بازار چند‏‏ نرخی ارز!

به گزارش تأسیسات نیوز،فضای چند نرخی تا حدی پیش رفته که نرخ گران‌ترین و ارزان‌ترین منبع حدود ۵۰۰ تومان اختلاف دارد. نبود تقاضا در کنار وجود ریسک‌های سیاسی را می‌توان عامل اصلی این ناهماهنگی در بازار دانست.

میان معامله گران بازار ارز غیررسمی اختلاف افتاد. پس از تشدید ریسک‌های سیاسی مرتبط با مقام سیاسی حماس در تهران، برخی از فعالان بازار با در نظر گرفتن احتمال گسترش درگیری‌های منطقه‌ای، اقدام به نرخ دهی در سطوح قیمتی بالاتر کردند.

اما در مقابل، برخی دیگر از فعالان بازار با در نظر گرفتن رویداد مشابه پیشین در فروردین‌ماه جهت جلوگیری از ایجاد نوسان مخرب در بازار با روند افزایشی همراه نشدند. در ماه ابتدایی سال‌جاری نرخ دلار به‌واسطه ریسک‌های مشابه در بازار نقدی تا رقم ۶۷ هزار تومان و در معاملات فردایی تا حوالی کانال ۷۰ هزار تومانی پیش رفت.

اما به مجرد اتمام تنش‌ها و فاصله گرفتن ریسک‌ها از بازار، این روند افزایشی پایان یافت و نرخ‌ها به سطوح قیمتی پایین‌تر بازگشتند. بسیاری از افرادی که در فضای سیاسی انتهای فروردین‌ماه اقدام به معامله ارز کردند، با ضرر و زیان‌های هنگفتی مواجه شدند.

فضای دو قطبی بازار گونه‌ای بود که در برخی موارد معامله‌گران دچار بحث‌های سنگینی می‌شدند. در یک مورد، معامله گری که اقدام به نرخ دهی در سطوح قیمتی ابتدای کانال ۶۱ هزار تومانی می‌کرد، از جانب دیگر همکاران خود به تلاش برای مقابله با روند بازار متهم شد. به‌طور کلی بازه نوسان نرخ‌های بازار دلار را می‌توان از ارقام ۶۱‌هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۱ هزار و ۸۵۰ تومان در نظر گرفت.

البته در این میان افرادی هم بودند که پای خود را از این نیز فراتر گذاشته و اقدام به نرخ دهی در کانال ۶۲ هزار تومانی می‌کردند. به عقیده یک فعال ارزی، حدفاصل کانال‌های ۶۲ تا ۶۵ هزار تومانی مقاومت مهمی در بازار وجود ندارد. در نتیجه بازارساز در تلاش است تا با حفظ مقاومت ۶۲ هزار تومانی مانع رشد بی رویه نرخ ارز شود. در این میان، تحلیلگران ارزی روند حال حاضر بازار را فراتر از اختلاف‌نظر معامله گران و با مساله کمبود تقاضا توجیه می‌کنند.

به عقیده این افراد، کمبود تقاضا در بازار روز‌های ریسکی سبب به وجود آمدن اختلاف نرخ می‌شود؛ چرا که در این فضا معامله گرانی که جهت کسب درآمد نیازمند فروش دارایی‌های خود هستند، مجبورند با نرخ دهی در سطوح قیمتی پایین‌تر اندک خریداران بازار را جلب کنند.

در مقابل، افرادی که نیاز جدی به تبدیل دارایی‌های خود ندارند، با رفتار ریسکی بازار همراه شده و نرخ فروش را در کانال‌های بالاتر پیشنهاد می‌دهند. به عقیده تحلیلگران، کبمود تقاضا نیز به دلیل تجربه فروردین‌ماه خریداران است. متقاضیان با در نظر گرفتن تجربه ریزش قیمت‌ها در پس ریسک‌های فروردین‌ماه این بار دست به عصا جلو رفته و از صورت بخشیدن خرید‌های هیجانی در حجم بالا جلوگیری می‌کنند. در نهایت، میانگین نرخ دلار آزاد در واپسین معاملات نقدی روز گذشته را می‌توان با اختلاف ۸۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد./دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;