واکاوی دغدغه های معماران در روز معمار

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: سال ۱۳۸۳ انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد کرد تا این روز به نام روز معماری شناخته‌شود.
معماران در ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات آنها، نبود یک سیاست عمومی و مدیریتی موثر در زمینه شهرسازی و معماری است. این امر باعث می‌شود که پروژه‌های معماری بدون برنامه‌ریزی کافی و به صورت تصادفی اجرا شوند، که نه‌تنها باعث زیبایی‌شناسی و تناسب با محیط نمی‌شود، بلکه مشکلاتی از جمله ترافیک، آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی مردم را نیز به همراه دارد.  همچنین، کمبود منابع مالی، نظارت ناکافی بر اجرای پروژه‌ها، و فقدان ارتباط موثر بین معماران، متخصصان شهرسازی و مسئولان محلی از دیگر چالش‌هایی هستند که معماران در ایران با آنها روبرو هستند. برای حل این مشکلات، نیاز به توجه بیشتر به ارتقای سطح تحصیلات و دانش معماران، افزایش نظارت و کنترل بر پروژه‌ها، تشکیل سیاست‌های موثر در حوزه معماری و شهرسازی، و تقویت همکاری بین معماران و مسئولان دولتی است.
رشته مهندسی معماری ترکیب مهندسی و هنر است و مهندسان معمار هنرمندان مهندسی هستند که با ترکیب ذوب و علاقه و خلاقیت می‌توانند بنا را طراحی و بازسازی کنند و کار یک مهندس معمار طراحی و ساخت نوسازی بناها و اجزای داخلی آنها می باشد مهندس معمار معمولاً بر اساس سنت های هر کشور برای خود را می‌سازد. در ایران رشته‌های مختلفی در حوزه معماری و شهرسازی وجود دارد که می‌توان در آنها تحصیل کرد. برخی از این رشته‌ها عبارتند از :معماری، شهرسازی، طراحی داخلی، معماری پایدار و…. طراحی ساختمان‌ها، فضاهای شهری و منظره‌ها، مطالعه و طراحی شهرها، مناطق شهری، و فضاهای عمومی، طراحی داخلی ساختمان‌ها و فضاهای داخلی، استفاده از فناوری‌های پایدار و محیط‌زیستی در طراحی ساختمان‌ها، طراحی فضاهای سبز، پارک‌ها، باغ‌ها و مناظر طبیعی از جمله اقدامات مهم در سطح شهرهاست که توسط معماران صورت می گیرد.
دغدغه های معمارانروز معمارشیخ بهایی
Comments (0)
Add Comment