حق قانونی اعضا در گرو حق مشارکت

به گزارش تاسیسات نیوز، در زیر مطلبی از صابر پيربرناش، مدير روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را می خوانیم.

 

بدون شک آرامش و ایمنی، از مهمترین ارکان توسعه‌ی پایدار جامعه بوده و حال آن‌که حافظ اصلی آرامش و ستون اساسی ایمنی، خانه‌ای مستحکم و پایدار می‌باشد که این مهم به دست باکفایت مهندسین فعال در عرصه‌ی صنعت ساختمان میسر خواهد بود.

 

سازمان نظام مهندسی ساختمان براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به عنوان نماینده‌ی مهندسین، در بخش خصوصی صنعت ساختمان کشور آغاز به کار کرد. تشکیل یک سازمان صنفی و حرفه‌ای برای مهندسین، ضرورت دوران معاصر در عرصه‌ی این صنعت بوده و توانسته است تغییر و تحولات اساسی در صنعت ساختمان ایجاد نماید.

 

این رویداد منحصر به فرد، دیدگاه‌های جدیدی را با رویکرد حرفه‌ای برای مهندسی کشور مطرح نمود که ظهور و بروز آن ضمن تغییر نگرش‌ها نسبت به جایگاه مهندسی در جامعه، نقش بسزایی را در پیشرفت و بالندگی صنعت ساختمان ایفا کرده است.

 

به لطف الهی، امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آستانه‌ی دوره‌ی هفتم انتخابات هیات مدیره‌ی خود به منشا عمده تحولات در عرصه‌ی مهندسی کشور بدل شده است، به گونه‌ای که به نظر اکثر فعالان مسکن و ساختمان، این سازمان به کانون اصلی تأثیرگذاری بر روند مهندسی کشور و نیز تریبونی برای طرح مطالبات حرفه‌ای مهندسان در مجامع عمومی بدل شده است.

 

بی شک سازمان نظام مهندسی ساختمان با فعالیت و پویایی در مسیر قانونی خود می‌تواند گام بلندی در راستای دستیابی شهروندان به حقوق والای خود بردارد و همچنین برای مهندسین فعال در این حوزه به منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر و بهتر و استفاده از تمامی پتانسیل آن‌ها فرصت‌های مناسبی فراهم آورد.

 

برگزاری دور دیگری از انتخابات هیات مدیره‌ی نظام مهندسی ساختمان استان‌ها همراه با حضور حداکثری مهندسین و شرکت همه جانبه در این انتخابات به منزله‌ی انرژی و توانی تازه برای پیگیری حقوق جامعه‌ی مهندسی خواهد بود.

 

پس ضروری به نظر می‌رسد که مهندسین آگاه و با بصیرت عضو سازمان با نگاهی همه جانبه در زمینه‌ی شناخت کاندیداها و نیز با دقت و تعصب نسبت به آینده و سرنوشت حرفه‌ای خود، در این انتخابات مهم و سرنوشت ساز در آینده‌ی سازمان شرکت نمایند.

 

صرف نظر از این که چه فرد یا افرادی در نهایت پیروز این انتخابات شوند، موضوع اصلی انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای و استقبال مهندسین از این انتخابات است. چرا که حضور پر رنگ و حداکثری اعضا، بی تردید سبب استحکام بیشتر بنیان سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد شد.

 

در يك سازمان پويا و برنامه محور، بيان ديدگاه‌ها و نقد سازنده از حقوق قانوني و طبيعي اعضا به شمار مي‌رود و چنانچه در هر فرصتي حتی در ايام انتخابات، زمينه‌ی بيان و ابراز آن مهيا گردد در نهايت موجب تعالي و رشد خواهد گرديد و البته با پرهيز از تندروي‌ها، اتهامات و تخريب شخصيت افراد، يقينا آرامش گروهي، تقويت روحيه‌ی همدلي، همگرائي، هم افزائي، نشاط و تلاش مضاعف جهت ارتقای جايگاه سازماني و شئونات صنفي را به دنبال خواهد داشت.

 

بی شک کليدي‌ترين و موثرترین عامل در حضور پرشور و حداکثري اعضای سازمان در انتخابات، رعايت اخلاق انتخاباتي از سوي تمامی کاندیداها است.

 

پايبندي و التزام عملي نامزدان انتخابات به قواعد و اصول يک رقابت سالم و اخلاق مدارانه نه تنها موجب حضور حداکثري اعضا در انتخابات می‌شود بلكه نمايانگر شاَن و شخصيت صنفي و حفظ و گسترش انسجام سازماني و همدلي اعضا مي‌باشد.

 

از ويژگي‌هاي بارز رفتار مثبت انتخاباتی آن است كه نتیجه انتخابات هر چه باشد، حتي اگر با معيارها و موازين برخی افراد و جناح‌ها وجوه مشترک نداشته باشد ساير کاندیداها با قبول و پذيرش رای اکثریت چيزي را از دست رفته ندانسته و همچون گذشته به کار و فعاليت خود جهت رشد و اعتلاي سيستم و اهداف سازماني ادامه دهند در اين صورت مي‌توان اذعان داشت که رعايت اصول اخلاقي در انتخابات صورت پذيرفته و ضمن رعايت حقوق و احترام به رای اعضا، منتخبين را مسئول اداره‌ی امور سازمان و بسط و گسترش روح تعامل در مجموعه بدانند و در اين صورت است که محصول انتخابات چهره خويش را براي رشد و تعالي سازمان و ارتقای جايگاه و شئونات مهندسي در جامعه مي‌گشايد.

 

در پایان ضروری است یکبار دیگر بر این مهم تاکید نماییم که انتخابات 16 مهرماه فرصتی است تا جامعه‌ی مهندسی با آگاهی و بینش عمیق حرفه‌ای، گامی موثر در راه شکوفایی و اعتلای بیش از پیش مهندسی کشور بردارد تا با تکیه بر سازمانی هدفمند و قدرتمند، علاوه بر تامین مطالبات حرفه‌ای خود، با آرامش و اطمینان، خدماتی با کیفیت و شایسته به شهروندان ایران اسلامی ارایه نماید.

منطق مهندسی حکم می‌کند بر اساس حق قانونی خود با حضور گسترده در انتخابات هیات مدیره برای کسب حق مشارکت در آینده‌ی سازمان تلاش نماییم. چرا که انتخاب حق شماست.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;