كاهش مصرف سوخت با تنظيم مشعل موتورخانه‌ها

به گزارش تاسیسات نیوز،ايرج حامديزاد مدير بهينه سازي انرژي در بخش ساختمان شركت بهينه سازي مصرف سوخت گفت: چنانچه مصرف بالاي انرژي در كشور كنترل نشود شاهد خسارت جبران ناپذيري روي محيط زيست خواهيم بود. 




وي تصريح كرد: نتايج مطالعه انجام شده از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت و بررسي ۶۰۰۰ موتورخانه در ساختمانهاي كشور به صورت پايلوت، نشان مي‌دهد با تنظيم مشعل و معاينه فني موتورخانه‌ها حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد ميزان مصرف سوخت و به دنبال آن ۹۰ تا ۹۵ درصد ميزان انتشار گاز سمي منوكسيد كربن كاهش مي‌يابد.

 

 

مدير بهينه سازي انرژي در بخش ساختمان شركت بهينه سازي مصرف سوخت گفت: متاسفانه با توجه به هزينه‌هاي مصالح ساختماني و اولويت نداشتن مصرف انرژي در ساختمانها بويژه كلانشهرها، هم اكنون اولويت جدي براي الزامهاي زيست محيطي در ساختمانها وجود ندارد.

 

 

حامديزاد افزود: با اين حال با دخالت دادن ملاحظات زيست محيطي در فرآيندهاي برنامه‌ريزي و بهره‌گيري از دانش تنظيم شرائط محيطي در طراحي شهري به منظور كاهش مصرف انرژي در بعد كلان و فرادستي ساختمان و با توجه به اين‌كه زيرساختهاي اجراي الزامات زيست محيطي از جمله تامين بعضي از مصالح و تجهيزات، دانش بهره‌برداري صحيح، تدوين قوانين، دستورعملها و استانداردها تا حدودي فراهم شده است.

 

 

به گفته وي از آن جا كه طرح افزايش كارايي موتورخانه‌هاي كشور از سوي شركت بهينه سازي مصرف سوخت در حال پيگيري است اميدوارم بحث بهينه‌سازي و اقدامات زيست محيطي در كنار هم مورد توجه واقع شود و در اولويت كاري مسئولان قرار گيرد. ‌

 

 

وي از جمله ضرورتهاي اجراي الزامهاي زيست محيطي در فرايند توليد و بهره‌برداري ساختمان را كاهش توليد آلاينده‌ها و گازهاي گلخانه‌اي و كاهش وارونگي هوا بويژه در كلانشهرها در فصول سرد سال، كاهش وابستگي به واردات انواع سوخت و ايجاد فرصت براي صادرات گاز طبيعي و كاهش آلودگي درون ساختمان و در نظر گرفتن سلامت ساكنان اعلام كرد.

 

 

مدير بهينه سازي انرژي در بخش ساختمان شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت ادامه داد: باتوجه به تمركز متخصصان روي آلودگي ناشي از خودروها و وسائل نقليه بايد به آلودگيهاي زيست محيطي تحت تاثير صنعت ساختمان نيز توجه داشت؛ ضمن اين‌كه منابع ثابت مانند موتورخانه‌هاي گرمايشي، بخاريها و آبگرمكنها نيز از منابع آلودگي هوا به شمار مي‌روند.

 

 

حامديزاد ادامه داد: از سوي ديگر رشد روز افزون ساخت وسازهاي شهري با مصرف انرژي براي توليد مصالح ساختماني، انتشار گرد وغبار ناشي از عمليات ساختماني، آلودگيهاي شيميايي ناشي از توليد مصالح ساختماني، آلودگيهاي گازي و ذرات معلق ناشي از حمل و نقل مصالح ساختماني و توليد زباله‌هاي ساختماني همراه است كه سبب بروز انواع آلودگيهاي زيست محيطي و همچنين افزايش ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي در اتمسفر مي‌شود.

 

 

وي گفت: براين اساس برنامه ريزي در جهت ساخت وسازهاي سازگار با محيط زيست و دستيابي به استانداردهاي ساختمان سبز و رعايت الزامهاي زيست محيطي در فرايند توليد و بهره‌برداري ساختمان نقش فراواني در كاهش آلودگيهاي ناشي از مصرف سوخت فسيلي و افزايش بهره‌وري انرژي در ساختمانها دارد.

منبع: شانا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;