حساس ترین زمان برای کردستان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، رحیم میدانی خبر از مرحله حساس آبگیری در شهرستان سقز از سد چراغ ویس را اعلام کرد.

میدانی در دیدار از مراحل اجرای این طرح با بیان اینکه اجرای این سد در مرحله حساسی است، افزود: وزارتخانه از لحاظ مالی و اختصاص اعتبارات، پشتیبانی لازم را به عمل خواهد آورد.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد تا اواخر پاییز امسال، آبگیری اولیه سد انجام می‌شود، اعلام کرد: در صورت هر نوع مشکل اعتباری یا آب و هوایی، آبگیری سد تا پایان سال انجام خواهد شد.

معاون وزیر آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه بدنه این سد دارای پیشرفت مناسبی است، از پیگیری‌های نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس برای جذب اعتبار در سال گذشته از طریق محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تشکر کرد و گفت: سال گذشته 350 میلیارد ریال از این محل اختصاص یافت که مبلغ 210 میلیارد ریال آن تخصیص یافت و در سال‌جاری نیز 550 میلیارد ریال به آن اختصاص خواهد یافت.

میدانی با بیان اینکه این سد از پیشرفت کلی 83 درصد برخوردار است، ادامه داد: تاکنون برای این سد 800 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه این سد در آینده با مشکل ورود فاضلاب روستاهای حاشیه سد روبه‌رو خواهد شد، تاکید کرد: باید مطالعات هدایت فاضلاب این روستاها توسط آب و فاضلاب روستایی کردستان در اسرع وقت انجام شود.

نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس نیز با بیان اینکه سقز به‌عنوان دومین شهر بزرگ و پر جمعیت کردستان با کمبود آب شرب مواجه است، اعلام کرد: مردم این شهرستان چشم‌انتظار استفاده از آب این سد هستند.

وی با اشاره به تملك بخشي از روستاي بله‌جر تاکید کرد: افرادی كه هزينه تملك اراضي خود را دريافت کرده‌اند روستا را تخليه کنند، در غير اين‌صورت با آنها برخورد می‌شود چرا كه شهر سقز به آبگيري اين سد نياز دارد.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي كردستان نيز در اين دیدار گفت: مطابق برنامه‌ريزي به عمل آمده با اتمام عمليات جاده جايگزين مشكلي براي آبيگري سد وجود نخواهد داشت و اين سد امسال آبگيري می‌شود.

اقبال شانظري درخصوص جابه‌جايي روستاي بله‌جر گفت: بخش‌هایی از روستا كه با آبگيري اوليه در معرض آب سد قرار خواهند گرفت تملك شده و پول آن نيز پرداخت شده است اما متاسفانه روستاييان برای تخلیه همكاري نمی‌کنند.

وي گفت: عملیات اجرایی سد چراغ ویس از سال 83 آغاز شده است.

شانظري حجم کل مخزن سد چراغ ويس را 85 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: اين سد میزان 6هزار هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این سد در 17 کیلومتری جاده سقز- بانه قرار گرفته و قرار است آب شرب دراز مدت شهر سقز را تامين کند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;