فرجام هوشمندسازی کنتورهای برق

اجرای طرح هوشمندسازی کنتورهای برق که چندین سال است با مشکلات منابع مالی روبه‌رو شده و حرکت آهسته‌‌ای را پیش گرفته بود، پیش‌‌بینی می‌شود، با تصویب قانون جدید برای تامین منابع مالی این طرح، سرعت بیشتری بگیرد.
تاسیسات نیوز: در واقع طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه‌‌گیری و مدیریت انرژی) از سال ۱۳۸۹ با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی به عنوان طرح ملی تعریف شد. در ابتدا مباحث اولیه برای ۲۰ میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتورهای برق آنها هوشمند شود، اما با محدودیت منابع، شورای اقتصاد و سازمان مدیریت اعلام کردند این طرح در فاز نخست با تعویض یک میلیون کنتور و هوشمند شدن آنها آغاز شود. عواملی همچون نگرانی از نبود زیرساخت‌‌ها، بحث بومی شدن و عدم تجربه باعث شد در فاز نخست تعویض یک میلیون کنتور مطرح شود. با وجود این‌، قرار بود این طرح در سال ۱۳۹۳ به پایان برسد و این یک میلیون کنتور تعویض شود، اما محدودیت منابع مالی باعث شد تنها ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شود.
به گزارش «ایسنا»، اکنون بعد از گذشت هشت سال این طرح پیشرفت چندانی نداشته و همان‌طور که سخنگوی صنعت برق اعلام کرده، تمام بخش‌های اداری، صنعتی، عمومی و کشاورزی کشور با مصرف ۳۰ کیلوولت آمپر به بالا که حدود ۷۰۰ هزار کنتور برآورد می‌شود هم‌‌اکنون به کنتورهای هوشمند برق، مجهز و رویت‌‌پذیر شده‌‌اند. مصطفی رجبی‌مشهدی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده است، اظهار کرد: این بخش‌ها حدود ۵۰ درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند، بیش از ۳۰ میلیون دستگاه کنتور برق نیز در بخش خانگی و تجاری کشور داریم که ۶۰ درصد آنها کنتورهای دیجیتال و مابقی مکانیکی هستند و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده‌‌ است. به گفته سخنگوی صنعت برق با احتساب بخش خانگی و تجاری هم‌اکنون یک میلیون دستگاه کنتور برق هوشمند در کشور نصب شده است.
هوشمندسازی کنتورهای برقکنتورهوشمند برق
Comments (0)
Add Comment