مشکلات در بازار پیچ و مهره

رئیس اتحادیه پیچ و مهره گفت:‌ بیش از ۷۰ درصد کالاهایی که در صنف پیچ و مهره عرضه می‌شود وارداتی است که جزو گروه دوم کالایی محسوب می‌شود و باید ثبت سفارش مناسب آن صورت گیرد اما این فرآیند به راحتی انجام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمدباقر معتمد، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف تهران در مراسم بهره‌برداری از فاز یک مجتمع‌های تخصصی اصناف در راستای استقرار واحدهای صنفی فنی در حاشیه شهرها، اظهار کرد:‌ مناسبات کسب و کار در حال تغییر است و این تغییر در این جهت است که مردم با آسایش و رفاه بیشتری به کالای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

در شهری مانند تهران، جمعیت و تعداد خودروها در حال افزایش است درحالی که خیابان‌ها تغییری نکرده است به همین دلیل تمایل به خرید از مجتمع‌های تخصصی افزایش یافته است.

اصناف سلطان ندارند/ مشکل واردات لوازم خانگی در حال رفع شدن است

وی ادامه داد:‌ در این میان افراد خوش‌فکر و باتجربه‌ای هم وجود دارند که از این نیاز به نحو احسن استفاده می‌کنند. ساخت مجتمع های تخصصی از این نمونه‌ها است که باعث می شود به طور مثال سازندگانی که به بازار آهن شادآباد برای خرید آهن مراجعه می‌کنند، پکیج و تاسیسات خود را هم از این منطقه تهیه کنند و این شرایط موجب ایجاد مجموعه‌ای از خدمات و کالاهایی که مرتبط با هم می شود و این مراکز خدماتی در مناطق غیرمرکزی شهرها متمرکز شوند.

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع گفت:‌ همراه با تغییرات کسب و کارها، آسایش مشتریان در آن است که مجتمع‌های تخصصی در مناطق حاشیه‌ای شهرها ایجاد شود تا ضمن کاهش تراکم و ترافیک شهری به تخصصی‌سازی ارایه خدمات و کالاها نیز کمک شود.

وی با بیان اینکه وجود انبارهای مناسب در کنار این مجتمع‌ها نیز از جمله ویژگی‌های مثبت است، گفت:‌خریدار پس از خرید به آسانی می‌تواند کالای خریداری شده را از انبار شرکت‌ها تحویل بگیرد و ارسال کالا برای مشتری نیز روند سهل‌تری به خودخواهد گرفت.

۹۵ درصد تاسیسات گرمایشی داخلی است

معتمد با بیان اینکه بخش عمده‌‌ای از تجهیزات و تاسیسات فنی ساختمان در داخل تولید می‌شود، گفت:‌ در بخش گرمایش ۹۵ درصد کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود از محل تولیدات داخلی است و در بخش تاسیسات سرمایش حدود ۷۰ درصد تاسیسات مرکزی تولید داخلی است و با وجود آنکه اسپیلت‌ها و کولرهای گازی پیشرفته اکنون وارد می شود اما در برنامه تولیدکنندگان داخلی است تا این تجهیزات نیز با فرآیند مونتاژ در داخل تولید شود.

وی با بیان اینکه مشکل عمومی تولید درحال حاضر تهیه مواد اولیه است گفت: گاهی هم تولیدکنندگان با مشکل قیمت‌گذاری اجباری از سوی سازمان حمایت مواجه هستند و متاسفانه قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که تولیدکننده با حاشیه سود کم مواجه می‌شود و مجبور است ظرفیت تولید را کاهش دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق اصناف تهران گفت:‌ به طور متوسط تاسیسات فنی ساختمان از سال گذشته و پس از نوسان‌های قیمت ارز با افزایش قیمت ۲۰ درصدی مواجه شد اما به دلیل عدم رونق بخش مسکن و رکود تولید در این بخش تولیدکنندگان بخش تاسیسات نیز مجبور شده‌اند تا قیمت خود را کاهش دهند و حاشیه سود خود را کمتر کنند.

۳۰ درصد از تقاضای بازار در بخش تاسیسات ساختمان کاهش یافته است

وی افزود: ۳۰ درصد از تقاضای بازار در بخش تاسیسات ساختمان کاهش یافته است که عمده آن ناشی از رکود بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم است.

