دو روی سکه «بارورسازی ابرها»

بارورسازی ابرها، جزو آخرین اقداماتی محسوب می شود که در مواجهه با کم آبی، مسئولان و کارشناسان از آن بهره می جویند، اما انتقاداتی نیز از طرفِ برخی کارشناسان به آن وارد شده است.
تاسیسات نیوز/ علی بهزادپور:  چالش جهانی خشکسالی، باعث شده که بسیاری از کشورها در تعامل با سازمان های ذیربط به عنوان راهکاری در کنارِ دیگر راه حل های مقابله با این مشکل، به بارورسازی ابرها روی آورند که اغلب موفقیت آمیز بوده است، اما این اقدام نیز با مشکلات و انتقاداتی روبرو شده است که به برخی از آنها خواهیم پرداخت؛
این یک فرآیند ۱۰۰% موثر نیست
علیرغم اینکه این فرآیند در ایجاد باران بسیار موفق شناخته می شود ، نگرانی هایی در مورد اثربخشی واقعی آن ایجاد کرده است. سوال اصلی که مطرح می شود این است که آیا باران در مکان خاصی حتی بدون نیاز به بارورسازی خواهد بارید؟ اگر باران بدون دخالت بارورسازی قرار باشد ببارد استفاده کردن از بارورسازی بی معنی است.
یک روش پرهزینه هست
این یک روش ابتکاری برای ایجاد بارندگی ، به ویژه در مناطق خشک است. با این حال ، این یک روند گران است. به عنوان مثال ، در چین ، این کشور سالانه بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون دلار در چنین پروژه های اصلاح آب و هوا استفاده می کند.
بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ ، این کشور ۲۶۶ میلیون دلار برای اهداف مشابه استفاده کرد. همانطور که قبلاً ذکر شد ، امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۵ حدود ۵ میلیون دلار برای برنامه تحقیقاتی خود در زمینه افزایش باران هزینه کرد.
حقیقت در مورد یدید نقره این است که ممکن است حاوی مواد خطرناک باشد
علیرغم اینکه یدید نقره برای محیط زیست بی خطر نامیده می شود ، نگرانی هایی در مورد قرار گرفتن در معرض آن ، به ویژه در مورد آلودگی خاک ، وجود دارد.
یدید نقره، به ویژه پس از در معرض تماس شدید قرار گرفتن با آن، می تواند منجر به ناتوانی و آسیب های احتمالی برای انسان و سایر حیوانات شود.
گرمتر شدن کره زمین و تغییرات نامطلوب اقلیم آب و هوا
یک نظریه وجود دارد که اظهار میکند بارور سازی ابرها تنها یک روش برای سرپوش گذاشتن بر روی اثرات آلودگی هوا و تغییرات جوی است.
استفاده از بارورسازی ابرها برای بارش باران این واقعیت را که تغییرات آب و هوایی وجود دارد نفی نمی کند و این روند هیچ مشکلی را برای حل مشکل اولیه که گرم شدن کره زمین و تغییر آب و هوا است ، انجام نمی دهد.
نتیجه آن ممکن است مضر باشد، چه باران زیاد و چه باران کم
در سال ۱۹۷۴ یک طوفان در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا با استفاده از یخ خشک بارور شد، هر چند این طوفان به منطقه مورد نظر نرسید اما مسیر خود را تغییر داد و به سمت غرب جورجیا حرکت کرد. این کار خسارات شدیدی را به دنبال داشت و منجر به شکایت از جنرال الکتریک شد.
همچنین گفته می شود عملیات کومولوس مجموعه ای از آزمایشات مخفی علمی است که بین ۴ تا ۱۵ آگوست در بریتانیا انجام شده است که منجر به سیل های ناگهانی در روستای دوون در لینموث انگلستان شد و باعث کشته شدن ۳۵ نفر گردید.
از بارورسازی ابر می توان برای اهداف مخرب استفاده کرد
با توجه به اطلاعات سایت براون در سال (۲۰۱۸) ، تنها ۵۶ کشور در سال ۲۰۱۶ فعالیت های بارورسازی ابر را انجام دادند. این بدان معنی است که کشورهای قدرتمندتر ممکن هست از این فرایند برای حمله به دیگر کشورها استفاده کنند.
به عنوان مثال ، ایالات متحده از بارورسازی ابر برای ایجاد بارندگی موسمی در هوشی مین ویتنام ، در طول جنگ ویتنام ، به عنوان تاکتیکی علیه سربازان ویتنامی استفاده کرد.
امریکابارانبارورسازی ابرهاخشکسالییدید نقره
Comments (0)
Add Comment