ضرورت متناسب سازی تعرفه های مهندسی با ساخت و ساز

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: واقعی سازی تعرفه خدمات مهندسی همواره یکی از مشکلاتی است که این گروه همچون دیگر سال ها، با آن مواجه بودند و در راستای بی توجهی مسئولان  و سازمان های تصمیم گیرنده در این خصوص، همواره تامین و امنیت شغلی و معاش مهندسان با چالش مواجه بوده است.
عدم انطباق نرخ تورم با تعرفه خدمات مهندسی اعلام شده قطعاً تبعات نامطلوبی را به همراه خواهد داشت که کمترین آن کاهش انگیزه در انجام کیفی کار در حوزه های مختلف و در نهایت کاهش امنیت در سازه های مختلف در سطح کشور خواهد بود.
واقعی سازی تعرفه های ساختمانی مطالبه مهم مهندسان در آغاز سال جاری بود که با اشاره به اینکه شیوه نامه ساختار شکست قبلی مربوط به اسفند سال ۱۳۷۹ بوده که متناسب با شرایط آن زمان تدوین شده بود، تاکید بر این داشتند که  با گذشت حدود ۲۲ سال، این مصوبه کارایی خود را از دست داده بود اما همگان ملزم به رعایت آن بودند، هر چند در عمل به جز استان تهران، هیچ استان دیگری اجرای این مصوبه در بخش ساختار شکست را رعایت نمی کرد و این اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان ها بودند که با ایجاد تغییراتی شیوه جدیدی را در این زمینه اجرا می کردند، اما در نهایت با قول و وعده وعیدها و تلاش برخی از اعضای هیات مدیره تعرفه جدید خدمات مهندسی اعلام شد.
اما با توجه به پیش بینی کارشناسان مبنی بر در پیش داشتن سال سخت اقتصادی در سال ۱۴۰۳، مهندسین امیدوارند تا با تعیین تعرفه های معقول در آغاز سال آینده، وضعیت اقتصادی – معیشتی مهندسان اندکی بهبود یابد تا شاید موجباتی برای کاهش انگیزه برای مهاجرت به خارج از کشور فراهم شود.
یکی از مشکلات اصلی جامعه مهندسی کشور، تعرفه پایین قیمت ها و دستمزدها بود. در واقع سهم مهندسان کشور از چرخش اقتصادی در حوزه ی ساختمان بسیار کم و ناچیز بود. حالا در سال مقابله با تورم، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توانسته سه اقدام مهم داشته باشد که اولین اقدام به افزایش تعرفه مهندسی ساختمان مربوط است. حمزه شکیب، اعلام کرد که سازمان توانسته تعرفه مهندسان را تا سقف ۷۶ درصد افزایش دهد. البته در این میان نباید از کمک های وزارت راه و شهرسازی غافل شد.
حمزه شکیب پیش از این در سال گذشته اعلام کرده بود؛ این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که برای سال آینده، برنامه های زیادی در سازمان نظام مهندسی دارند و قرار است تعرفه مهندسان در سال آتی واقعی شود. هزینه ساختی که در حال حاضر برای تعیین دستمزد و تعرفه مهندسان لحاظ می شود، اصلاً واقعی نیست و همین موضوع همواره از سوی جامعه مهندسی مایه تمسخر بوده است.
تعرفه خدمات مهندسینظام مهندسی کشورواقعی سازی خدمات مهندسی
Comments (0)
Add Comment