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع با بیان اینکه تولیدکنندگان این صنف ارز نیمایی دریافت می‌کنند، گفت:‌ برخی از تولیدکنندگان فعال موفق‌ شده‌اند ۴۰ تا ۵۰ درصد از ارز مورد نیاز خود برای مواد اولیه را از محل ارز نیمایی تهیه کنند اما تولیدکنندگانی هم هستند که به دلیل فرآیند پیچیده دریافت ارز نیمایی موفق به انجام این کار نشده‌اند.

حسین مهری، رئیس اتحادیه پیچ و مهره و عضو اتاق اصناف ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه تعدادی از واحدهای فروش پیچ و مهره در واحد های تخصصی مستقر شده‌اند، گفت:‌ براساس تبصره ۲۰ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، باید هر گونه مشاغل مزاحم به خارج از شهرها منتقل شود.

در کمیسیون پژوهش اتاق اصناف، تحقیقات و بررسی‌های مناسبی در این زمینه صورت گرفته است و مشاغل آلاینده و مزاحم باید به تدریج از مرکز شهرها منتقل شوند و در مجتمع‌های تخصصی مستقر شوند.

وی گفت: صنوف ابزار، شیرآلات، پیچ و مهره ، قفل و لولا، آهن‌آلات و در کنار آن تاسیسات فنی ساختمان از جمله صنوفی هستند که در منطقه غرب تهران و در منطقه شادآباد مستقر شده‌اند.

شهرداری‌ها همدلی چندانی با اصناف ندارند

مهری با بیان اینکه شهرداری‌ها همدلی چندانی با اصناف ندارند، گفت:‌ ایجاد زیرساخت‌های رفاهی از جمله ایجاد پارکینگ برای واحدهای تخصصی الزامی است که رعایت نیز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ اتحادیه صنفی در کشور وجود دارد، گفت:‌ این امیدواری وجود دارد که تمامی صنوف بتوانند با تخصصی‌سازی، آرامش در خرید را برای مشتریان به همراه آورند.

رئیس اتحادیه پیچ و مهره با اشاره به مشکل مربوط به ترخیص کالا از گمرک گفت:‌ بیش از ۷۰ درصد کالاهایی که در صنف پیچ و مهره عرضه می‌شود وارداتی است که جزو گروه دوم کالایی محسوب می‌شود و باید ثبت سفارش مناسب آن صورت گیرد اما این فرآیند به راحتی انجام نمی‌شود.

انتقال صنوف تخصصی به حاشیه تهران

همچنین امیر محمدی مدیر اجرایی ایجاد مراکز تخصصی اصناف نیز این در مراسم با بیان اینکه در مراکز شهرها تمرکز اصناف وجود ندارد، گفت: به دلیل پراکندگی استقرار اعضای مختلف صنف تاسیسات، ابزارآلات و صنوف مکمل ساختمان در نقاط مختلف شهر و مشکلاتی که در رابطه با دسترسی مشتریان به این نقاط به دلیل پراکندگی صنوف و وجود طرح زوج و فرد وجود داشت، ایده ایجاد یک مجتمع تخصصی در منطقه‌ای در دسترس و خارج از محدوده طرح ترافیک که بخشی از فعالان این صنوف را دور هم جمع کند.

وی افزود: بر این اساس در فضایی بالغ بر ۵۲ هزار متر مربع تاسیسات و ابزار و صنوف مرتبط دور هم جمع شوند و به دلیل دسترسی به شریان‌های عبور و مرور، نزدیکی به فرودگاه و ترمینال این امکان را برای مشتریان فراهم کنند که خرید راحت تری داشته باشند.

محمدی با اشاره به اینکه این مراکز تخصصی در سه فاز طراحی شده اند ، گفت:‌ فاز یک این طرح ۱۰۷ واحد دارد که به بهره برداری رسیده و دو فاز دیگر طرح تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد:‌ یکی از اهداف شهرداری در ساماندهی صنوف، انتقال به حاشیه شهر است و البته با توجه به بازدید شهردار و اتاق‌های اصناف از این منطقه، توسعه این واحدها در این منطقه در دستور کار است و حمایت مناسبی نیز از سوی نهادها و ارگان‌های دولتی صورت گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;