خبر خوش برای مهندسان

به گزارش تاسیسات نیوز، با بهره گیری توأم از خدمات مطلوب مهندسی (طراحی – نظارت – اجرا) بر اساس قانون، تمام نیازهای فنی در ساخت و ساز برطرف می گردد.
دومین جلسه همراه سازی دستگاه های اجرایی با هدف کاهش روند صدور پروانه ساختمان و افزایش کیفیت ساخت و ساز در شهر شیراز و بررسی مسائل پیش روی مهندسان و مالکان با حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس، استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد و طی آن رؤسا و نمایندگان هریک از دستگاه ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش روابط عمومی سازمان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در حاشیه این نشست با اشاره به اهمیت رعایت مقررات ملی ساختمان و توجه به اهداف سازمان در حفظ حقوق اعضا در مذاکرات فی ما بین، اظهار کرد: این سازمان با هدف افزایش سطح خدمت رسانی به شهروندان، سعی در افزایش سطح تعامل با نهادها و ادارات مرتبط در امر ساخت و ساز را دارد.
دکتر مجتبی زوربخش افزود: براساس دستورالعملی که در مبحث دوم اشاره شده، فرآیند صدور پروانه می تواند اصلاحاتی داشته باشد که در هر دو جلسه به این موضوع پرداخته شد و مطالعاتی درحال بررسی و رایزنی است که چنانچه به بهترین تصمیم بر اساس مطالعات کارشناسی برسیم تمام دستگاه ها و تشکیلات حاضر در این نشست و سایر دستگاه های ذیربط، نسبت به اصلاح این فرآیند اقدام خواهند کرد. این طرح هنوز در دست مطالعه است و پس از حصول نتیجه، اطلاع رسانی خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی همچنین گفت: سازمان علاوه بر نشست های مشترک با ادارات و نهادهای اجرایی ذیربط، اقدام به برگزاری ۲۰ جلسه کارگروه کارشناسی هیات ۴ نفره و ۲۰ جلسه کمیسیون خدمات مهندسی در خصوص موضوعات مرتبط کرده است.
وی با اشاره به تدوین قراردادهای همسان با موضوع نظارت و طراحی توسط سازمان نظام مهندسی فارس گفت: یکی از مشکلاتی که مهندسان با آن روبرو بودند، نبود قرارداد همسان و در بر گیرنده تمام جنبه های فنی و حقوقی بود، به همین دلیل این قراردادها و همچنین شرح خدمات به عنوان مستندات و ضمائم این قرارداد توسط سازمان نظام مهندسی فارس تدوین شدند. بنابراین انتظار می رود از این پس در روابط مهندسان ناظر و مالکان، ما شاهد کمترین اختلافات باشیم.
مقام ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به طرح موضوع چگونگی پرداخت حق الزحمه مهندسان ناظر توسط مالکین در این نشست، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اقدام به تدوین شرح خدمات مهندسان ناظر و طراح با درنظر گرفتن شرح خدمات کلی تدوین شده توسط شورای مرکزی نظام مهندسی کرده که برای تصویب به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.
زوربخش درخصوص پروژه های بزرگ مقیاس گفت: حمایت از پروژه هایی در رده پروژه های بزرگ مقیاس، قالب و شرایط خاص خود را از جنبه های ارائه خدمات مهندسی، ضوابط اجرا و عملیات خاص اجرایی دارد و از آنجا که نظام مهندسی ساختمان برحسب وظیفه حمایت از پروژه های شاخص در سطح کلان شهر شیراز را برعهده دارد، همسو با شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، سعی در هموارسازی و تسهیل روند را دارد.
وی همچنین با اشاره به موضوع مطرح شده در این نشست در خصوص افزایش ظرفیت اشتغال سازندگان ذیصلاح و افزایش سطح رضایتمندی کارفرمایان از مهندسان مجری ذیصلاح گفت: در این جلسه پیشنهاداتی در زمینه ناظر مقیم ارائه شد که با وجود تصریح قانون نظام مهندسی و شیوه نامه اجرایی، حضور مجریان ذیصلاح در پروژه، مسأله ناظر مقیم را پوشش می دهد و با بهره گیری توأم از مهندسان ناظر و مجری بر اساس قانون و شیوه نامه اجرایی در پروژه های بزرگ مقیاس، تمام نیازهای فنی برطرف می گردد.
زوربخش با اشاره به حمایت ویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان از طرح نهضت ملی مسکن گفت: تلاش سازمان بر این است که در این طرح با رویکرد خدمات رسانی به عنوان یک وظیفه و به عنوان یک مأموریت اصلی، با همراهی دیگر دستگاه های اجرایی، مسکنی منطبق بر پارامترهای مهندسی ارزش و ایمن و توأم با آسایش تقدیم بهره برداران نماید.
استقرار شرکت های طرح و نظارت حقوقی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در بحث استقرار شرکت های طرح و نظارت حقوقی خاطرنشان کرد: با توجه به مشارکت انفرادی مهندسان ناظر در پروژه های بزرگ، فراخوانی برای شرکت های واجد شرایط اعلام شده که بر اساس آن، با توجه به ظرفیت بالای اشتغال شرکت های طرح و نظارت حقوقی، در صورت کسب صلاحیت می توانند در پروژه های بزرگ مقیاس، خدمات مهندسی را ارائه دهند.
زوربخش درخصوص مهندسان ناظر پایه ارشد در استان فارس گفت: با توجه به نبود پایه ارشد نظارت در نظام مهندسی ساختمان فارس، با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات مستمر با اداره کل راه و شهرسازی، موفق به تعریف معادل پایه ارشد شدیم که بر اساس آن، ظرفیت اشتغال این مهندسان تا سقف ۲۰ هزار متر مربع خواهد بود.
وی افزود: افزودن پایه ارشد به سایر رتبه های نظارت، موجب اجرای عدالت در ارجاع کار در رده های پایین تر از این سقف، نسبت به سایر پایه های مهندسی می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با ابراز امیدواری از حمایت همه جانبه کارفرمایان از مهندسان، گفت: مهندسان به عنوان متولیان ساخت و ساز همواره در صنعت ساختمان نقش آفرینی دارند و هدف سازمان نظام مهندسی ساختمان، ساخت و سازهای اصولی با بهترین کیفیت در اجرا و ارائه خدمات مهندسی همراه با بهترین کیفیت مصالح مصرفی در ساختمان است.
افزایش ساخت و سازخبر خوش برای مهندسانشرکت های طرح و نظارت حقوقینظام مهندسی ساختمان فارس
Comments (0)
Add Comment