به بهانه روز معمار

تاسیسات نیوز -طاهره نصر؛ رئیس گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی شیراز؛ روز معمار گرامی باد. در باب معمار و معماری مطالب بسیار نگاشته شده است. بی شک، جایگاه ارزشی معماری در ساخت شهر برای همگان آشکار می باشد.
معماران آفرینندگان مکان هایی برای رفع نیاز مردم بوده اند که البته این آفرینش بر پایه اندیشه و باور بوده است و معماری همواره فرصتی برای شناخت انسان از محیط پیرامون خود بوده است. بنابراین با توجه به مؤلفه «باور» و «اندیشه» می توان به جایگاه ارزشی معماری در ساخت شهرها پی برد. چرا که تحقق باور معماری در طول تاریخ در بستر شهرها به خصوص شهرهای اصیل ایران با اخلاق مداری معمار همراه بوده که این اخلاق مداری در چگونگی ساخت، چگونگی ایده پردازی در رعایت و احترام به حقوق شهر و شهروند، احترام به طبیعت و … مشهود بوده است. در چارچوب تأمین فضای مورد نیاز برای آسایش بشر، معماری نه تنها وجودی مادّی بوده که تحقّق آن مستلزم دانش مهندسی بوده، بلکه کیفیتی فضایی است که تأمین نیازهای روحی و روانی آدمیان را بر عهده دارد.

به یقین جایگاه حقوقی مهندسان در رشته ­های مختلف در ساخت و ساز و مسئولیتی که قانون­گذار بر آن تأکید نموده است، بر همگان آشکار می باشد. در این راستا نمی توان وظیفه سرشار از مسئولیت معماران در ساخت و ساز را نادیده انگاشت. امید است حقوق معماران به نحو شایسته مدنظر مسئولان محترم قرار گرفته و در احقاق حقوق معماران به عنوان عضوی از جامعه شهروندی کوشا باشند. روز معمار گرامی باد.

روز معمارطاهر نصرگروه معماری
Comments (0)
Add Comment