تفاهم سه جانبه جدید میان (IEC)، (IAF) و (ILAC)

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از سلزمان ملی استاندارد، یادداشت تفاهم سه جانبه جدید میان کمیسیون بین المللی برق و الکتروتکنیک (IEC)، مجمع بین المللی تایید صلاحیت (IAF) و اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) امضا شد.




کمیسیون بین المللی برق و الکتروتکنیک به طور سنتی از سالهای دور با سایر سازمانهای استانداردسازی و ارزیابی انطباق همکاری دارد. کمیسیون بین المللی برق و الکتروتکنیک با سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) و اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)؛ مجمع همکاری جهانی استاندارد (WSC) را تشکیل داده اند که یکی از شرکای اصلی این کمیسیون در سازمان تجارت جهانی در بستر موافقتنامه موانع فنی تجاری (TBT) است. اینها بخشی از 180 نهادی هستند که با IEC روابط نزدیک دارند.




از روز نخست، همکاری میان این سه سازمان در برخی از زمینه های اجرایی و فنی تکامل بسیار مثبتی یافت. اقدامات مشترک در این سه سازمان که نخستین یادداشت تفاهم همکاری را در اکتبر سال 2010 امضا کرده بودند به اوج خود رسید. در سال 2012 اعتماد فراوانی میان آنان شکل گرفت و سامانه ارزیابی انطباق IEC و اعضای ILAC و IAF را به سوی گسترش حوزه های نخستین یادداشت تفاهم سه جانبه در زمان بازنگری آن سوق داد.




هدف توافق اولیه به حداکثر رسانی بهره وری هنگام فعالیت با نهادهای گواهی کننده (CB) و آزمایشگاه های آزمون (TL) بود.




یکی از ابزارهای دستیابی به این مهم، ارزیابی مجدد و مشترک نهادهای گواهی کننده و آزمایشگاه های آزمون با هدف جلوگیری از تکرار فرایندها است. در موافقتنامه سال 2012 همکاری دیگر محدود به ارزیابی های مجدد نبود و در صورت لزوم ارزیابی هایی اولیه و نظارت را نیز در بر می گرفت.




از سال 2010 بیش از 40 ارزیابی هماهنگ جدید یا مجدد در سرتاسر جهان انجام شده است. به منظور تداوم این همکاری های ثمربخش، یادداشت تفاهم همکاری جدید در تاریخ 28 اکتبر 2015 در میلان – ایتالیا به امضای رئیس ILAC، رئیس IAF و دبیر اجرایی IEC به نیابت از سوی دبیرکل و رئیس IEC رسید.




با وجود اینکه حوزه توافقنامه به همان صورت حفظ شده است اما سه طرف امضا کننده از دستاوردهای این توافقنامه رضایت کامل دارند و آن را فراتر از انجام ارزیابی های جدید یا مجدد می دانند.




به منظور حصول اطمینان از کامل بودن همکاری ها، این سه سازمان موافقت نمودند تا درخواستهای استانداردها و اسناد راهنما مربوط به ارزیابی نهادهای گواهی کننده (CB) و آزمایشگاه های آزمون (TL) تائید صلاحیت شده توسط IAF و ILAC را هماهنگ نمایند و در سامانه ارزیابی انطباق IEC به کار گیرند.




در پی امضای یادداشت تفاهم همکاری سال 2010، کمیته رهبری IEC-IAF-ILAC تشکیل شد تا چگونگی گسترش هماهنگی میان این سه سازمان در زمینه ارزیابی و فعالیتهای وابسته را مورد بررسی قرار دهد.

 

در حال حاضر ریاست این کمیته با رئیس ILAC است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;