تولید ملی، در بازارهای جهانی

کارخانه سوپر پایپ اینترنشنال نخستین تولید کننده ی لوله های پنج لایه تلفیقی در خاورمیانه و پنجمین در جهان است. سوپر پایپ در سال 1376 در خلیج فارس، منطقه آزاد قشم آغاز به کار کرد و 


سوپر پایپ

تولید ملی، در بازارهای جهانی

 

به گزارش تاسیسات نیوز کارخانه سوپر پایپ اینترنشنال نخستین تولید کننده ی لوله های پنج لایه تلفیقی در خاورمیانه و پنجمین در جهان است. سوپر پایپ در سال 1376 در خلیج فارس، منطقه آزاد قشم آغاز به کار کرد و در همه این سال ها همچنان در مسیر تحقق ماموریت خود یعنی ایجاد تحول و ارایه راه حل هایی نوآورانه برای صنعت تاسیسات کشور حرکتی رو به جلو را ادامه داده است.

از اولین دوره آموزش تکنسین های شرکت و تولید محصول نهایی پانزده سال می گذرد و امروز سوپر پایپ در جایگاهی قرار دارد که به عنوان سازمانی پویا، روزآمد و خلاق، علاوه بر داشتن بازار پایدار داخلی، حضور خود در بازارهای جهانی را نیز آغاز کرده است. در گفتگوی ویژه نامه هفتگی دنیای اقتصاد با مهندس مهرداد یوسفی مدیر عامل شرکت سوپر پایپ اینترنشنال با این شرکت بیشتر آشنا می شویم.

 

آقای مهندس یوسفی، سوپر پایپ چطور وارد تولید در زمینه تاسیسات شد؟

پانزده سال پیش که ما کار خود را شروع کردیم، سال ها بود که در اروپا لوله های آهنی و گالوانیزه به دلیل خوردگی و رسوب پذیری منسوخ شده بود. اما متاسفانه در ایران هنوز هم مورد استفاده قرار می گرفت. لوله های نسل بعد از آن یعنی لوله های پلاستیکی، در انواع PP . PE . PB پلی بوتیلن، پلی اتیلن و پلی پروپیلن ( موسوم به لوله های سبز) که مزایایی مثل رسوب ناپذیری و عدم خوردگی دارند اما از نظر دیگر موارد کیفی همچون میزان تحمل بار و حرارت، انبساط طولی بالا، نفوذپذیری در برابر اکسیژن و تاثیر مخرب بر اتصالات و اجزای فلزی قبل و بعد از خود، عبور نور خورشید از آب آشامیدنی، اشکال داشتند. بنیانگذاران سوپر پایپ، که از صاحب نظران صنعت نفت بودند و با مفهوم خوردگی و تکنولوژی های نو آشنایی کامل داشتند، تصمیم گرفتند که مدرن ترین تکنولوژی روز در این زمینه را به ایران وارد کنند. به این ترتیب بود که سوپر پایپ با مخترع این لوله ها وارد مذاکره شد، و علاوه بر خرید ماشین آلات، دانش فنی و لیسانس تولید را از یوپونور آلمان خریداری کرد.

لوله های 5 لایه سوپر پایپ، علاوه بر داشتن مزیت های هر دو نوع لوله ی فلزی و پلاستیکی، مزایای منحصر بفرد دیگر هم دارند؛ مانند قابلیت شکل پذیری و انعطاف، سرعت اجرای بالا، سبکی، حجم کم از نظر حمل و انبارش. این نوع لوله به دلیل وجود لایه فلزی مخصوص، انبساط طولی محدود دارد و در مقابل اکسیژن هم نفوذناپذیر است. البته سوپر پایپی که امروز عرضه می شود سوپر پایپ +2، نسل سوم تولید ماست که هنوز هم با بالاترین استانداردهای اروپا و آمریکا برابر می کند.

البته، سوپر پایپ اولین محصول ما بود. اما امروزه ما راه حل های نوآورانه متعددی را برای تاسیسات ارایه می کنیم.

 

ارایه راه حل های نوآورانه در صنعت تاسیسات، چگونه با محصولات سوپر پایپ محقق شده است؟

تولید محصولات برتر فقط قسمتی از ماموریت ماست. ما در ماموریت شرکت، وظیفه اصلی خود را ارایه ی راه حل های جامع برای صنعت تاسیسات کشور طراحی کرده ایم و در این چارچوب حرکت می کنیم. دیدگاه ما در این زمینه کلان نگر است. هدف ما پاسخ گویی به زنجیره ی نیاز مشتری از طریق بسته ای از محصولات هماهنگ و مکمل، به همراه خدمات مرتبط با آن است. در این سال ها ی پر جنب و جوش گذشته، با تکیه بر این اصول، تجربیات و دستاوردهای ارزشمند فراوانی داشتیم: به غیر از لوله های پنج لایه، ما اولین عرضه کننده ی سیستم های گرمایش کفی در کشور هستیم. سیستم فاضلابی سوپر درین V ، سیستم نصب تاسیسات سوپر فیکس، شیرهای سوپر والو، و لوله و اتصالات سایز بالای رایزر سیستم، از دیگر محصولات و راه حل هایی هستند که در این مدت عرضه کرده ایم وهر یک به نوبت خود تحولی را در تاسیسات ساختمان به ارمغان آورده اند.

