شتاب دلار به سمت کانال ۷۰ هزارتومان!

به گزارش تأسیسات نیوز  بازار ارز طی روز‌های گذشته شاهد دومین تنش سیاسی خود از ابتدای سال جاری بوده است، تنش‌هایی که در غیر منتظره‌ترین روز‌های سال اتفاق افتاده و موجی از واکنش‌های شدید را در بازار‌های ارز و طلا و بورس به دنبال داشته است.

اولین بار در تاریخ سیزدهم فروردین درست زمانی که کشور با تمام شدن تعطیلات نوروز به استقبال از روز‌های جدید کاری می‌رفت، دلار در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران یک جهش قیمتی را تجربه کرد و به کانال ۶۸ هزار تومانی رسید.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، با تحلیل نوسان‌های اخیر بازار ارز درباره آینده این بازار تصریح کرد: «بازار‌های مختلف تحت تاثیر هر شوکی با التهاب و نوسان همراه خواهند شد. ترور اسماعیل هنیه نیز یک شوک مهم به بازار است و می‌تواند تاثیر منفی خود را داشته باشد.»
به باور حریری، برای پیش‌بینی‌ تداوم نوسان قیمت ارزی باید منتظر پیامد‌های بعدی بود. اگر در روز‌های آتی، اتفاق دیگری رخ ندهد، این نوسان نیز مثل موارد مشابه قبلی گذرا خواهد بود و به‌زودی فروکش می‌کند.
با این حال برخی تحلیلگران که بر این باور بودند با آغاز به کار دولت چهاردهم، روند احیای مذاکرات از سر گرفته می‌شود، تحولات اخیر را به منزله ناممکن شدن فرضیه توافق می‌دانند و معتقدند قیمت ارز طی هفته‌های آینده شیب صعودی خواهد گرفت و طبق پیش‌بینی‌های سال ۱۴۰۲ تا پاییز سال جاری به سمت ۷۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد.
دیگر ارزها نیز روز یکشنبه بدون تغییری محسوس از الگوی دلار تبعیت کردند. قیمت یورو همچنان ۶۶ هزار و ۸۹۰ تومان و قیمت پوند ۷۸ هزار و ۴۴۰ تومان است که به نسبت روز قبل تغییر چندانی نداشتند. بهای درهم امارات هم با دو درصد تنزل قیمت، به ۱۶ هزار و ۶۴۰ تومان رسیده است.
بازار سکه و طلا هم که هفته قبل را با شوک افزایش قیمت سپری کرد، عقب‌نشینی معناداری در قیمت‌ها نداشت. ظاهرا امنیت ذخیره سرمایه‌ای طلا در مواقع بحران‌هایی مانند شرایط جنگی باعث شده است بخشی از سرمایه و نقدینگی به‌جای بازار ارز، به سمت طلا حرکت کند.
قیمت سکه امامی که طی ۱۰ روز گذشته در محدوده ۴۰ میلیون تومان قرار داشت، با انتشار خبر کشته‌ شدن هنیه، با رشدی سریع تا محدوده ۴۳ میلیون تومان حرکت کرد و طی روزهای گذشته اگر در ساعاتی هم دچار نوسان قیمت شد، همچنان در محدوده ۴۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان تا ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در گردش بود.
با شروع به کار بازار در روز یکشنبه، سکه امامی هم بار دیگر محدوده ۴۳ میلیون تومان را از دست داد؛ اما تا ظهر یکشنبه مجددا به عدد ۴۳ میلیون  و ۵۰ هزار تومان بازگشت. اگرچه بر اساس نرخ تک‌فروشی، سکه امامی همچنان بر عدد ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان متمرکز است که نشان می‌دهد سطح تقاضا برای تک‌فروشی سکه ادامه دارد.
نیم‌سکه ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی هم هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده آن است به نسبت بازه زمانی شش‌ماهه، افزایش قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی داشته است.
وضعیت بازار بورس نشان گویای شرایط اقتصادی ایران است و سقوط مداوم شاخص کل در روزهای گذشته عملا بورس را به حالت اغما فرو برده است.
بورس که روز چهارشنبه ۱۰ مرداد با سقوط ۵۱ هزار واحدی شاخص کل مواجه شد، بر خلاف درخواست برخی فعالان بازار برای اتخاذ تصمیم‌های فوری، به فعالیت ادامه داد تا در روز شنبه ۱۳ مردادماه با افت ۶۱ هزار و ۷۰۰ واحدی به دو میلیون و شش هزار و ۶۷۱ واحد برسد.
در شرایطی که به گفته تحلیلگران، صف‌های فروش بر بازار حاکم شده‌ است، برخی چهره‌های رسانه‌ای بورس مدعی شده‌اند معامله‌گران تالار ‎بورس تهران به نشانه ‎اعتراض سیستم‌ها را خاموش و جایگاهش را ترک کردند.
 یکی از دلایل التهاب تشدید‌شده بازار شایعه ابقای مدیر فعلی بورس در دولت مسعود پزشکیان بود که با واکنش فعالان بورسی مواجه شد. بهروز شجاعی، فعال سیاسی، در واکنش به این خبر نوشت: «‏آقای ‎پزشکیان! این شایعه از دیشب به‌ صورت جدی در ‎بازار سرمایه در حال انتشار است که عبده تبریزی  و عظیم ثابت دارند لابی می‌کنند تا ‎عشقی را نگه دارد و عشقی هم گفته استعفا نمی‌کنم. حواستان باشد که این لابی و ابقا خط‌قرمز ما است و با احدی تعارف نداریم.»
البته ساعاتی بعد هم اعلام شد که عبده تبریزی با رد تلاش برای حفظ مدیریت فعلی بورس، این خبر را تکذیب کرده است.
روز یکشنبه‌ بازار سرمایه در شرایطی شروع به کار کرد که بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره بورس، دامنه نوسان قیمت در تمامی نمادهای معاملاتی به مثبت و منفی یک درصد محدود شد که این اقدام توانست تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار بگذارد. کاهش تنها هزار و ۸۵ واحدی در روز یکشنبه با این پرسش مواجه شد که چرا این اقدام حمایتی روز چهارشنبه، با مشخص‌ بودن تبعات کشته‌ شدن هنیه بر بازار سرمایه، انجام نشد.
با در نظر گرفتن تحولات نظامی پیش روی منطقه به نظر نمی‌رسد اقدام‌هایی مانند تغییر مدیر بورس در دولت چهاردهم بتواند طی چند ماه آینده اعتماد ازدست‌رفته و سرمایه خارج‌شده را به بورس بازگرداند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;