اهمیت و جایگاه پدافند غیرعامل در حوزه ی ساختمان و شهرسازی

به گزارش تاسیسات نیوز، به تحقیق انتظارات و اهداف پدافند غیرعامل در مدیریت بحران موارد ذیل تعیین شده اند:

 

الف) کاهش تلفات انسانی: محور اساسی پدافند غیرعامل حفاظت از جان انسان ها و سرمایه های انسانی است و به عنوان اصلی ترین هدف، پدافند غیرعامل همواره در تلاش است که تلفات و ضایعات انسانی را در حوادث و بحران ها به کمترین میزان برساند.

 

 

 

ب) کاهش ضایعات منابع: پدافند غیرعامل تلاش می کند که سرمایه های اقتصادی را هرچه بیشتر از گزند تهدیدات و حوادث حفظ کند تا حداکثر امکانات موجود و منابع در شرایط بحران حفظ شده و ضایعات و تلفات منابع را به حداقل برساند.

 

 

 

ج) تضمین تداوم کارکردهای ضروری در کشور: پدافند غیرعامل قویا در تلاش است که مایحتاج ضروری مردم که شامل آب، غذا و نان، بهداشت، امنیت، سرپناه، ارتباطات، انرژی در شرایط بحرانی تداوم داشته باشد.

 

 

 

با عنایت به موارد فوق، در میان اقدامات متعدد پدافند غیرعامل در جهت تسهیل مدیریت بحران که عموما در سه بخش اقدامات زیرساختی، اقدامات مدیریتی و اقدامات ساختاری، تعریف می شوند، اقدامات زیرساختی که اغلب آن به حوزه ی ساختمان و شهرسازی مرتبط است، نقش ویژه ای ایفا می نماید. در این حوزه اقدامات بسیار متنوعی صورت می پذیرد.





یکی از موارد مهم در این حوزه ایجاد زیرساخت های لازم برای تخلیه ی جمعیت در شهرها به هنگام حوادث و بلایا است که به منظور کاهش تلفات انسانی صورت می گیرد و اقدامی بسیار ضروری است. همچنین ساخت ذخایر و مخازن نگهداری مواد لازم و ضروری چون آب، سوخت، غذا و دارو از دیگر اقدامات مهم پدافند غیرعامل در این سطح است.

 

 

 

 

بحران ها معمولا خبر نمی کنند و یکی از ویژگی های عمده ی آن ها همین غیر مترقبه بودن آن هاست که تصمیم گیرندگان حوزه ی شهری را مواجه با هیجان و اضطراب و سردرگمی می کند.





لیکن در شرایط عادی امکانات بسیار زیادی در اختیار مسئولان و مدیران مربوطه است که به طور سیستماتیک آماده ی برخورد با وضعیت های احتمالی بحرانی گردد. توجه به اقدامات ذیل می تواند موفقیت در مهار کردن یا بهره برداری از وضعیت پیش آمده در زمان بحران را با در نظر داشتن استراتژی پیشگیری و در جهت کاهش آسیب پیری بیش تر نماید:

 

 

 

1- شناسایی و اولویت بندی تهدیدات و بحران های محتمل در شهرها

 

2- ایجاد هماهنگی و تناسب مقررات ساخت و ساز در طرح های جامع و تفصیلی با موقعیت گسل ها و سایر تهدیدات محتمل

 

 

3- تنظیم برنامه ای جامع برای کنترل ترافیک و دسترسی و امداد و نجات مصدومان حوادث بحرانی

 

 

4- تدوین سند جامع آسیب شناسی مقاومت ساختمانی و بناهای شهری در برابر بحران های محتمل و مهمی چون زلزله و آشوب های خیابانی

 

 

5- بهره گیری از مدیریت دانش، ثبت و مستند سازی بحران ها و خطاهای مدیریتی و اجرایی در کنار موفقیت ها به عنوان تجربه برای آیندگان

 

 

 

6- بهره گیری از سیستم های اطلاعات جغرافیایی در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

 

 

7- فرهنگ سازی برای گسترش بیمه در این حوزه

 

 

8- برگزاری جلسات مشترک و انجام برنامه ریزی های لازم با همکاری سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل و انجمن های مربوطه

 

 

هرچند تصمیم گیری های مهم و سریع از جمله اقدامات اولیه و اساسی مدیریت بحران است، لیکن کیفیت تصمیم اهمیتی بسیار تعیین کننده دارد. شکی نیست مسئولان متعهد و متخصص با واقع بینی بیشتری به داوری عملکردهای گذشته می پردازند.





آن ها مانند ناخدای ماهر با اتکا به تخصص و تجربه با مشاهده ی ابرهای تیره در افق و پایین آمدن فشار جو و تغییرات مستمر یا دفعی در سایر عوامل و شرایط طبیعی خود را برای برخورد با یک وضعیت فوق العاده طوفانی آماده می کنند.





بحران چیزی جز تجلی برخورد تمام عواملی که یک مرتبه از حالت سکون یا نظم به حالت متحرک یا بی نظم درآمده و آرامش را برهم زده نیست. نداشتن تجربه و تخصص باعث می گردد که تصمیمات بر اساس قضاوت ها و برداشت های ناصحیح و بی پایه گرفته شود.





تصمیم را می توان بازده یک سیتم تلقی کرد که معرف ارزش های آن سیستم است. تصمیم متضمن انتخاب است و اتخاذ آن در شرایطی میسر است که راهکارهای چندگانه ای وجود داشته باشد.

 

 

 

منبع: نشریه دانش نما

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;