اصلاح زیر ساخت های آب رسانی

حبیب اله براتی

 

 

 

KN4-10136

 

 

 

مدیر عامل آبفای مناطق غرب تهران خبر داد :


” آب ” از اولین واژه هایی که کودکان در کنار کلمات “بابا” و “مامان” یاد می گیرند. ما هم از بچگی عادت کرده ایم هر کارآسان و بی زحمتی را به “آب خوردن” تشبیه کنیم. اما آیا واقعا آب خوردن کار آسانی است؟ واقعیت اینکه، نوشیدن و استفاده از این مایع حیات بخش در بسیاری از مواقع با مشکلاتی همراه است. این مایع حیات بخش در بسیاری از مواقع با مشکلاتی همراه است. این مشکل در غرب تهران نمود عینی دارد. مدت ها مترصد بودیم علت آن را در گفتگو با مسئولان آبفا جویا شویم. سرانجام این فرصت فراهم شد و ما در خصوص مشکلات حوزه آب و آبرسانی غرب تهران با مدیرعامل آبفای شهرها و شهرک های غرب تهران گفتگو کردیم.

 

 

کم آبی نداریم

((مهندس حبیب الله براتی)) با تحصیلاتی مرتبط و 21 سال سابقه مدیریت در بحث آب و فاضلاب در ابتدای گفت و گوی خود به شرح چگونگی اجرای پروژه های انجام شده و اجرایی در آینده برای اصلاح و تجهیز زیر ساخت های آب رسانی در مناطق غربی شهر پرداخت و گفت : (( آبفای غرب تهران یکی از پر مشغله ترین شرکت های آب و فاضلاب استانی است. شهرها و شهرک های دیگر به مرور زمان و با رشد جمعیتی نسبتا کندی پیشرفت کرده اند اما رشد جمعیت و ساخت و سازها در غرب تهران به ویژه در سال های اخیر از پیشرفت فزاینده ای برخوردار بوده است. آمار ساخت و ساز و تعداد مشترکان ما به خوبی نشان دهنده این بحث است. حوزه تحت پوشش آبفای غرب 2 هزار و یک مشترک است که یک چهارم آمار کل تهران را تشکیل می دهد و از رودخانه کن تا صفا دشت در حوزه خدمات رسانی آبفای غرب قرار دارد.)) مدیر عامل آبفای شهرها و شهرک های غرب تهران با اشاره به اینکه واقع شدن این محدوده مابین تهران و استان البرز و استقرار واحدهای صنعتی از جمله دلایل پیشرفت این محدوده بوده است، افزود : (( در تقسیمات منطقه ای آبفا منطقه 21 و 22 در یک ناحیه قرار گرفته و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر را در خود جای داده اما نسبت به این جمعیت بالا به دلیل شکل گیری سریع آن خیلی از زیرساخت های لازم برای توسعه و پیشرفت این مناطق به حد لازم و کافی نیست.))

براتی، قدیمی بودن تاسیسات آب و فاضلاب را یکی از اساسی ترین مشکلات خواند و تصریح کرد : (( زیر ساخت های آبرسانی، لوله گذاری ها، چاه ها و شبکه های آبرسانی د رمنطقه 21 و شهرک های اطراف مربوط به سال های اولیه شکل گیری این منطقه است. سال هایی که این منطقه در قالب بسیاری از شهرک های اقتصادی اطراف تهران برای تعداد خانواری محدود با واحدهای مسکونی کم در نظر گرفته شده بود. با گذشت زمان و رشد و توسعه این مناطق دیگر امکانات و زیرساخت های آبرسانی پاسخگوی جمعیت آن نیست.))

وی با اشاره به نیازهای منطقه در رابطه با طرح های آبرسانی گفت :  (( با تمام نیازها و طرح های لازم الاجرا د ر منطقه و با توجه به رشد و ساخت و ساز مجتمع های مسکونی در تهرانسر و شهرک های اطراف آن و تدابیر اندیشیده شده تاکنون قطعی آب به دلیل کم آبی نداشته ایم و تنها با افت فشار آب، آن هم در روز های تعطیل و ساعات اوج مصرف و تنها در برخی محله ها مواجه بوده ایم. ساختار شبکه آبرسانی به گونه ای است که آب در مخازن بالا دست ذخیره شده و به مناطق پائین دست فرستاده می شود.)) به گفته براتی، هم اکنون آب مصرفی منطقه 21 شهرداری تهران در حوضچه ای به مسافت 15 هزار مترمکعب در تصفیه خانه ششم واقع در پادگان نیروی هوایی ذخیره است و این آب فاصله ای به طول 20 کیلومتر شروع شده و تا محدوده یافت آباد و جنوب تهران ادامه دارد. بدون شک طی این فاصله و رسیدن آب به منازل مشترکان تا حدود زیادی از فشار آب کاسته و استفاده همزمان مشترکان موجب کم فشاری آن می شود اما خوشبختانه سال گذشته با اجرای طرحی که کماکان اجرای آن ادامه دارد آب مصرفی مورد نیاز مشترکان در قالب طرحی فرا منطقه ای از تصفیه خانه ششم و رودخانه کن تامین می شود  و لوله گذاری های این طرح از سال گذشته و قسمتی از آن از زیر جاده مخصوص عبور کرده و به شهرک آزادی رسیده است.

