اگر مسکن ارزان شده چرا آمار نمی دهید؟

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور:  کارشناسان معتقدند در بازار راکد مسکن، برخی از افراد در یک یا دو ماه اخیر به دلیل نیاز مبرم به پول مجبور شده اند تا مسکن خود را به نرخی پایین تر از نرخ واقعی در فضای راکد بازار به فروش برسانند اما این دلیلی برای کاهش قیمت مسکن نیست ولی قطعاً چنانچه دولت دلیل مستندی در این باره در اختیار دارد باید به صورت آمار مستند ارائه کند .
برهان سنگسری کارشناس حوزه مسکن با بیان این مطلب گفت: دولت در سال های اخیر بارها بدون ارائه آمار و ادله مستند ادعای ارزان شدن و کاهش نرخ تورم و … را داشته یا اگر هم آماری در این خصوص از سوی سازمان های مرتبط منتشر شده در تضاد و اختلاف درون سازمانی بوده که محل اختلاف نظرهای فراوانی بین کارشناسان و … شده است. این امر در باره قیمت مسکن نیز مصداق دارد هر چند کاهش قیمت مسکن در برخی از شهرهای اطراف تهران قابل مشاهده است و بر اساس شواهد این کاهش قیمت در ابزار مسکن به ویژه در شهرهایی مانند رباط کریم، پرند و برخی از شهرهای دیگر کاملاً قابل مشاهد است اما روند کاهشی قیمت مسکن در سطحی وسیع ملموس نیست بلکه آنچه که به طور فزاینده ای رو به رشد است، رکود بازار مسکن است .
این کارشناس در باره ادعای وزیر راه و شهرسازی مبنی برا کاهش قیمت مسکن گفت: مسکن یکی از رهاشده ترین بازارهای موجود در کشور است که تاکنون دولت باوجود تلاش جهت ساخت مسکن و اِعمال سیاست های مختلف به دلیل ناهماهنگی بین اجزای مختلف دخیل در این حوزه هیچ رشدی نداشته است و این روند نابسامان به بازار اجاره خانه و… نیز کشانده شده و باعث ایجاد اجاره بهاهای گزاف و … شده است .
او اضافه کرد: مقامات دولتی در حالی اعلام می کنند که بهای مسکن در حال کاهشی شدن است که طی ماه ها اخیز هیچ آماری در این باره منتشر نشده است و همگان بر این باور هستند که اگر واقعاً قیمت مسکن کاهشی شده است چرا آماری ارائه نمی شود؟ چرا آمارها پنهان است؟ هر چند همه مردم رکود بازار در همه حوزه ها را می بینند و نیازی به آمار نیست چرا گرانی در تمام حوزه ها کاملاً قابل لمس است و اگر آماری هم در این باره ارائه شود قابل باور نیست.
ناهماهنگی سازمان های ذیصلاح در توسعه بازار مسکن
سنگسری توضیح داد: خرید و فروش مسکن در ماه های اخیر راکد شده است و فقط کسانی که به دلایل مختلف ناچار به فروش خانه خود شده اند در این بازار اقدام به عرضه خانه های خود حتی به قیمت های پایین تر از عُرف شده اند ولی این دلیلی برای کاهش قیمت مسکن در کل نیست.
این کارشناس افزود:  اتخاذ سیاست های اصولی برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و اقدامات زیربنایی برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور راهکاری برای حل معضل بازار مسکن کشور است که البته درحال حاضر چشم انداز مطلوبی ندارد، هر چند تقویت و بهبود سازمان های دولتی و تعامل بیشتر آنها با یکدیگر نیز می تواند گره های نهان و آشکار بازار مسکن را بگشاید، به عبارتی تعامل بهینه بانک ها در اعطای تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی یکی از راهکارهایی است که می تواند رونق نسبی در ساخت مسکن و …. را ایجاد کند.
او در باره نقش بنگاه داران مسکن در افزایش یا کاهش نرخ مسکن گفت: این گروه قطعاً اگر یکپارچه در این زمینه عمل کنند می توانند بسیار تاثیرگذار باشند اما در حال حاضر عوامل دیگری مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی، فقدان تسهیلات مالی و …. در حقیقت تاثیری بیش از گروه بنگاه داران و … را داراست و بسیار مناسب است دولت برای رهایی از بن بست در این بازار، خود به دنبال راهکاری واقعی و عملیاتی باشد و به دنبال مقصر در خارج از سیاست گذاری های دولتی نباشد.
این کارشناس مسکن توضیح داد: آمار ارائه شده از سوی دولت مبنی بر کاهش قیمت مسکن همواره کلی بدون آمار و ارقام در شهرهای مختلف بوده است، اما باید بدانیم بازار مسکن نیاز به سیاست گذاری و برنامه ریزی های واقعی دارد و با نگاهی چند دهه گذشته در می یابیم که قیمت مسکن و اجاره بها هیچ گاه کنترل نشده و همواره روند افزایش را با سرعت کم یا زیاد داشته است، حال در این شرایط و وضعیت نامناسب اقتصادی کدام شاخص باعث کاهش قیمت مسکن شده که دولت به آن اتکاء کرده و مدعی کاهش قیمت مسکن شده است؟
آمارهای دروغ کاهش قیمت مسکنادعای کاهش قیمت مسکنبازار راکد مسکنکاهش قیمت مسکن
Comments (0)
Add Comment