چالش اجاق

به گزارش تاسیسات نیوز، پخت و پز قاعدتاً نمی تواند کشنده باشد، اما برای بسیاری از مردمی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، این اتفاق رخ می دهد.




جامعه جهانی تلاش می کند تا بازاری باثبات برای تجهیزات ایمن پخت و پز ایجاد نماید و ایزو نیز در این فعالیت مشارکت می نماید. ایجاد تغییرات با کمک یکدیگر ممکن می شود.




آماده کردن هر وعده از غذای یک خانواده برای مردم فقیر در کشورهای در حال توسعه می تواند خطرساز باشد. بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2015، قرار گرفتن در معرض دود ناشی از پخت و پز، چهارمین عامل بیماری زا در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود و مسبب 4 میلیون مرگ و میر زودرس در سال است که این رقم بیش از مرگ و میر حاصل از ابتلا به مالاریا و سل می باشد.





ده ها میلیون انسان نیز بیمار می شوند و تمام این موارد با فراهم کردن تجهیزات سالم پخت و پز قابل پیش گیری می باشد. همچنین نقشی که دود ناشی از پخت و پز در تغییرات جوی و تخریب محیط زیست ایفا می کند را نمی توان نادیده گرفت.




آیا استانداردها می توانند راه حل باشند؟ به گفته دکتر رانیی چیانگ، مدیر استانداردها، فناوری و سوخت در اتحاد جهانی برای اجاق های ایمن و رئیس کمیته فنی 285 ایزو، استانداردها می توانند تعاریف و اهداف دقیقی برای تولید گازهای گلخانه ای، کارایی، ایمنی، دوام و کیفیت ارائه دهند.




اولین گام مهم


اتحاد جهانی برای اجاق های ایمن، که یک همکاری بخش خصوصی- دولتی با مدیریت سازمان ملل و متشکل از 1300 عضو است، به منظور ایجاد بازاری باثبات برای اجاق های سالم ایجاد شد.



به نظر می رسد همکاری اتحاد جهانی با ایزو، سکوی مهمی برای تدوین و اجرای استاندارد در حوزه اجاق و سوخت سالم باشد.




در فوریه 2012، بیش از 90 گروه ذینفع از 23 کشور دنیا در لاهه برای اجلاسیه ایزو گرد هم آمدند که حاصل آن اتفاق نظر در حمایت از یک قرارداد کارگاه آموزشی بین المللی (IWA) بود که ردیف های عملکرد برای بهره وری، گازهای گلخانه ای و ایمنی را تعریف می کند.



این کارگاه با همکاری اتحاد جهانی، مشارکت برای هوای پاک فضای داخلی و موسسه ملی استاندارد آمریکا برگزار شد.




برای به روز رسانی این دستورالعمل ها اولیه IWA و تدوین آن ها در قالب استانداردهای بین المللی، ایزو در سال 2013 اقدام به تأسیس کمیته فنی 285 کرد که دبیرخانه مرکزی آن در سازمان استاندارد کنیا (KEBS) و دبیرخانه دوم آن در موسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI) قرار دارد.




اس. جو بهاتیا، رئیس ANSI می گوید: «مسأله ای مهمتر از سلامت و ایمنی میلیون ها مردم وجود ندارد. ما مفتخر هستیم که در تلاش برای عرضه تجهیزات ایمن پخت و پز پیشرو می باشیم.»




کمیته فنی 285 ایزو به دولت ها، صنایع و سازمان ها امکان می دهد تا در فرایند طراحی، اجرا و به روز رسانی استانداردهای موضوعات خطیر مشارکت نمایند.




علاوه بر مسأله گازهای گلخانه ای و بهره وری، این کمیته به مسائل زیر نیز می پردازد:




• روش، شاخص ها و گزارش دهی هماهنگ – تسهیل تجارت و همکاری های بین المللی

 

• عادات محلی پخت و پز – سازگار کردن آزمون های آزمایشگاهی با عادات فرهنگی مصرف کنندگان و سوخت های موجود

 

• ایمنی – آیا استفاده از یک وسیله در محیطی که کودک و خانواده زندگی می کند ایمن است؟

 

• دوام – اجاق باید دوام داشته باشد و تعمیر و نگهداری از آن آسان باشد

 

• آزمایش میدانی – دستورالعمل آزمایش عملکرد اجاق ها و سوخت ها و کابرد آن ها در شرایط واقعی

 

• تأثیرات اجتماعی – راهنمای چگونگی ارزیابی تأثیرات اجتماعی مانند صرفه جویی در زمان، تأثیر بر جنسیت و تأثیر بر امرار معاش



در حال حاضر، چهار کارگروه در حال تدوین استانداردها و دیگر اسناد مورد نیاز در این زمینه می باشند. این کارگروه ها عبارتند از: WG 1 چارچوب مفهومی؛ WG 2 روش های آزمون آزمایشگاهی؛ WG 3 روش های آزمایش های میدانی و WG 4 تأثیرات اجتماعی. از این استانداردهای در حال تدوین برای تنظیم مقررات دولتی، حمایت از سرمایه گذاران و ترغیب تولیدکنندگان به ارتقاء فناوری یشان استفاده می شود.

منبع: سازمان ملی استاندارد

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;