 

 

تاسیسات داخلی بررسی شوند

بیشتر مشکلاتی که درباره قطع آب و یا فشار غیر متعارف آب به سامانه 122 گزارش می شود، به کم آبی و یا قطعی آب مربوط به هدر رفت های آب، تاسیسات داخلی ساختمان و فرسودگی یا اشکالات فنی در لوله کشی ساختمان مربوط است. بر اساس این گزارش، مراجعه ماموران و بررسی های همه جانبه آنها نشان می دهد؛ در بیشتر مواقع، مشترکان سعی می کنند با ترمیم یا تعویض لوله کشی های آب و اطمینان از عدم هر گونه نقص فنی، مشکلات کم فشاری آب خود را برطرف کنند. در بیشترمواقع حتی وجود رسوبات در آب هم به دلیل پوسیدگی های لوله ها و نفوذ ذرات شن و ماسه به داخل شبکه آب مصرفی است.

 

 

آلودگی آب نداریم

مدیر عامل آبفای غرب تهران با توضیح درباره میزان استاندارد کلر درآب شرب مصرفی گفت : (( سازمان بهداشت ما را موظف کرده که میزان کلر باقیمانده در آب به آبفای منطقه گزارش و کنترل شود اما میزان استاندارد مقرر شده آن قدر کم است که با نوشیدن و بوئیدن قابل احساس نیست. دلیل تغییر رنگ آب و سفید شدن آن هوایی است که به دلایل  تخصصی به شبکه داخل می شود و از دیگر دلایل عمده تغییر بوی آب به تاسیسات ساختمانی باز می گردد.))

وی تاکید کرد : (( واحدهای ساختمانی با طبقات زیاد معمولا برای تامین آب مصرفی خود از مخازن آب در پشت بام استفاده می کنند. نظافت نشدن به موقع این مخازن به مرور زمان باعث ایجاد رسوبات و تغییر بوی آب می شود. گاهی هم دلیل تغییر بو مربوط به بن بست بودن شبکه و ماندن طولانی مدت آب شبکه است اما این اطمینان را به شهروندان تهرانی می دهیم که در آب مصرفی هیچگونه آلودگی وجود ندارد و کلر مصرفی برای تصفیه آب به میزان استاندارد است و مشترکان در هر ساعت از شبانه روز با تماس با سامانه 122 می توانند مشکلات خود را مطرح کنند تا ماموران ما برای نمونه برداری از آبی که احتمال مشکل داربودن آن می رود، مراجعه نموده و در اسرع وقت آب مورد نظر در آزمایشگاه آبفا مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه آن به شهروندان اطلاع داده شود . ))

 

 

پرداخت به موقع آب بها

براتی در ادامه با اشاره به قیمت ارزان آب مصرفی شهروندان گفت : (( ما قبول داریم که راه طولانی و پر هزینه ای برای تجهیز شبکه آبرسانی در پیش رو داریم اما با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی و گستردگی کار، انجام این کار در زمان کوتاه میسر نیست، اعتبار عمرانی اختصاص یافته به آبفای منطقه، سال گذشته 280 میلیون تومان بوده است که تنها هزینه تجهیز یک حلقه چاه است. در حال حاضر مساحتی بالغ بر 150 کیلومتر اصلاح شبکه در منطقه داریم که هزینه بالایی در بردارد و اعتبار در نظر گرفته شده برای ما کم است و مشترکان با پرداخت به موقع آب بهای مصرفی می توانند در اصلاح و ایجاد زیر ساخت ها کمک بزرگی کنند . ))

 

 

پروژه های در دست اجرا

مدیرعامل آبفای مناطق غربی تهران با توضیح پروژه های قابل اجرا در منطقه 21 تهران خاطر نشان کرد : (( در حال حاضر در محدوده آبفای غرب بین منطقه 21 و 22 به 600 کیلومتر خطوط انتقال آب، 280 هزار مترمکعب شبکه، 80 حلقه چاه نیاز است. ضمن اینکه در سال گذشته 16 کیلومتر توسعه خطوط انتقال آب، 7کیلومتر بازسازی شبکه در وردآورد و تهرانسر، 6 حلقه چاه و تجهیز چاه و نیز ساخت مخزنی 5 هزار متر مکعبی در منطقه اجرا شد. در محدود آبفای غرب 15 درصد  جمعیت ساکن تحت پوشش ما نیستند و با استفاده از چاه های حفر شده و تاسیسات خود اقدام به آبرسانی به ساکنان می کنند. شهرک های دریا، فرهنگیان، شهرداری، غزالی، انصار، جزو این 15 درصد مشترکان هستند که به دلیل اصولی نبودن شبکه ها و طولانی مدت بودن، این مشترکان با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهند شد. بنابراین توصیه می شود؛ با واگذاری سیستم آبرسانی خود به شرکت آبفا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نمایند. ))

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;