تنفس مسکن با احیای نیمه کاره پسابرجام!

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: افزایش قیمت های انفجاری مسکن اخیراً دست خیلی ها را از این بازار کوتاه کرده اما گروهی از کسانی که هنوز اندک توانی برای خرید و فروش دارند با چشمانی نگران در انتظار آخرین خبرها از برجام و رخدادهای پسااحیاء برجام هستند تا ببینند که آیا می توانند دستهای کوتاه خود را به سمت درخت بلند آرزوی خانه دار شدن دراز کنند یا خیر؟!

تقریباً می شود  گفت «مسکن» همواره بیش از اینکه در ایران به عنوان یکی از نیازهای اساسی باشد، محلی برای سرمایه گذاری یا عاملی تاثیرگذار بر دیگر بخشهای اقتصاد کشور محسوب می شود که به خصوص در سالهای اخیر این دو کارکرد نقش پررنگ تری یافته است. اکثر کارشناسنان معتقدند صنعت ساختمان بعنوان زیرساخت صنایع و اقتصاد کشور محسوب می شود و اگر چرخ این صنعت بچرخد موتور بخشهای بسیاری از حوزه های اقتصاد مانند تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، تاسیسات، انرژی و … روشن خواهد شد و رونق در کسب و کارها را شاهد خواهیم بود.

اما مسکن و ساخت و ساز این روزها مانند دیگر بخشهای اقتصاد حال خوبی ندارد و فعالان در این صنعت هر روز کمتر از روز گذشته می شوند و با رسیدن مسکن به متری ۲ هزار دلار کمتر کسی رغبت به سرمایه گذاری در این حوزه را دارد، از سویی همکاری نکردن بانکها برای واگذاری تسهیلات دراین خصوص نیز گویی نقطه پایانی بر این صنعت در کشور زد که همه انگشت اتهام این بی سرانجامی را به سوی برجام گرفتند، از این رو خبر احیاء نیمه کاره برجام دوباره چشمها را به سوی این بازار معطوف کرد و مشتاقانه در انتظار این هستند که آیا قیمت سر به فلک کشیده مسکن که هر روز با افزایش قیمت دلار و طلا بالاتر می رفت، با کاهش قیمت دلار اّفت خواهد کرد یا خیر؟

اما بر اساس تجربه و تورقی در تاریخ گذشته این بازار خواهیم دید که مسکن ارزانتر نشده و فقط گاهی سایه رکود بر آن سنگینی کرده است، افزایش قیمت مسکن در سالهای اخیر بسیاری از فعالان را از این صنعت دور کرده است و پسااحیاء برجام فقط شاید توانِ به تعادل رسیدن نسبی این بازار را به دنبال داشته باشد که البته این تحول نیز شاید به دنبال پایان یافتن تاثیرات روانی ناشی از توافق مجدد به پایان رسد و مجدداً جهشی وحشتناکتر از گذشته در انتظار بازار مسکن باشد. 

به طور کل بررسی روند قیمت مسکن در تهران طی پنج سال اخیر نشان می دهد که هرگاه قیمت دلاری مسکن به سطوح بالاتر از متر مربعی ۱۰۰۰ دلار رسیده است، رشد قیمت ریالی مسکن کند شده و در عوض نرخ ارز با سرعت بیشتری رشد کرده تا قیمت دلاری مسکن به میانگین هزار دلاری برگردد.
برعکس این اتفاق هم هنگامی رخ داده که قیمت دلاری به سطوح پایین تر از ۱۰۰۰ دلار رسیده است و این شرایط هم روند رشد قیمت ارز کند شده و در عوض مسکن جاماندگی خود را جبران کرده تا به متری هزار دلار برگردد.
اما در صورتی که برجام احیا کامل شود، انتظار رشد قیمت دلار تا بیش از ۴۰ هزار تومان برای متعادل شدن قیمت دلاری مسکن دور از انتظار به نظر می رسد. در چنین شرایطی افت قیمت ریالی مسکن هم ممکن می شود.
در نتیجه افت قیمت مسکن پس از برجام مانند همه قسمتهای دیگر احتمالی است که هر چند فرصت عملی شدن هم بیابد اما ماندگار ماندن آن بستگی به سیاستهای در پیش گرفته شده دولت و مسئولان در سطح کلان دارد که از این تنفس کوتاه پسااحیاء برجام برای احیاء کامل اقتصاد و همچنین صنعت ساختمان سازی و ساخت و ساز بهره گیرند.
احیاء برجامبرجام و قیمت مسکنقیمت مسکنپسابرجامکاهش قیمت مسکن
Comments (0)
Add Comment