دستیابی به معماری سبز

 

به گزارش تاسیسات نیوز، بتن دومین ماده صنعتی آلاینده پس از ذغال سنگ در جهان است. اخیرا شرکتی در هالیفکس کانادا بر روی پروژه ای با هدف تبدیل صنعت بتن سازی به صنعتی سبز، سرمایه گذاری کرده است. در این طرح هدف اصلی استفاده از دی اکسید کربن تولید شده برای توسعه این محصول بوده است.




شرکت CarbonCure با تزریق دی اکسید کربن به داخل بتن (فن آوری تزریق کربن به مصالح ساختمانی)در حین مرحله تولید از ورود آن به اتمسفر که در نهایت می تواند موجب آلودگی شود جلوگیری می کند. بر اساس گفته های شان مانکمن مدیر بخش توسعه فن آوری این شرکت، دی اکسید کربن قابلیت این را دارد که بتن را مستحکم تر کرده و در نهایت عمر مفید آن را افزایش دهد. این ویژگی ها در نتیجه منجر به کاهش زباله های ساختمانی و نیز مصرف انرژی می شود و هزینه ها را برای تولیدکنندگان و دست اندرکاران صنعت ساختمان کاهش می دهد.

 

 

 

 

شرکت سلرا که در کالیفرنیا مستقر است آلاینده های خود را به آب دریا انتقال می دهد و نوعی از بی کربنات گچی تولید می کند که زمانی که با بتن مخلوط شود خواص آن را تقویت می کند. این شرکت یک بخش تولیدی را در مانتری راه اندازی کرده است که فواید استفاده ازدی اکسید کربن را به نمایش می گذارد.

 

 

 

 

شرکت دیگری با نام کربن ساینس که آن هم در کالیفرنیا واقع شده است دی اکسید کربنی را که در حین فرآیند تولید زغال سنگ و استیل به وجود آمده است را داخل بتن تزریق می کند تا آن را تقویت سازد. شرکت نووآ کم در لندن هم ادعا می کند که سیمان سیلیکات منیزیم تولیدی توسط این شرکت آن قدر آلاینده ها را در حین تولید به خود جذب نموده است که نوعی محصول با کربن صفر به شمار می آید.





اما تا کنون هیچ شرکتی امکان تولید بتن پاکی را که باحجم درخواست بازار قابل رقابت باشد به نمایش نگذاشته اند و یا به بررسی این موضوع نپرداخته اند که آیا انرژی مورد استفاده برای ساخت کارخانجات تولیدی سبز تهدیدی برای منافع اکولوژیکی آن ها خواهد بود یا خیر؟!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;