 

سوپر پایپ تا کنون چه موفقیت هایی را به دست آورده است؟

موفقیت ها و افتخارات ما، بسیار متعدد و متنوع و در ابعاد ملی و بین  المللی هستند. فقط در چند ماه گذشته، از یک سو، گواهی نامه فنی اتحادیه اروپا ( ETA ) را دریافت کردیم که نه تنها برای سوپر پایپ، بلکه برای تولید و محصول ایرانی موفقیتی بزرگ، و برای صنعت کشور بسیار غرور آفرین است.

سوپر پایپ +2، تنها لوله ی غیر اروپایی است که استانداردهای کیفی آن توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، تایید شده است. به این ترتیب ما هم مجوز ورود به بازارهای کشور عضو این اتحادیه را به دست آورده ایم و هم در بازارهای فعلی مان در منطقه موقعیت ممتازتری پیدا کرده ایم. در بازارهای منطقه هم  ما نه تنها استاندارد امارات را داریم، بلکه تنها شرکت ایرانی و یکی از معدود شرکت هایی هستیم که نشان کیفیت امارات را دریافت کرده ایم. چند سال پیش نیز برنده جایزه گایا در رده ی نقره برای ویژگی های متمایز محصول در بین 2900 محصول ساختمان از همه جای جهان شدیم. همچنین امسال سیستم (( نصب تاسیسات سوپر فیکس )) رتبه نخست در دومین جشنواره بین المللی تحقیق و توسعه کشور را به دست آورد و محصول برتر شناخته شد.

دریافت پنجمین لوح و تندیس جشنواره تولید ملی –  افتخار ملی هم در که هفته گذشته اتفاق افتاد. اشاره به همه افتخارات و جوایزی که تا به امروز کسب کرده ایم، صحبت را طولانی می کند اما بی شک، جزو پر افتخارترین صنایع کشور در دهه گذشته هستیم.

 

عوامل این موفقیت های بزرگ را چه می دانید؟

کیفیت ماندگار، خلاقیت و نوآوری، به روز بودن و به روز ماندن، بهره گیری از تکنولوژی روز چه در سیستم ها و روش ها، چه در

فرآیند تولید و تکنولوژی، و پایبندی به ارزش ها و تعهداتمان، از عمده ترین عواملی هستند که می توانم نام ببرم. اما نیروهای انسانی

را مهم تر از همه می دانم. همکاران و دوستان من در خانواده بزرگ سوپرپایپ، ارزشمندترین سرمایه های ما و اصلی ترین عامل

موفقیت های ما هستند.

 

به نظر شما با چه روش ها و مکانیزم هایی می توان از تولید ملی در برابر واردات کالاهای مشابه حمایت کرد؟

این موضوع نیاز به بحث طولانی و کارشناسی دارد. به نظر من با فراهم بودن شرایط ، تولید نیاز به هیچ حمایتی ندارد. به دو پارامتر

اساسی از این شرایط اشاره می کنم؛ اول ضرورت وجود ثابت اقتصادی در کشور برای ایجا امکان برنامه ریزی، دوم وجود فضای

رقابتی عادلانه.

 

آیا شرکت سوپر پایپ برنامه استراتژیک تدوین شده برای تویع پایدار در سال های پیش رو دارد؟

اصولاً ماهیت برنامه ریزی استراتژیک، برنامه ریزی بلند مدت است، در حالیکه در شرایط پر نوسان امروز و با وجود عدم قطعیت

های فراوان، برنامه ریزی، بلند مدت دشوار است. به هر حال ما در سوپر پایپ به اقتضای شرایط روز، در کنار برنامه های بلند

مدت، برنامه های کوتاه مدت انعطاف پذیر نیز طراحی کرده ایم.

 

در حال حاضر با چه چالش ها و فرصت هایی رو به رو هستید ؟

در شرایط فعلی، انجام کار تولیدی برای هیچ تولید کننده ای آسان و راحت نیست. اما فقط آن ها که پایه های محکم تری را بنا کرده اند

می توانند به سلامت از مشکلات عبور کنند. چالش اصلی، عبور موفق از این شرایط است.

 

تاثیر برگزاری جشنواره های ملی برای ارزیابی برندها و رتبه بندی آنها را در رقابتی کردن اقتصاد چه قدر موثر می دانید؟

 

به نظر من لازم است خود جشنواره ها هم ارزیابی شوند و نباید تحت هر عنوانی، بتوانند جشنواره ای را برگزار و جوایزی را اعطا

کنند. باید معیارهای جدی تر و سخت گیرانه تری برای تقدیر و جایزه دادن رعایت شود. ما برای حضور خود در جشنواره ها

استانداردهایی را تعریف کرده ایم و پیش از اعلام مشارکت، آن ها را از نظر برگزار کننده و معیارهای ارزیابی بررسی می کنیم.

روشن است که چناچه جشنواره و ارزیابی های آن معتبر و از جشنواره های غیر معتبر، قابل تفکیک باشد، تاثیرات مثبتی را در رقابت

و ارتقای سازمان ها ایجاد خواهد کرد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;