال 92 متاسفانه به علت مشكلات ناشي از تحريم و نيز برخي چالش‌هاي ديگر، كاهش سرمايه‌گذاري‌ها كاهش توليد را نيز به همراه داشت و به ويژه در ميدان‌هاي مشترك وضعيت توليدي مطلوبي را تجربه نكرديم و حتي در ميدان‌هاي مستقل هم طبق اعلام مسوولان ارشد صنعت نفت نتوانستيم به اهداف پيش‌بيني شده دست يابيم و اميد است كه با تغيير فضاي به وجود آمده در تمام صحنه‌هاي بين‌المللي در سال 1393 شاهد رشد و شكوفايي صنعت نفت ايران باشيم كه اين امر با يكدلي و تعامل ميسر خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;