بازخوانی مفهوم زندگی شهری مدرن در ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بناهای بلند سه‌­شنبه 28 دی ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی میلاد تهران برگزار شد.

 

 

 

در ابتدای این مراسم از چهار نفر از مفاخر جامعه معماری(مهندس گیتی اعتماد، مهندس علی‌اکبر معین‌فر، دکتر کامبیز بهنیا و مهندس ایرج کلانتری) تقدیر به عمل آمد. در ادامه این مراسم، وزیر راه و شهرسازی به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، عباس آخوندی در این مراسم گفت: اگر کسی بخواهد نحوه نگاه ما ایرانی‌ها به زندگی و زندگی مدرن را ارزیابی کند کافی است به شهرهای ما نگاه کند. زندگی شهری در ایران بازتاب دهنده اغتشاش ذهنی ما ایرانی‌هاست.

 

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر اظهاراتش به بررسی موضوع بناهای بلند از منظر اقتصاد سیاسی پرداخت و گفت: در اقتصاد سیاسی بحثی وجود دارد به نام «برون ریز» به این معنا که انسان‌ها علاقمندند هزینه‌های خود را به دیگری یا دیگران تحمیل کنند.

 

 

 

وی با ذکر مثالی توضیح داد: فرض کنید مالک ساختمانی می خواهد آبهای روی پشت‌بام خانه‌اش را جمع آوری کند. ساده‌ترین و راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین راه این است که ناودون بزند و آب پشت‌بام خود را وسط کوچه خالی کند. یا صاحب کارخانه‌ای برای دفع پساب کارخانه‌اش کم هزینه‌ترین راه یعنی تخلیه در رودخانه را برگزیند؛ این موضوع یعنی برون ریز کردن هزینه به جیب دیگران.

 

 

 

آخوندی افزود: در بحث بناهای بلند نیز برون ریز کردن هزینه وجود دارد. وقتی که به قیمت کسب سود بیشتر، آسایش و نور آفتاب را از مردم بگیریم و هزینه یک سرمایه‌گذار یا ذینفع به جامعه تحمیل شود. بلندمرتبه سازی در ایران در کانسپت اقتصاد سیاسی یعنی نفع کوتاه مدت برای گروهی خاص به قیمت سربار شدن هزینه‌های درازمدت روی دوش جامعه و مردم.

 

 

 

 

وی با اشاره به وظیفه دولت در این زمینه نیز گفت: وظیفه دولت درونی کردن هزینه‌های برون ریز است؛ آن هم با تصویب قوانین و مقررات خاص. کشوری موفق است که بتواند همه افراد جامعه را موظف کند هزینه‌های خود را به دیگران یا جامعه تحمیل نکنند.

 

 

 

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس بناهای بلند نیز اظهار کرد: این همایش باید جایی باشد برای بررسی بنیادی و مبنایی این موضوع که چرا بناهای بلند در ایران به نماد زندگی شهری مدرن تبدیل شده است. همچنین در این همایش باید مفهوم زندگی شهری مجدد بازخوانی شود.

 

 

 

 

وی افزود: صاحب‌نظران و متولیان امر باید بررسی کنند طراحی‌های شهری چقدر در ایران هزینه‌های منافع شخصی را به جامعه تحمیل می‌کند.

 

 

 

 

آخوندی همچنین با اشاره به بحث فناوری در حوزه زندگی شهری اظهار کرد: بعد از آمدن فناوری به ایران متاسفانه این تصور پیش آمد که به لطف فناوری می‌توانیم شیره جان طبیعت را بکشیم. این موضوع بحث مهمی است که باید در بازخوانی مفهوم زندگی شهری مدرن مورد توجه قرار گیرد، زیرا این درک غلطی از زندگی شهری مدرن است که فناوری می‌تواند اجازه هرگونه دخل و تصرف در طبیعت را بدهد.

 

 

 

 

وی در پایان تاکید کرد: امروز زمان بازنگری و بازاندیشی است. امیدوارم این همایش نقطه بازگشت را در زندگی شهری ایران بازتعریف کند. اگرچه من مخالفت بناهای بلند نیستم اما معتقدم نه کوتاهی یک ساختمان فضیلت است نه بلندی آن بلکه آنچه اهمیت دارد این است که چگونه از فناوری در ارتقای کیفیت زندگی و به زیستی استفاده کنیم. فضیلت اصلی عقل، سازگاری با طبیعت و ظرفیت های زیستی و خوب زندگی کردن است.

 

 

 

 

گفتنی است سومین کنفرانس بناهای بلند به دبیری علمی حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، به ریاست سیدمحمدبهشتی رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و معماران، شهرسازان و فعالان حوزه ساخت و ساز کشور 28 تا 30 بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.



منبع: سازمان نظام مهندسی تهران







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;